fredag 15. februar 2013

Parrot shawl

Da vi var i København i sommer, var det ikke bare garn som ble kjøpt inn. Et eksemplar av boka Amimono : the bird collection av Helga Isager havnet også i handleposen. Lekker bok med mye fint, så for en gangs skyld har jeg faktisk laget noe fra en av strikkebøkene mine, istedenfor å bare bla i dem.


Parrot shawl ble første prosjekt ut fra denne boka. Ypperlig til å få brukt opp rester av tynt garn av forskjellig slag. Jeg har brukt rester fra Holst, Rasmilla og Geilsk.


Sjalet strikkes nedenfra og opp, og på grunn av bølgekanten skal det derfor legges opp en trillion masker sånn ca. Halvparten av disse strikkes sammen etter bølgekanten. På prosjektsidene på Ravelry var det mange som bemerket at sjalet ble ganske lite, til tross for maskeantallet. Jeg økte derfor med et par rapporter jeg også, og la opp 790 masker.

Det nytter ikke å beregne hvor lang trådende som trengs til så mange masker, og jeg ville heller ikke risikere å gå tom for tråd etter 767 masker. Jeg brukte derfor to tråder fra hvert sitt garnnøste, etter denne metoden.


De første rundene er mildt sagt litt tidkrevende, men så går det heldigvis stadig raskere etter hvert som maskeantallet minker. For en gangs skyld var jeg smart og festet en god del av trådene underveis, for det er ikke til å unngå at det blir en del masse trådender på dette sjalet.

Striper er jo morsomt å strikke og her er det stort rom for å variere i farger og stripetykkelse. Jeg har ikke holdt meg spesielt slavisk til stripeoppskriften i boka, men tatt det etter humør og innfall underveis.

Tunga rett i munnen, selvfotografering er ingen enkel kunst. Kaldt er det også...

Når det gjelder størrelsen synes jeg faktisk det ble litt stort. Jeg liker best sjal som kan snurres rundt halsen, og det er dette i største laget til. Det er jo helt og holdent min egen feil, og jeg burde strengt tatt klart å tenke ut det før jeg startet. Det er også blitt litt stramt langs kanten øverst på grunn av alle fellingene underveis. Det skulle jeg vært litt mer oppmerksom på underveis, og prøvd å få det litt løsere.



Ellers er jeg veldig fornøyd med fargene og stripene og det er ikke usannsynlig at jeg strikker et til i en mindre størrelse med tid og stunder.

Prosjektside på Ravelry

Ha en fin februarhelg! :)

19 kommentarer:

Flowermouse Design sa...

Dette er så flott, og jeg liker godt fargekombinasjonene dine. Synes egentlig at størrelsen ser veldig bra ut til deg - men sånt er jo selvsagt en smakssak. Høres ille ut med så mange masker - for en tålmodighet!! God helg Vibeke!!

Lillemor Elfgren sa...

Åh den är fantastiskt fin!

Bitt@mi sa...

Ååå, det ble vakkert! Så fine farger sammen:)

Innestemmen sa...

Fyttikatta, altså! Knallfint :))

Elin sa...

Det ble virkelig lekkert!!! Kjekt at man kan bruke restegarn også. Litt motiverende at det blir mindre masker å strikke istedenfor flere;-) Ha en fin helg!

Fru Larsen sa...

ih, det blev lækkert, men næsten 800 masker...Argh;-)
Kh. Dorte

monaelisabeth sa...

hej Vibeke
Virkelig flot sjal !
og sjovt nok har jeg netop lånt den bog med hjem fra biblioteket idag :o)
jeg må vist kigge lidt nærmere på de opskrifter.
hilsen Mona

Balles Bazaar sa...

Smukke farver og flot sjal. Det passer godt til dig.

Birgitte sa...

Så flott og fint! Kan tenke meg at de første omgangene var ganske tidkrevende ja, men det gjør da ingenting når resultatet blir så bra :)

Kort og Søm sa...

790 masker...for en jobb!!
Men vel verdt det,
for sjalet ditt er veldig fint :O)
God helg!

Quiltefia sa...

Hei!! 790 masker!? Det hadde jeg aldri begynt på! Du er rå!! Sjalet er kjempefint!! Skjeldent å se et stripete!? Jeg har funnet en kjempefin genser og har bestillt garn jeg venter på..... Hva skulle vi gjort uten garn og pinner??AnneK:-)

Veronica A. sa...

Nydelig sjal! Nydelige farger:)
Og igjen må jeg takke for teknikk-tips! For en genial metode! Egentlig er jeg skuffa over at jeg ikke har tenkt på det selv;)

Lunamon sa...

Elsker sjalet og fargene!

KRØLLEMIKKEL sa...

Det var et nydelig sjal i nydelige farger!

by Vero sa...

Det ble knallfint! Sååå fine fargekombinasjoner. Og så fint at du har brukt ei strikkebok til mer enn å bla i :)

Linda Aasan sa...

Det var sprekt! Har også en dille på fargerike sjal om dagen - deilig med farger når det er vinter.

Helle sa...

Wow, litt av et arbeid. Ser for meg at det må ha vært en "trillion" masker til å begynne med, men den utfordringen og tålmodigheten løste du bra. Flott sjal som jeg er sikker på at du vil finne bruk for, selv om det er litt stort, - eller kanskje det er akkurat passe :)

frksnupp sa...

Superfint sjal, og fine fargekombinasjoner. Det der med å bare bla i bøkene sine er jeg altfor god til, trenger en dytt i baken til å strikke noe fra dem. Mange små rester tynn ull har jeg jo også, så det spørs om ikke et papegøyesjal må på pinnene.

Jane sa...

Wow, dette ble kjempesprekt!!
Har sett sjalet tidligere, men ikke blitt "over meg" av det... Men som mange ganger før, blir jeg nettopp "over meg" når jeg ser ting strikket av deg!

Well done!