Barcelona-påske

I år slang jeg meg med på resten av familiens storbyferie. De to foregående årene har jeg blitt hjemme, siden ME og byferie er en ganske dårlig match. Det er likevel litt kjedelig å alltid vinke de andre farvel, så i år skulle jeg være med om jeg så skulle sitte mesteparten av tiden i leiligheten vi leide.

Miró-museet ble besøkt via turistbuss med åpen annen-etasje, en litt kald opplevelse

De er også en stund siden jeg ferierte med begge "ungene", så det fristet også. Seks stykker var vi alt i alt og utstrakt bruk av taxi til severdighetene gjorde det mulig å få sett en god del. Det vil si, de fire ungdommene ble utstyrt med metrobilletter sånn at de kunne farte mer rundt enn det vi gjorde.


Både Miró- og Picassomuseet ble besøkt, og særlig Picasso var en flott opplevelse. Det gjorde det ikke dårligere at det var en garnbutikk noen få skritt bortenfor: All you knit is love. En koselig liten butikk, som jeg glemte å ta bilder av. Det pussige var at de hadde så og si hele Drops-sortimentet i butikken! Det var det mildt sagt overraskende, men ikke så interessant å kjøpe akkurat. Så det ble et nøste Malabrigo sock, som jeg aldri har prøvd og et hespe lokalt Barcelona-garn: Greta and the Fibers lace i merino og silke.


Mens vi ruslet litt rundt i det gotiske kvarteret, kom vi over en smykkebutikk, med det utroligste utvalg av smykker. Hva med dorull- eller appelsinsekkøredobber? eller speilegg-kjede? Artig og anderledes.



Gaudi kommer man ikke utenom i Barcelona og et besøk til katedralen Sagrada de familia var obligatorisk. Vi dro tidlig på dagen for å unngå kø, men den var ganske så lang allerede da vi kom. Heldigvis gikk det forholdsvis radig likevel. Og for en fantastisk katedral! Både utvendig og innvendig var den veldig spesiell og imponerende.


Det var særlig alle de moderne elementene som var unike, de fleste katedraler jeg har sett ble bygd ferdig for mange hundre år siden. Selv om det var slitsomt og mye folk, er jeg veldig glad for at vi slet oss gjennom køen.


Jeg tok sjansen på en tur til Gaudis flotte hus Casa Batllo også på kvelden. En rundtur med audioguide på øret var veldig artig.


En fin tur med fine folk og mange gode opplevelser. Jeg ble mindre sliten enn fryktet, så byferie er mulig med utstrakt taxi-bruk og måltider inntatt i nærmiljø, blandet med mye hvile.

Strikking? Det ble det fint lite av, men det ble det tid til i resten av påsken. De siste dagene ble tilbragt i veldig avslappet hjemmemodus. 

Kommentarer

Siena sa…
Var også innom Barcelona i påsken! :) Fantastisk by.
Anne sa…
Ser ut som du har hatt en kjempefin påske! Bra det gikk bedre enn forventet, er kjekt å kunne bli med på ting for det om man til tider er i dårlig form;)

Ha en fin uke!
Hatten av for deg som reiste og la opp turen så du hadde det fint!!!!! Sånn skal det være - og med garn i bagasjen er det jo perfekt!!!! Ser ut som en flott tur også!!!
hobbyvenn sa…
Virker som dere har hatt en koselig ferie. Og med besøk i garnbutikk er jo det hele ekstra bra. Malabrigo sock er et utrolig herlig garn. Jeg har kjøpt diverse hesper hos Projo. Herlig å strikke med og holder seg godt i bruk.
Rekkehuset sa…
Høres ut som en bra ferie! Sikkert en fin erfaring at du kan være med også:-)
Quiltefia sa…
Hei!! Så bra du fikk deg en ferie med familien!! Snedig å komme i en garnbutikk å finne drops garn! Men det betyr vel at vi har bra garn her hjemme. Men vi lengter etter utenlandsk garn......Barcelona står på ønskelista mi!! Anne Kari :-)
Grete sa…
Dette høres da veldig koselig ut! Synes du fikk med deg mye! Men bare å sitte på en fortausrestaurant med noe godt å drikke, kaldt eller varmt, gir også følelse av ferie om en ikke orker å gå for mye.
Sylvia sa…
Heldiggrisen som var i Barcelona i påsken. Det er en av mine yndlingsbyer, som jeg stadig lengter tilbake til.
Jammen fikk dere oppleve mye da dere var der, og så flott at du orket det meste.
Vi har bare vært hjemme. jeg ble forkjølet i påsken, så det var like greit. Men jeg fikk strikket masse...i motsetning til deg, da.
Lithe sa…
Så bra at du fikk nyte turen du også :) Barcelona er en av byene som står på besøkslisten min.
Det lyder som en rigtig dejlig tur til Barcelona hvor jeg aldrig har været. Sjovt med besøg i den lokale garnbutik :o)
I Malaga så jeg deres Picasso museum - rigtig flot. Og fyldt med humor.
:o)
Jane sa…
Åååå, det både så og hørtes helt perfekt ut! Barcelona er en av byene som står høyt på min ønskeliste og har gjort det i flere år, og jeg fikk ikke noe mindre lyst til å reise nå...
Og så bra at du orket til tross for formen!

Og jeg bare mååååå kommentere vantene i forrige innlegg... Dåååån! Så utrolig lekre!! Vanter er helt uoverkommelig for meg, 10 tomler jo :) så jeg er dypt impontert.
Linda Aasan sa…
Det så deilig ut! Og gled det til malabrigoen :)
Ja, er ikke Barcelona en fantastisk by! Vi var der for et år siden. Jeg ble spesielt betatt av Sagrada Familia - vi tilbragte mange timer med audioguide der. Spanjolene er utrolig flinke til å legge opp for turister, og selv om vi kom midt i en byggeplass, var det ryddig og fint. Tar gjerne turen tilbake når som helst.
Ha en fin helg!