FWSS-lue - verdens letteste kopi

For de som ikke visste det, så er det FWSS-lue som er tingen i år. Eller strengt tatt så er det vel litt 2012, men her er jeg fortsatt voldsomt tidlig ute til meg å være. FWSS står for fall, winter, spring and summer, så jeg antar at lua dermed kan brukes hele året. Lua kan kjøpes, men er skamløst enkel å kopiere hvis man kan strikke rette masker på rundpinne.


Denne lua ble strikket i Kid-silk fra Drops. Jeg kjøpte tre nøster i feil blåfarge, til genseren i forrige innlegg. Da datteren gjerne ville ha lue i blåfargen, så jeg en gylden anledning til å få brukt opp et par nøster. Advarsel: dette er overhode  ingen god måte å bruke opp mye garn på. Til hele denne lua gikk det med 17 gram! Denne må kunne konkurrere om plass på pallen for verdens letteste lue. Jeg har med andre ord nok til ca tre luer til.

Så blå farge på lua har nok ikke datteren hatt siden hun var blånisse!
Denne lua er med andre ord både lett å strikke og en skikkelig lettvekter.

Slik gjorde jeg det: Jeg la opp 100 masker på rundpinne nr 3 og strikket og strikket til lua målte ca 25 cm. Så felte jeg sånn: 8 rett to sammen, runden ut. Så to runder rett og ny fellerunde. Det blir en maske mindre mellom hver felling. På slutten økte jeg fellefrekvensen, sånn at jeg fikk et par runder med felling annenhver gang og så hver gang før jeg strikket to og to sammen. En litt omtrentlig oppskrift, men det er sånn jeg strikker når jeg ikke har mønster.


Kid-silk er ikke et spesielt godt garn å strikke med alene synes jeg, det lugger litt og er vanskelig å få helt jevnt. Fin tv-strikk er det absolutt, det krever minimalt med konsentrasjon. Lua er fjærlett, men forbausende varm likevel. Skal jeg strikke en til, vil jeg nok legge på ca 2-3 cm før felling, siden jeg har fått tilbakemelding på at den var litt kort.

Jeg vet at andre som har strikket denne har lagt opp flere masker, så det er nok lurt å prøve seg litt fram i forhold til strikkefasthet.

Prosjektside på Ravelry

Og ellers så går det faktisk framover på vantene også. Fem fingre og en vante er så godt som ferdig.


Bare fem fingre igjen nå, med dette racertempoet blir det kanskje nye vanter neste vintersesong?

Ha en fortsatt fin uke! :)


Kommentarer

Fin lue - og så enkel. Ikke noe er bedre enn det - ihvertfall av og til!!! Vantene dine er vel et eksempel på det motsatt - du verden så flotte de blir!!
Rekkehuset sa…
Fin lue, veldig kjekt med noe "venstrehåndsarbeid" innimellom de vantefingrene der;-) Fantastisk flotte vanter, men jeg synes å ane langt flere vridde masker enn jeg og skuldrene mine liker:-)
Husmorspira sa…
Wow, det var ikke mye med 17 gram!
Fin ble den, og vanten ble jo utrolig flott, for et arbeid!
De vantene blir fine da!!!
-ina sa…
Nydelig blåfarge på lua!
...og de vantene blir virkelig lekre, wow!
Kort og Søm sa…
En fin lue, og så fine vanter!
God onsdag :O)
Det er en supersmart hue
men vanterne er jeg da totalt vild med. Så fint et mønster ! :o)
hilsen Mona
Quiltefia sa…
Hei!! Fin lue!! Jeg har også prøvd meg på den, med litt vekslende hell. Superfine!! vanter!! AnneK:-)
mimouna sa…
Den blåfargen hadde nok gjort lykke hos tenåringen her i huset også. Men hun har alt fått seg en sånn lue, så det får holde. Deilig med et slikt lett og varmt hodeplagg.

hanskene dine var helt fantastisk flotte, imponert over alt arbeidet som ligger i dem.
Vibbedille sa…
SKikkelig herlig og fresch lue! Hanskene var jo råååå lekre!
For en tålmodighet ;)

KOS deg og ha en flott kveld ;)

Klem Vibbedille ;)
Linda Aasan sa…
Jeg er litt misunnelig på de som har så tykt hår at de kler sånne helt enkle luer, kjenner jeg. Og på folk som kler sånne knæsje blåfarger... Og på folk som orker å strikke så mange vridde masker til så fine vanter!
Blåbærlina sa…
Kjempefin lue :O) er glad i det enkle.
Visste ikke om den forkortelsen der, greit å vite!
og jeg er så imponert over den hanskestrikken din - wow!! For en tålmodighet.......
Nina

Line sa…
SÅ fint med litt skikkelig farge nå på tampen av vinteren! Imponerende arbeid med vantene - de blir jo helt nydelige!
Felisi sa…
Flotte ting, både lue og vante! Skikkelig tålmodighetsabeid med alle de flettene...