Tweedie - jakka som tok tid

Da vi var på sommerferie i København i fjor, skeiet jeg ut å kjøpte meg et Hanne Falkenberg-kit: Tweedie på garnbutikken Sommerfuglen. Jeg sier skeiet ut, for det var ikke helt billig, men atskillig rimeligere enn å få det sendt fra Danmark med porto og moms og diverse i tillegg.


Jakka var ganske morsom å strikke og det vekslet mellom å strikke med enkelttråd og tre tråder samtidig. At det bare var rettmasker var definitivt et pluss. Likevel var den ganske tidkrevende og da ermene skulle strikkes stoppet det liksom opp.


Jeg måtte være litt streng med meg selv til slutt og forklare at ingen nye store prosjekter til meg selv ble påbegynt før denne var ferdig. Ermene ble dermed ferdig etterhvert som innimellomstrikk. 

I Tweedie skal ermene både syes sammen og deretter syes på jakka. Jeg er ikke spesielt glad i det, men tenkte at jeg ikke kunne la det hindre meg i å strikke den. Noen utfordringer må jeg jo ha. Å sy ermene fast i jakka gikk ganske greit, siden sømmen skulle gjemmes bak de rette kantmaskene. Sammensyingen av ermene derimot ble ikke helt pen og generelt stresser sammensying meg i strikketøy. 


Her skal det også hekles rundt kantene og halsåningen og på sistnevnte skulle det også strikkes kant fra begge sider som skulle felles av med tre pinner. Puh! Jeg skjønte ikke helt alt med halsåpningen, men fikk det sånn noenlunde til og jakka ble ferdig før jul.


Jeg er sånn passe fornøyd med hvordan denne jakka ble. Den ble jo forsåvidt fin, men det er noen småting som ikke er helt bra. Først og fremst at kanten foran er blitt slakkere på den ene siden. Jeg har tydeligvis ikke klart å stramme kjede/kantmaskene like mye. Resultatet når jeg sydde på hemper ble derfor at det ikke kunne bli helt rett og det er også blitt en fold mellom to hemper. 

I tillegg er ermene for lange, noe som er helt og holdent min egen feil, siden jeg alltid er så redd for at de skal bli for korte. Også har jeg oppdaget at jeg tydeligvis har en arm som er kortere enn den andre, for jakkene blir alltid litt lenger på den armen. Jeg har lenge tenkt at jeg ikke har vært nøye nok med å få ermene like lange når jeg strikker, men her har jeg telt omgangene veldig nøye. 

Når alt det negative er sagt, så er det tross alt en pen jakke. Fin til jobbruk og litt penere anledninger enn sofakroken, selv om det er flest av sistnevnte. Så den vil nok bli brukt og varm og god er den også og jeg liker fargene. 


Ha en fin uke! :)

Kommentarer

Så flott jakka di ble, synes virkelig du skal være fornøyd med den! Kjøpte selv et Hanne Falkenberg prosjekt for noen år siden, men etter å ha lest mønsteret og to små ankom, så solgte jeg det, regnet ikke med å få tid til det. Men hennes design er virkelig pene1
Stine sa…
For et prosjekt! Ting tar ofte tid men blir nok lang tid med glede over jakken også :)
Wenche/chawo sa…
Jakken din ble kjempefin og for noen herlige farger det var på den.
Kort og Søm sa…
Jeg syns jakken var fin jeg :O)
Nydelige farger!
Quiltefia sa…
Hei!! Det var en flott jakke!! Jeg skjønner at den var krevende å få montert!! Men du er så flink!! Fine farger!! De har mye fin strikk i Danmark!! Sommerfuglen er en fin gulrot i Køben! AnneK:-)
hobbyvenn sa…
Godt Nytt År!.Så flott jakke du har strikket. Virkelig et pent stykke arbeid. Den bør du være stolt av.
Rekkehuset sa…
Jeg synes den ser kjempeflott ut, og i mine øyne sitter den perfekt. De feilene du henger deg opp i er det nok mest du selv som ser? Sånn er det i alle fall med meg og mine egne strikkerier;-) Fargene var også flotte til deg, så jeg synes du skulle klappe deg på skulderen og være fornøyd med enda et flott plagg! Hjertelig hilsen Hanne.
by Vero sa…
Wow! Litt av et prosjekt. Jeg er imponert. Så mange momenter i monteringa hadde nok gjort at jeg hadde gitt opp for lenge siden, godt jobba :) Fine farger også!
NEJ hvor er den SMUK !!
helt fantastisk ! den kunne jeg også få lyst til at strikke. Var også selv i Sommerfuglen for første gang sidst jeg var i København, så nu ved jeg da hvor den findes :o)
virkelig lækker jakke.
hilsen Mona
Fru Larsen sa…
Det kan vel være at det har været en lang proces,men den er altså blevet klædelig. Er det for sent at rette op på den fejl på forkanten?
Og så har I sne. Her er det bare gråt og varmt.
Knus Dorte
Berit sa…
kjempefin jakke, morsomt å strikke noe som er laget annerledes. PS Noen ting tar lengre tid enn andre!!!
Guro sa…
Lekker jakke, og den satt fint på deg!

Siden du sier du er redd for sammensying, så vil jeg anbefale den ressursen som lærte meg montering skikkelig. Det har hjulpet veldig for min monteringsskrekk, iallfall. Boka heter Knitter's Companion, og fins også som app: https://itunes.apple.com/us/app/knitters-companion/id485903843?mt=8
Kjempe fin jakke! Nydelige farger!
Sylvia sa…
Heisan Vibeke
Godt nyttår!
Etter en liten pause er jeg nå tilake i Blogglandia igjen.
Jammen har du strikket en flott genser til deg selv. Kan jeg gi et lite tips til fronten, som du sier er litt slapp.
Hva med å sy på et fløyelsbånd bak stolpene foran, for å stive opp?
Jeg har fått helt dilla på disse fløyelsbånda, og bruker dem både til pynt og hjelp. Med for langt erme kan du kanskje klippe av og hekle en pen kant nederst på kanten?
For meg ser den helt perfekt ut, iallefall.
Helle sa…
Jakken ble jo virkelig helt flott. Det du ikke er fornøyd med synes ikke på bildene, men det er nå en gang du som skal bruke den.

Besøk på Sommerfuglen kan bli en ordentlig kostbar affære, men har erfart at å angre meg i ettertid på det jeg ikke kjøpte for så å kjøpe på nettet etterpå: blir enda dyrere! Så du gjorde nok rett. :)
Felisi sa…
Flott jakke! Strukturen ser nesten vevet ut synes jeg. *myser*