Ting jeg aldri trodde jeg skulle strikke

Og da snakker jeg ikke om ting som jeg ikke trodde jeg ville få til fordi de var så avanserte og flotte, men saker jeg ikke skjønte vitsen med å bruke tid på å strikke.


Det første er kjøkkenkluter. Hva er feil med de du får kjøpt i butikken? Hvorfor bruke tid på å strikke, når de kan kjøpes for en billig penge? Det var det jeg tenkte om den saken. Så hadde det seg slik at jeg var så heldig å vinne fint blått Gjestal sport bomullsgarn  i forskjellige farger hos Anne på landet.



Fargene passet veldig godt på kjøkkenet hos oss, og planen var å hekle nydelige grytekluter av denne typen. Dessverre viste hekleferdighetene og tålmodigheten seg å ikke strekke til for såpass avanserte prosjekter. Så da resignerte jeg og strikket noen kjøkkenkluter istedenfor, så fikk jeg i det minste de fine blåfargene på kjøkkenet likevel. Klutene ble strikket i rillestrikk, etter denne enkle oppskriften.

Det rare var at ganske snart, var det bare disse klutene som ble brukt. Kjøpeklutene måtte stå  i skammekroken, de hjemmestrikkede var både bedre og koseligere. Finere farger hadde de også. Til slutt var alle nøstene omgjort til enkle kjøkkenkluter.

Ikke før var det gjort, så har Bittami satt i gang med en klutalong på Facebook. Her kommer mønster på de nydeligste kjøkkenkluter. Fire fredager legger hun ut nye klutmønstre. Dessverre er jeg tom for det gode bomullsgarnet, men jeg har prøvd meg på det jeg har igjen.


Det første fine klutmønsteret heter Goat Willov/Selje (mønstrene kommer på Ravelry også). Denne har jeg strikket i Pickles thin organic cotton. Selv om det heter tynn, er det i grunnen ganske tykt garn. Kluten er derfor også ganske tykk og stor, jeg forestiller meg at den bruker lang tid på å tørke og vurderer å bruke den som et lite håndkle i stedet.


Det andre heter Bird Cherry/Hegg og er et nydelig klutmønster. Denne har jeg strikket i Drops Muskat. Kluten ble veldig fin, men mercerisert garn er ganske glatt, og jeg er spent på om den suger noe i det hele tatt. Tenker den får noen runder i vaskemaskinen først.

Tredje klutmønster som kom i dag heter Rowan tree/Rogn og den tror jeg rett og slett jeg må ut og kjøpe garn til for å få strikket.

Tenk at jeg har klart å skrive et så langt innlegg om kjøkkenkluter. Det er nesten ikke plass til den andre tingen jeg aldri trodde jeg ville strikke: nemlig ankelsokker. Da blir det bare kalde ankler trodde jeg, og det vil vi ikke ha. Så har tanken begynt å modnes om at det kanskje kan være ok til sommerbruk. Det hender jo ikke så altfor sjelden at det er bruk for en varm sokk eller to i sommerhalvåret.


Jeg testet derfor ut på et enslig nøste Fabel jeg har hatt liggende veldig lenge, fordi det ikke er nok til et par vanlige sokker. Og sannelig har jeg ikke hatt på disse både titt og ofte etter de ble ferdige. Veldig enkle å slenge på litt kalde sommerføtter, når det hadde blitt litt varmt med lange sokker. De er forbausende anvendelige faktisk, så der måtte jeg igjen revurdere mitt syn på hva som er vits i å strikke. Jeg ser ikke bort fra at det blir flere etterhvert.

Hva blir det neste? Ølvotter? Ha en fin sommer helg! :)

Kommentarer

Frk.Badegakk sa…
Så fine kjøkkenkluter! Det er ekstra koselig med sånne - vi har noen vi og, for å si det sånn. Men ikke så forseggjorte som dine da...

Jeg har også nettopp oppdaget gleden ved ankelsokker! Ikke bare hvor fine de er til sommer bruk, men også hvor herlige de er å strikke. Går fort fort! Og man får brukt de nøstene man ikke helt visste hva man skulle gjøre med. Genialt! Fabel er et godt garn, og sokkene dine så ordentlig gode ut!

Ønsker deg ei god helg!
Frk.Badegakk sa…
Så fine kjøkkenkluter! Det er ekstra koselig med sånne - vi har noen vi og, for å si det sånn. Men ikke så forseggjorte som dine da...

Jeg har også nettopp oppdaget gleden ved ankelsokker! Ikke bare hvor fine de er til sommer bruk, men også hvor herlige de er å strikke. Går fort fort! Og man får brukt de nøstene man ikke helt visste hva man skulle gjøre med. Genialt! Fabel er et godt garn, og sokkene dine så ordentlig gode ut!

Ønsker deg ei god helg!
Dejligt indlæg om de små praktiske ting. Det behøver nemlig ikke altid at være det fine og avancerede som er bedst, nej små brugstibg til hverdagen kan give lige så stor glæde. Et meget uinspirerende og muntert indlæg. Tak for nye ideer til køkkenklude. Jeg skal da snart have fat o noget bomuldsgarn.
God weekend.
Haha, måtte humre litt da jeg leste dette. Jeg strikker nemlig ikke kjøkkenkluter. Så til og med en gruppe på Ravelry en gang som het noe sånt som "For oss som aldri vil strikke en kjøkkenklut" (men jeg meldte meg ikke inn). Jeg trodde det var tungt og klumpete og tørket sakte, men jeg begynner jo å skjønne at jeg tok feil.

Gjestal Bomull Sport får du forresten på Bogerud. Og visstnok på Sparkjøp på nettet også. Morsomt at du fikk bruk for det garnet!

Det er jo fint at man kan forandre mening da! Ha en riktig fin helg!

PS: Ankelsokker strikker jeg da - det er jo så praktisk om sommeren!
Quiltefia sa…
Hei!! Hvitvins skjerf!! Så man kan lune halsen hvis vinen er for kald....... Morsomt innlegg!! Jeg strikket små håndklær en sommer og det er litt ekstra med dem! Fine kluter og søte sokker!! Sånne vil jeg lage også!! Jeg har pådratt meg en vond venstreskulde så jeg har ikke strikket så mye i det siste, Grrrrr. Det plager meg. Fikk MR langt uti august. Nå har jeg fri!! Utrolig deilig!! Håper du har det fint!! God sommer!! Anne Kari :-)
Du får da prøvet nogle ting af, som du aldrig troede du ville ;o)
kludene er rigtig fine - og sokkerne ligeså. Og indimellem de store projekter er det nu også fint med nogle mindre :o)
også god sommer til dig.
Rekkehuset sa…
Hihi...bra vi kan endre oppfatning av og til;-) Jeg har strikket mange kjøkkenkluter, og bruker de også, men jeg bytter på litt med de supertynne kjøpeklutene. Min oppfatning er at kluter strikket av såpass tykt garn som paris for eksempel tørker for seint, mens de tynne er supre. Ankelsokker har jeg ikke prøvd meg på, men har det på planen for å bruke et fint garn jeg ikke har nok til hele sokker. Lykke til med ølvotten og god helg! Hilsen Hanne.
Sylvia sa…
Se der, ja...kjøkkenkluter du også ;)
Jeg strikket noen enkle noen for flere år siden, men så fikk jeg noen i gave fra en venninne, og siden bruker jeg hennes kluter. Så ønsker jeg meg bare noen nye når de blir slitt ( jada, de blir slitt, for jeg bruker dem kjempemye)
Dessuten er det henne som holder meg med sokker også. Men ankelsokkene strikker jeg seld, de er geniale.
Men de blir borte......tror datteren " spiser" de opp....... Må ta meg en tur i hennes skap å se.......hmmmmm....
Ps: jeg ble helt betatt av det stripete sjalet ditt, så nå strikker jeg et selv. Blir jo aldri lei av sjal. Takk for tipset.
God helg.
Kort og Søm sa…
Så fine kluter!
Ja, hjemmelagde kjøkkenkluter er det beste :O)

Og så fine ullsokker du har strikket.

Forsatt fin helg,
klem
Jeg har selbutruser og ølvotter på lista over ting jeg ikke kommer til å strikke. Men kluter tilstår jeg at mamma liker så godt at det hender jeg strikker noen i gave. Tynne greier på pinne 2,5 foretrekker hun, og da må jeg vel strikke det?
torirot sa…
Fine blåfarger, skjønner godt at du ville ha dem på kjøkkenet ditt. Håper klutene holder seg riktig lenge :-)

God sommer!
hobbyvenn sa…
Hehe, jeg hadde akkurat samme oppfatning som deg når det gjelder kjøkkenkluter, men jammen snudde det fort da jeg først hadde strikket den første. Blir ikke brukt annet hos oss nå.. Herlige ankelsokker også.
Helle sa…
Ja jeg må innrømme det. Kluter er noen av de tingene jeg har sett for meg at jeg aldri kommer til å strikke. Har ikke skjønt greia med hjemmestrikkede kluter. Koseligere? ikke utenkelig, men at de også skulle være bedre hadde jeg ikke forventet.
- Fine farger. :)
farmormor sa…
Jeg har også strikket masse kluter, med heklet blondekant rundt. Synes de er for fine til å være kjøkkenkluter , så jeg bruker dem til å vaske ansikt og kropp med i stedet. Deilig. Hilsen Heidi
Jane sa…
Jeg har og nettopp oppdaget gleden ved å bruke - og å lage - kjøkkenkluter. Bruker også samme oppskrift som deg, men har ikke avansert til Bitta's nydelige mønster ennå (de ville jeg da ikke ha råd til å bruke, så flotte som de er :))
Og jammen har jeg ikke strikket mitt første par med ankelsokker jeg også. :)
Etter at jeg også strikket skappel-genseren, har jeg lovet meg selv at jeg ALDRI mer skal si at " Det kommer jeg i hvert fall aldri til å strikke" :)