Ny genser i Wollmeise

Jeg prøver å redusere garnlageret litt, sånn at jeg får mer kurant garn som er morsomt å bruke og mindre av det som ikke er så morsomt. Det ser likevel ut som det er det motsatte som skjer, det fine garnet er det lettere å finne prosjekter til, og mer inspirerende å strikke med.

Denne gangen var det to hesper med Wollmeise 100% i fargen Igor som hadde ligget og godgjort seg i garnskuffen et par år, som inspirerte til genseren Lavender Honey

.
To hesper Wollmeise er sånn ca akkurat nok til en passe stor genser til meg, men jeg var usikker på hvor langt det egentlig rakk. Jeg strikket derfor først 3/4-lange ermer før jeg strikket bolen. Da genseren var passe lang, var det likevel litt garn igjen til å strikke lange ermer, og da vet jeg av erfaring at genseren blir mer brukt

.
Lace-mønsteret er enkelt og lett å huske. Det var mange gjentagelser av lace-rapporten i mønsteret, alt ettersom man skulle øke eller felle på bolen eller ermene, og maskeantallet endret seg. Det valgte jeg å ikke forholde meg til, men tilpasset bare mønsteret sånn noenlunde i sidene på bolen og på ermene. Da slapp jeg å forholde meg så mye til mønstret underveis og strikkingen gikk raskere unna.

Genseren strikkes ovenfra og ned med raglan, noe jeg foretrekker så sant det går. Jeg strikket noen runder med forkorta rader i nakken for å få litt rundere halsåpning.Videre strikket jeg bolen lenger enn i oppskriften, og ermene smalere nederst siden jeg hadde lite garn.


Dette var en enkel genser å strikke, med pent resultat synes jeg. Wollmeise er ikke et veldig varmt garn, og er passer godt i sommerhalvåret på litt kjøligere dager. En fin genser å bruke på jobb, og den har allerede vært en god del i bruk. I oppskriften er det foreslått flere varianter av  Drops garn i både alpakka, viskose og bomull.

Fakta:
Oppskrift: Lavender Honey
Garn: Wollmeise 100% pure i fargen Igor.
Forbruk: To hesper eller ca 300 gram.
Pinner: 3.5
Prosjektside på Ravelry

Kommentarer

Stine sa…
Helt utrolig nydelig genser, fargen passet deg godt :)
Kort og Søm sa…
Gurimalla...du er så flink, den var veldig fin! :O)
Veronica A. sa…
Nydelig! Skjønner godt at du helst vil stikke med det gode garnet:)
Helle sa…
Den modellen var absolutt ikke dum. Sitter og lurer på om jeg kan ha noe garn i lageret som kunne passe til den samme modellen. Ser både lekker og lettstrikket ut på en gang, en ganske uimotståelig kombinasjon. :)
Frk. Chilli sa…
Så fin denne var!!
Meis er et nydelig vår og sommergarn, så tipper denne blir godt brukt fremover ;)
Felisi sa…
Flott genser, og den kledde deg godt!
Bodil sa…
Nydeleg gensar. Fin farge, og flott modell :)
hobbyvenn sa…
Så flott genser du har strikket. Nydelig farge også.
Berit sa…
Nydelig genser, herlig farge :)
Innestemmen sa…
Å, så flott genser, både farger og mønster :) wollmeise føles uoppnåelig å få tak i.. Men ser fabelaktig ut, da.. Sukk ;)
Den er simpelthen super flot !
så fint et mønster.
Og god ide at nedbringe garnlageret. Jeg ville ønske jeg kunne det samme - har en uheldig tendens til at blive ved med at øge :o(
Din genser er rigtig smuk - fin farve, der klæder dig godt.
hilsen Mona
Quiltefia sa…
Hei!! Så fin genser!! Du er flink!! God 1.mai.....AnneK:-)
så flott genser, kanskje en idé om eg vil bruke opp WM, vet at eg har to hespler av ein fin grønn....
Sommertid sa…
Du er flink til å finne mønster som passer til både farge og garn.
Den her ble herlig, må være deilig å bruke :)
Sylvia sa…
Så fin genser med hullmønster du har strikket. Jeg ser den kommer til å bli mye brukt.
Ja, Wollmeise kjennes nesten som bomull, merkelig nok. det er vel derfor den ikke blir så varm. Men det er et nydelig garn, uansett.
Kos deg videre 1 mai. klem
Birgitte sa…
Kjempefin! Den fargen kledde du godt :)
Kjempefin og så smart løsning du fant på med å strikke bare trekvart ermer først!
Mønsteret var nydelig og veldig kledelig:)
strikkedilla sa…
Så fin genser med flott mønster.
-ina sa…
Nydelig genser, den kledde du kjempegodt!
ALL VERDAs sa…
Ja, her blei eg sitjande både lenge og vel, for her var mykje fint. Sjølv har eg fine korger til strikketøy og garn eller til kva som helst. Eg sel dei her: www.allverdas.no - kom innom og sjå! Eg har forresten litt garn og, i laus vekt.
Siren sa…
Genseren var utrolig fin, og ikke minst fargen!
Katrine sa…
Nydelig genser med nydelig farge :)