Tidlige vinterforberedelser - tykk ullgenser

Og ikke bare tidlig, men veldig tidlige vinterforberedelser ble det i år, for denne genseren ble strikket i juni. Den ble ferdig akkurat før det varme, fine sommerværet satte inn over Østlandet, og det var nok bra for det er ikke sikkert jeg hadde orket å strikke ferdig en tykk ullgenser i varmen.


Denne genseren er strikket etter to mønstre, pluss litt improvisasjon. Jeg ble inspirert av stripene på Spring Lines, men ville ikke ha lommer foran som det var i den oppskriften. Samtidig har jeg lenge hatt lyst til å strikke Driftwood, både pga fasong og fordi den har en annen løsning for å strikke ermene, som heter contiguous (et ord jeg stadig strever med å skrive riktig).

Contiguous-metoden strikkes også ovenfra og ned, men det økes til ermene, sånn at de sitter mer rett på bolen, istedenfor skrå som ved raglan. Det hadde jeg lyst til å teste mer ut, jeg har bare prøvd det en gang før, på denne genseren.


Dessuten er det moro med striper, og en god anledning til å få brukt litt garn fra lageret, siden det ikke er nødvendig med gensermengder av en type garn. Som vanlig var det tynn shetlandsull som ble valgt av forskjellige slag (mer om garnet på Ravlery) . Jeg strikket med dobbelt garn og pinne 4.5, så det gikk relativt radig unna.

Halsen er improvisert underveis, da jeg hverken ville ha så tett hals som i Spring Lines eller knappestolpe som i Driftwood.


Planen  var å lage en litt stor og god kosegenser, men da jeg hadde delt til ermer og prøvde genseren på, virket den så veldig stor. Jeg felte derfor en god del masker raskt på hver side for å få den mer passe. Og det ble den jo, litt for passe og ettersittende. Heldigvis ble den ikke for trang så da er jeg i grunnen ganske fornøyd.


300 gram garn gikk det med, og jeg tipper den blir god på kalde dager, selv om jeg håper det blir en stund til jeg trenger den enda.

Prosjektside på Ravelry

En god helg ønskes alle som er innom! :)

Ps Sjalet i forrige innlegg har ikke blitt brukt foreløpig, men snart...kanskje ;) Jeg skylder fortsatt på varmen.

Kommentarer

Sommertid sa…
Det å ta litt fra et mønster og litt fra et annet, for å bli fornøyd med genseren man lager er inspirerende altså. Og den her ble såå bra !

Fargene er spreke og fine, alt i alt meget flott genser !

God helg :)
Hege sa…
Utrolig flotte farger!
Ser ut som en god kosegenser til høsten :)
Ha ei fin helg.
Deilig genser til kalde høsttdager ;)Hilsen beth
Kjempefin genser! Ble inspirert jeg...
Ha en riktig fin helg!
Anne sa…
Herlige farger du har valgt, perfekt til høsten(som forhåpentligvis venter litt på seg;) Jeg har hatt lyst å strikke både Spring lines og Driftwood, syns du har fått en veldig fin mellomting her:) Det blir ofte slik med meg og, forandrer litt her og der og mikser flere oppskrifter i samme plagg.

Ha en fin helg!
Kort og Søm sa…
Den var veldig fin i fargene!
God helg :O)
Innestemmen sa…
Så fine striper! Me like! :)
Sylvia sa…
Så fin genser du har strikket. Og jeg elsker striper. Jeg strikker på flere prosjekter nå, og det er striper.......veldig greit å bli kvitt restegarn/ lagergarn med stripestrikking, ja.
Du må vel lage en ny genser som er vid, som denne i utgangspunktet skulle være.;) men denne er flott og ettersittende, som du kler så godt.
Ha en fin helg, klem
Grete sa…
Genseren ser deilig ut!
Felisi sa…
Den er så fantastisk fin! Jeg er ikke så rent lite misunnelig...
Gitte sa…
Virkelig skøn sweater. Flotte farver.
Nydelig genser. Og imponerende hvordan du har trikset det hele til med forskjellige mønstre!!! God helg Vibeke!!
Fru Larsen sa…
Den ser rigtig dejlig ud. Du kan altså noget med farvesammensætning.
Rigtig god weekend.
Knus Dorte
hobbyvenn sa…
Så fin genser. Ser ut til å passe perfekt! God helg!
Helle sa…
Den metoden hadde jeg sans for. For jeg synes ikke alltid at raglan er den beste måten å sette inn ermer på. Her ble ermene nærmest sømløst satt inn i genseren. Flott!
Den er superflot og sidder perfekt.
Og farvesammensætningen er prikken over i'et :o)
Bente sa…
Så lekker! Herlige farger, altså! Du kledde den kjempegodt.
Kjempefin!!! Må prøve å strikke ermer på denne måten skjønner jeg!
BrittB sa…
Kjempefin genser du har strikket -nydelige høstfarger!! :-)