Drømmestriper / Dream stripes shawl

Det strikkes fortsatt jevnt og trutt, men det går visst veldig tregt med både fotografering og blogging for tiden. At jeg strikker på mange prosjekter og tre av de er sjal i tynt garn, gjør også at det ikke blir så mye ferdig å vise fram.


Dette sjalet skal gis bort i dag, så det var det tidsfrist på. Ikke noe stress med strikkingen, det var ferdig for en uke siden. Fotograferingen derimot, ble gjort i siste liten. Jeg skylder litt på at det er blitt så lettvint å dele bilder fra mobilen til både Ravelry og blogg, men så synes jeg ikke bildene blir bra nok for å få fram detaljer i strikkede plagg. Da må speilrefleksen fram, og det virker plutselig så gammeldags og tungvint å styre med ledningen og diverse for å få lastet ned.


Når skal hun slutte å sutre og komme til poenget tenker du kanskje? Sjalet heter Dream stripes og er et gratismønster på Ravelry. Et enkelt prosjekt med glattstrikk i striper og en liten lace-bord til slutt. Sjalet økes i kanten på både rett- og vrangsiden og blir derfor ganske langt og smalt. Det er en sjalfasong jeg liker, for jeg synes de er mer anvendelige i bruk.

Utfordringen er å ikke få stram kant øverst når det økes så ofte. Løsningen på det på den siden jeg skiftet tråd (lagde striper), var å lage et kast før jeg begynte å strikke på raden, når jeg kom tilbake til kastet slapp jeg det bare av. Da var det enkelt å få en passe løs kant. På motsatt side var problemet mindre, jeg bare var obs på å ikke stramme.


Garnet er Rasmilla luksusgarn som jeg hadde på lager. Det vil si det hvite var brukt i en mislykket jakke, som jeg endelig fikk motivasjon til å rekke opp. Deilig garn i 75% ull og 25% silke. Jeg prøver å slanke garnlageret, men sjal gjør ikke de store innhuggene. Dette veier kun 70 gram, men er et fjærlett og deilig sommersjal.


Sjalet ble strikket på pinne 3.5. Det kan nok bli flere av dette, striper er fint og siden det går så lite garn er det fint å bruke restegarn.

Tidligere har jeg strikket et Camomille-sjal i dette garnet. Det har blitt mye brukt, men det er ikke like mykt som det nye. Så hvordan sjalet er strikket har tydeligvis en del å si.

Camomille-sjal strikket sommeren 2011
Nå er det bare å håpe på at sjalet faller i smak hos mottager i kveld.

Ha en god midtsommerhelg! :)

Kommentarer

LindaE sa…
Wow, skikkeleg fint. Fine faegar:-)
Kort og Søm sa…
Veldig finr, tenker det faller i smak hos mottakeren :O)

God sommer!
Det var nydelig!
Lur ide å lage kastet på den ene siden for løsere kant! det skal jeg huske!
Men, når du skal overføre bildene fra speilreflekskameraet kan du ikke da bare sette minnebrikken inn i pc'en ?
Det er slik jeg gjør det på min maskin.
Pinneguri sa…
Fine farger som vanlig, også. Takk for tipset.

God midtsommer til deg også :)
Knallfint - og det er en heldig mottaker av sjalet!!! God helg!!
-ina sa…
Så fint! God ide med økning både på retta og vranga sånn at fasongen blir smalere! Det øker bruksverdien etter min smak også :)

God fredagkveld!
Hildegunn sa…
Skikkelig lekkert sjal!! Tenker mottaker blir veldig fornøyd :-)
Sylvia sa…
For et flott sjal, Vibeke. Jeg synes jammen det slår Camomille, jeg. Dette var mye finere. Det rare er at jeg har tenkt litt på Camomille-sjal i dag, mens jeg var på jobb, for å finne garn til det. Er så fornøyd med det jeg strikket i sort. Og har lyst på et i farger..
Nå vil jeg kanskje vurdere dette istedet, og jeg har garn til det her hjemme også. 70 gram altså.......lett som en fjær. Heldig er iallefall den som får det. Lekkert.
Takk for tipset til en bedre kant. Man lærer noe nytt hele tiden.
God helg.
Linda Aasan sa…
Et skikkelig drømmesjal! Rasmilla har jeg fortsatt ikke fått ut finger'n og prøvd, men det rykker stadig frem i køen, kjenner jeg, når jeg ser sånne prosjekter :) Takk for godt tips om kant!
Jeg kan ikke forestille mig andet, end at sjalet vil falde i smag hos modtageren. Det er virkelig smukt.
Og fine, diskrete farver.
LivM sa…
Lekkert sjal og heldig den som får det!
Bodil sa…
Wow, for eit lekkert sjal :)
Flott sjal i herlige farger. Ha en fin dag
hobbyvenn sa…
Å så nydelig sjal. Så flink og tålmodig du er.
Anonym sa…
Hei, denne var riktig så flott! :) Kan tenke meg å strikke et slikt sjal selv.. men skjønner ikke oppskriften helt.. Hvilken oversettelse brukte du? Jeg forstår det slik at man begynner i selve spissen, øker ved midtlinjen (på rett og vrangsiden ifølge ditt gode tips) og avslutter så med 297 masker...men hvordan skal man da strikke den mønsteret kanten? Hva betyr 'varv'? Setter stor pris på litt oversettlseshjelp! :) /Stine
Veldig fint sjal! Spørs om det ikkje havnar i køen på Ravelry...
Hei Stine! Sjalet starter øverst i midten, også økes det i begge sidene og midten til 297 masker. Så strikkes borden til slutt. Jeg brukte det engelske mønsteret, men tipper at varv betyr omgang. :)