onsdag 8. januar 2014

Julegaver: Frost og Eskimo

På tide å dokumentere de strikkede julegavene, før vi er alt for langt inne i det nye året. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å strikke så mange julegaver i år. Det ender lett opp som stresstrikk, helt på tampen av julekvelden.

Dessverre, eller kanskje heldigvis, er jeg svak for ønsker fra avkommet som vil ha strikkeplagg. Etter flere års vegring, har det begynt å bli populært med hjemmestrikk igjen og det er hyggelig.

Først ute var dattera, hun ville gjerne ha Eskimo-genseren til Unn Søiland Dale. Dette mønsteret er nylig utgitt på nytt i retroheftet til Sandnes: Norske ikoner.


Siden jeg var heldig og fikk tak i heftet uten å måtte kjøpe garn, valgte jeg et annet garn enn mønsteret sier. Dobbel supersoft fra Garngaragen.dk, siden det var der jeg fant fargene jeg var ute etter. Jeg har valgt tilnærmet originalfargene, siden det var det som var ønsket fra datteren.


Selv om det ikke er farger jeg hadde valgt selv, synes jeg at denne kombinasjonen er veldig fin og effektfull. Datteren ble veldig fornøyd, og den passer nok enda bedre til henne, enn mora som måtte modellere genseren siden jeg gjerne ville være sikker på at jeg fikk bilder av den, før den fløy av gårde.

Den ble ferdig veldig tett oppunder jul, og jeg gjorde flere modifikasjoner på genseren underveis. Mer om dette kan du lese på prosjektsiden på Ravelry.

En av grunnene til at det ble travelt, var at sønnen også kom med et julegaveønske sent i november. Han ville ha islandsk genser. Greit nok tenkte jeg, det har jeg hatt lyst til å strikke en stund. Jeg ble litt mer i tvil da det skulle være jakke, med både glidelås og hette. Ingen av delene har jeg gjort før, men ingen overtalelser til å droppe disse effektene var fruktbare.

Fargevalget var også bestemt på forhånd: Det skulle være hvit jakke med grått og sort mønster. Ferdig snakka. Det var visstnok denne YouTubevideoen som var inspirasjonen.

Jeg var skeptisk, men da jeg fant jakka Frost med både glidelås og hette ble jeg mer optimistisk. Etter litt mønsterjakt, fant jeg det hos Birgitsdotter.no og der kjøpte jeg garn også. Valget falt på dobbel Plotulopi, som er et uspunnet garn. Det er et litt krevende garn å strikke med, fordi det ryker veldig lett. tykke pinner hjalp på, så det gikk ganske raskt. Resultatet ble veldig bra og jakka ble lett og varm i garnet.

Etter litt diskusjon ble vi enige om at lysegrå var greit, istedenfor hvitt.

Hetta gikk greit, selv om jeg forandret litt på slutten for å gjøre det lettere å sy kanten pent inn. Glidelåsen skal jeg ikke snakke for mye om, men det var mye innvendig banning mens jeg sydde den i for hånd. Det ble ikke bedre av at jeg var engstelig for at jakka skulle bli for kort etter målene i mønsteret, og strikket den selvfølgelig for litt for lang til at den egentlig er helt praktisk. Med andre ord også mer glidelås å sy i. Jeg ble ikke helt fornøyd, det ble litt bulkete resultat, men å ta opp igjen var ikke aktuelt.

Her måtte mannen til pers og stilte som modell i oppbrettet jakke.
Jakka ble ferdig til julaften den også, og sønnen ble fornøyd selv om den var litt lang. Jeg kjøpte inn 900 gram garn, siden mønsteret antydet at man trengte såpass. Genseren veier bare 550 gram, så det ble ble mye garn igjen og det er jo ikke helt bra for slankingen av garnlageret. Det gikk ikke mye av det svarte og mørkegrå heller 15 gram av hver eller noe sånt.

I år skal det planlegges bedre (hm, har jeg hørt dette før?) og julegavene skal strikkes over litt lengre tid. Jeg har til og med meldt meg på en julegavealong på hobbyforumet Uformelt som starter nå i januar, sånn for å være på den sikre siden.

Prosjektside for Frost

Nå er det bare å vente på frost og Eskimo-vær for at plaggene skal komme til sin rett.

33 kommentarer:

Kirsti sa...

Imponerende julegavestrikking! Flotte gensere begge to! Skal ikke se bort i fra at den øverste kan komme på pinnene mine også:) Guttejakka ser skikkelig deilig ut, heldig mottaker!

Stine sa...

Så snill du er! Men kjekt når det kommer ønsker, da er ikke jeg så vanskelig å be heller :) Kjempe fine begge to!

Stine sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ingvild sa...

Kjempeflotte genserar du har strikka! Mønsteret på Eskimo-genseren er veldig fint, og fargane du har vald passa godt i hop. Til tross for dei sterke fargane vart den rolig å sjå på, det er nok på grunn av at det er så mykje kvitt på den. Veldig flott kombinasjon! :)

Innestemmen sa...

Åh, wow, imponerende flotte julegaver :))

Innestemmen sa...

Åh, wow, imponerende flotte julegaver :))

Birgitte sa...

Flotte julegaver!

Hildegunn sa...

Skikkelig flotte julegaver du har strikket! Jeg har også lyst til å strikke den eskimogenseren, enten til meg selv eller lisstuppa.

Gleder meg til å følge deg i 2014 også :-)

Ellen Kristin sa...

Det var litt av noen julegaver du, imponert! Heldige mottakere altså:) Liker den eskimo genseren bedre og bedre, jo mer jeg ser på den. Skal ikke se bort ifra at jeg får den på pinnene en dag :)

Sylke sa...

Fine julegaver, jeg liker spesielt genseren! Den har jeg selv tenkt på å strikke en eller annen gang, jeg har mønsteret i et eller annet blad... ;)

Mona Elisabeth Pedersen sa...

Hvor er det bare et par flotte trøjer, du har lavet til dine børn i julegave. Virkelig smukke.
Og du tog udfordringen med lynlåsen op - godt gået :o)

Hanne sa...

De var flotte begge to!! Jeg likte veldig godt fargesammensetningen på genseren til datteren:-)

Tante Constanse sa...

Så flotte gaver du ga barna dine! Nydelige plagg både genseren og jakken. :-)

ANNEPÅLANDET sa...

Flotte julegaver! Eskimogenseren er på min liste også. Tenkte å strikke den i Peruvian Highland Wool, men så fant jeg ut at det nupper mer enn jeg liker. Så da får vi se hva som skjer...

Det der med julegavestrikk hele året har jeg også prøvd før. Det er bare det at ungdommen som oftest ikke kommer på hva de ønsker seg før i midten av desember. Og da hjelper det jo ikke at man strikket noe helt annet i februar... Akk ja, sann, det skal ikke være greit :-)

Martine sa...

Litt av en julegavestrikking! Kjempefine gensere, begge to. Den Eskimogenseren går jeg også i tanker om å strikke, synes den ser så stilig ut! Islandsk genser har jeg lyst å lage til mannen, men aldri i verden om han klarer å overtale meg til hette og glidelås! Bra jobb av deg, synes jeg :)

Siddis back home sa...

Det er imponerende flotte plagg du har strikket! Har helt kommet i kofte modus selv etter at jeg fant kofte gruppa på Facebook! Ha en flott ettermiddag hos deg!

Siddis back home sa...

Det er imponerende flotte plagg du har strikket! Har helt kommet i kofte modus selv etter at jeg fant kofte gruppa på Facebook! Ha en flott ettermiddag hos deg!

Siddis back home sa...

Det er imponerende flotte plagg du har strikket! Har helt kommet i kofte modus selv etter at jeg fant kofte gruppa på Facebook! Ha en flott ettermiddag hos deg!

Siddis back home sa...

Det er imponerende flotte plagg du har strikket! Har helt kommet i kofte modus selv etter at jeg fant kofte gruppa på Facebook! Ha en flott ettermiddag hos deg!

Barwitzki sa...

Tusen takk Vibeke, så gledelig å lese, å se og høre fin sang.
Herlig har du strikkt begge to.
Genseren er veldig flott, deilig mønster og farger. Og jakka super fin også, herlig med hette og glidelås... lysgrå passer veldig god. Takk for link også. Jeg fikk riktig lyst å strikke en genser med deilig islandmønstert :-) Godt året 2014 for deg og dine. Jeg gleder meg veldig å komme til deg igjen. Jeg liker mønster.
Klem fra Viola

hobbyvenn sa...

Heldige barn som får så flotte gaver! Den hettejakken var jo en drøm...

Anne sa...

Så flotte både genseren og jakka! Liker god de islandske mønstrene:) Heldige mottakere!

Ha en fin helg!

Helle sa...

For noen flotte julegaver. Synes det spesielt var hyggelig at barna ønsker seg strikk fra mor. Nå har jeg forstått på datteren at det er visst blitt litt status å ha hjemmestrikket. Hun sier hun får så mange misunnelig kommentarer på sin Mariusgenser. De er misunnelige på at hun har en mor som strikker. Dine barn er med andre ord svært heldig stilt. :)

Marit Johanne sa...

Flotte julegaver! Det er morsomt å strikke når en vet det blir satt pris på. Jeg liket fargene i eskimogenseren veldig godt.

Ruths datter sa...

Så masse fint du lager. Nå har jeg lest og lest om hvordan du klipper opp til jakker. Det må da være noe for meg som ikke kan sy tenker jeg. Må prøve dette. La meg til som følger hos deg.
Klem

pringelinghobby sa...

Så flotte julegaver! Den eskimogenseren har jeg også planer om å strikke, til meg selv riktignok, men den er rålekker! Og den herrejakka skulle jeg gjerne ha strikka til finingen, hvis jeg ikke hadde vært livredd for klipping og glidelåser...

Bodil sa...

Så nydelege srikkaplagg :) Og såå flotte julegåver å få. Kjekt at strikkaplagg er i vinden hos ungdomen. Riktig god helg.

Anonym sa...

så utrolig mye fint du har! Skal prøve meg selv på den jakken der så kanskje jeg er ferdig til jul..Har strikket mye "smått" så er vel på tide med et stort prosjekt nå :-)
Anette

Anonym sa...

Hei Vibeke - så fin genser. Fin fasong og ser på Raverly at du har felt og økt for å forme den hvis jeg forstod det korrekt :) I den forbindelse - kan jeg spørre om strikkråd fra en meget erfaren genser strikker? :) Jeg er i gang med Marius genser til meg selv som strikkes i Sandes Mini Alpakka. Jeg ønsker en genser som sitter relativt tett på og ikke er rett i livet siden jeg har tydelig midje. Alpakkagarn er relativt løst så nå som jeg har målt meg selv og lagt opp vrangbord som stemmer med disse målene og felt 4 masker på hver 3 cm 7 ganger så er den likevel for stor/løs når jeg tester den på....Hvor stort bevegelsesrom bør man legge til når man strikker genser av denne typen? Eller bør man kanskje bruke målene i oppskriften til en størrelse mindre når man strikker i løst garn? Oppskriften er i Sisu som jo er et fastere garn som kanskje holder fasongen bedre enn alpakka så mulig jeg må rekke opp 30 cm bol for å minske ser jeg :( Noen innspill? :) Cathrine

Vibekes lille ullne sa...

Hei Cathrine! Har du sjekket om strikkefastheten din stemmer med oppskriften? Alpakka gir nok mere rom enn Sisu, så hvis strikkefastheten stemmer så kan du nok velge enn størrelse som er litt mindre enn målene dine høres det ut som etter hva du skriver. Du kan jo måle deg rundt hoftene og regne ut hvor mange masker du trenger sånn ca også. Hvis du f.eks. er 90 cm rundt hoftene og strikkefastheten er 26/10, blir det 2.6 masker per cm, og du vil trenge 90 x 2.6 = 234 masker eller kanskje litt mindre hvis garnet ikke har så mye hold. Så kan du jo også måle deg rundt midjen og brystet for å se sånn ca hvor mange masker du trenger der hvis du skal felle til midje og øke oppover mot brystet igjen.

Anonym sa...

Hei Viebeke - takk for råd. Endte med at jeg rakk opp bolen og gikk ned en størrelse - vidden er perfekt. Men desverre er genseren 5 cm for lang i bolen i forhold til hva jeg optimalt ønsker ;) Har du noen erfaring med å rekke opp nedenfra og strikk bråtet på nytt? Usikker på om jeg tør å forsøke...:)

Lotte sa...

Hei, det her var jo litt vittig. Min datter er også inspirert av nevnte video, og har bestilt jakke, og slik fant jeg denne bloggen :)
Jeg ser at det garnet du har brukt ikke er det som står i oppskrifta. Var målene du endte opp med likevel nogenlunde de samme? Jeg planlegger også å bruke platu lopi for å få den riktige puseeffekten.

Vibekes lille ullne sa...

Hei Lotte! Strikkefastheten var ganske lik så vidt jeg husker. Det viktigste er å sjekke strikkefastheten med en prøvelapp og eventuelt justere pinnestørrelsen. :)