tirsdag 5. februar 2013

Rask genser

Skappelgenser nr 1 og 2, som jeg strikket før jul, var populære hos husets tenåringer. Da datteren ymtet frempå om en til i blått, kjente jeg imidlertid at grensen for rillestrikk var nådd. Skulle det bli en genser til, måtte det bli genser etter ovenfra-og-ned-metoden, som er min desiderte favorittmåte å strikke genser på.



I tillegg måtte hun finne seg i å få striper på genseren, noe det var en viss skepsis til. Garn ble bestilt på Strikkenett, Alpakka som var på salg i desember og Kid-Silk. Det er et sjansespill å bestille garn etter fargene på pc-skjermen, og det ble heller ikke så vellykket fargekombinasjon som jeg hadde håpet. Den koboltblå Kid-silken kunne ikke brukes i stripene, så dermed ble det lyseblått hele veien. Færre tråder å feste i det minste.

Siden jeg hadde strikket en Skappel-genser i samme garn og i en passe størrelse, visste jeg hvilket maskeantall som ville passe på ermer og bol etter deling (52-140-52). Hvor mange masker jeg skulle starte med på toppen av genseren var jeg mer i tvil om. Da passet det bra at jeg hadde kjøpt boka "The knitters handy book of top-down sweaters" av Ann Budd.


Her kan man strikke med alle typer garntykkelser og pinner. Det er tabeller for alt. Eneste ulempen er at det blir mye blaing fram og tilbake for riktig hals og fellinger. Så da jeg kom på at Heidi Kirrmaier har en gratisoppskrift i den strikkefastheten jeg trengte, ble det til at jeg brukte den mest, men skjelte også litt til boka innimellom. Det viktigste er uansett å prøve av og til underveis.


Med pinne nr 5.5 og glattstrikk hele veien nesten, gikk det ganske radig unna. Garnkombinasjonen gir en varm og myk genser, og jeg hadde en skummel plan om at jeg godt kunne overta genseren hvis datteren ikke var fornøyd. Mulig at dette var hovedplanen, siden hun ble litt overkjørt i forhold til garnvalg og utforming. Men, sannelig har hun ikke stukket av gårde med den. Den fikk til og med være med til London denne uka, så det ser ut som planen gikk i vasken. Nå mangler jeg jo ikke akkurat strikkeplagg selv, så jeg har ikke så jeg overlever nok vinteren likevel.

Prosjektside på Ravelry

Ellers, så har jeg tatt til meg alle gode tips om å strikke vantene i forrige innlegg parallelt og har nå strikket hånden på begge, og mangler i skrivende stund "bare" ni fingre. Venstrearmen har imidlertid lagt inn en kraftig protest på alle vrange og vridde maskene, så protesten er tatt til følge og det går derfor i sakte tempo.


Her i Oslo har det kommet et lass med snø, og det ga en vakker utsikt ut av utgangsdøra i dag morges. Ha en fortsatt fin uke! :)


13 kommentarer:

frksnupp sa...

Du strikker så vanvittig mye fint for tida, en sann fryd å følge med! Den genseren så deilig ut, og så gøy at hun var fornøyd. Kombinasjonen kid-silk og alpakka høres myk og god ut.

Sylvia sa...

Heisann Vibeke
Såååå mye flott du har strikket i det siste! jeg har vært noen mnd vekk fra bloggen, og det er mye å ta igjen inne hos "vennene mine", skal jeg si deg.
Flott genser til datteren din. Jeg strikket en topdown genser (i blått og grått) til datteren til jul. Hun har heldigvis ikke mast om Skappel-genser......
Men ,som jeg sier til henne, kan den brukes både på retten og vrangen.
Jeg planlegger nå enda en genser til henne, i dobbel Alpakka-silk. Det er et nydelig garn(Rauma)
Jeg liker også å strikke fra toppen og ned, og kanskje jeg også skulle hatt denne boka.......
Du får kose deg med snøen. Vi fikk i bøtter og spann i går!
klem

monaelisabeth sa...

hej Vibeke
det er en flot genser !
rigtig flot endda !
jeg har strikket en top-down af kirrmeyer her i sommer - meget nem opskrift. Også fra Ravelry. Måske er det den samme ?
Bogen du anbefaler kender jeg ikke - men jeg må da vist have fat i den :o)
mange hilsener Mona

ps. her i Nordjylland er der også kommet lidt sne.

Tante Constanse sa...

Det ble jo en veldig fin genser! Skjønner godt at du hadde en liten baktanke der - men den er veldig flott på din datter!
Den boken har jeg også skaffet meg. Godt å ha noe i bakhånd når man forsøker seg uten oppskrift, men det er som du sier lurt å prøve underveis. Fikk lyst til å strikke brede striper jeg nå! :-)

Jordmor-Hanne sa...

Fine farger og god passform!

Berit sa...

Genseren ble kjempefin. Skjønner godt at du vil ha litt variasjon i arbeidene. Ja her har det kommet masse snø. Ha en god kveld

Kranmajola sa...

Skjønner godt at du er lei av "Dorthe-riller". Det er jeg også - er i gang med nr 2.
Denne genseren ble kjempefin!

by Vero sa...

Ser ut som mottakeren er fornøyd! Fin genser :) Liker fargene.

Tove sa...

Ovenifra og ned er genialt - strikker nesten bare det. :-) Flott enkel genser med fin passform og fine farger.

Blåbærlina sa...

Så morsomt at det ble kamp om genseren :O)
Sånn er det med skappelen her også...

Jeg syns genseren ble veldig fin, kjekt med glattstrikk og jeg syns det ble helt supert at den ene fargen følger hele veien.
Det er også så fint med tofarget strikk sammen :O)
Ble litt inspirert nå.

Jeg har også kjøpt den boka, fint å få tips om å bruke den....er jo ikke så glad i tabeller, meeen fine modeller i den.

Lisbeths verden sa...

Genseren var bare flott :)
Klem fra Beth

Helle sa...

Genseren ble jo bre så mye finere i denne varianten, så at datteren din godkjente den var vel ingen overraskelse.

leit når strikkefingre streiker, men sakte-strikk fungerer det også. Krever bare litt mer tålmodighet.

Elizabeth sa...

Morsom strikkehistorie :) Du er veldig flink til å skrive!