Ut av feriedvalen

Det er på tide å riste denne bloggen ut av feriemodus og sommerdvale. Strikketøyet er alltid med uansett ferie eller ikke, så det er blitt både strikket og ferdigstilt et og annet prosjekt likevel.

Jeg tjuvstartet ferien i kaldt og rufsete vær, som jeg skrev for en evighet siden i forrige innlegg. Da føltes det helt naturlig å strikke et par ullsokker, siden jeg uansett hadde et par på føttene sånn ca hele tiden.


 Mønsteret heter "Sokkene V som i Setesdal" og er et gratismønstser som er laget av Pinneguri. Disse sokkene var morsomme å strikke, med litt utfordringer, samtidig som et sokkepar ikke tar allverdens tid. De er strikket fra tåen og opp, med en hælkonstruksjon jeg ikke har prøvd, og på hælen fikk jeg prøvd meg på mønsterstrikk på vrangen.


Garnet likte jeg veldig godt, fine fargeskift og godt å strikke med. Det ble kjøpt for et par år siden, på Mauds garn i Lillestrøm, og jeg trodde jeg hadde mistet magebeltet med navnet, helt til det plutselig dukket opp i bunnen av en strikketøypose. Garnet heter ikke mindre enn "Katia Olé Socks New Duetto", men jeg vet ikke om det fortsatt er å få i butikken. Det lyse garnet er jeg også litt usikker på, men jeg tror det er Sisu. Jeg pleier å legge alt garnet jeg kjøper inn på Ravelry for å ha oversikt, men disse nøstene har glippet unna tydeligvis.


Mønsteret er fra 2011, så for at sokkene ikke skulle virke "utdatert" før de var ferdige, måtte jeg oppgradere til 2013-standard.

Sokkene veier ca 80 gram og jeg brukte pinne 2.5. Jeg har fortsatt litt garn igjen, så kanskje det blir en ankelvariant etterhvert. Som sagt, morsomme å strikke og fine blir de, så jeg anbefaler de gjerne.

Prosjektside på Ravelry


Kommentarer

Sommertid sa…
Sokker må en ha året rundt. De her ble særs fine, likte fargene og mønsteret.har mønsteret liggende, så en gang blir de vel strikket hos meg også.

Ha ei forts fin uke !
Hanne sa…
Nydelige sokker. Veldig stilig fargespill i garnet også.
Hanne sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Så smarte de sokker er - med datering og alting :o)
og sjovt at prøve nye udfordringer i sokkestrik.
Kort og Søm sa…
Så fine sokker du har strikket :O)
hobbyvenn sa…
Kjempefine sokker i herlige farger. koselig med en oppdatering igjen her inne.
Quiltefia sa…
Hei!! Fine sokker!! Jeg har klart meg uten ullsokker i sommer, minus 1 dag!! Det vil jeg si er utrolig! Ha en fin dag!! Anne Kari :-)
torirot sa…
For noen nydelige sokker!
Strikketine sa…
Det var nydelige sokker!
Veldig fint med flerfarget garn i mønsteret, det skal testes! Jeg ser mange fine varianter..

God helg!