Strikking - lyst eller nød?

Strikker du det du har lyst til eller det som er nødvendig for å holde deg og eventuelt familie og venner varme?


Dette begynte jeg å gruble på etter å ha lest et blogginlegg inne hos Rare Rusk, der det kom fram at det var litt mangler her og der på utstyrsfronten hos noen av familiemedlemmene til tross for mye strikking.


Det står ikke helt bra til på alle områder her heller, og det er store forskjeller på hva utvalgte kroppsdeler har å velge i  for å holde varmen.

Siden strikking har vært rekreasjon for meg når jeg ikke kan jobbe så mye, har det vært viktig at det har vært lystbetont. Da jeg startet opp med strikking igjen for fullt i 2009 hadde jeg så og si ikke et eneste strikkeplagg, så jeg alt som ble ferdig var kjærkomment.


Etterhvert har det blitt mer noen ting enn andre, mye mer! Vantene på bildet, er det desidert mest brukte av alt jeg har strikket. Jeg bruker vanter fra tidlig høst til sen vår, og på vinteren trekker jeg et par votter over vantene for å holde varmen. Disse ble strikket i 2009 og er nå blitt helt tynnslitte. Fingrene er allerede stoppet tre ganger og en fjerde gang står for tur.




Så skulle en vel tro at jeg har strikket mange par vanter, siden jeg bruker det så mye? Niks, kun ett par til i Wollmeise som ble strikket i sommer, og de er ikke varme nok til vinterbruk.

Til gjengjeld har jeg siden 2009 strikket (hold dere fast): 37 -trettisyv- gensere og jakker i ulike størrelser og 36 sjal!



Det er fint og greit å strikke etter lystprinsippet, men her i huset må det i det minste en liten omprioritering til. Det neste prosjektet som kommer på pinnene skal være et par nye vanter i ull. Så må jeg bare trosse problemer med strikkefasthet og holde koken gjennom ti fingre. Nå har jeg skrevet det her, så da må jeg jo gjøre det. Lover! :)

Ha en fin ukeslutt! :)

Kommentarer

-ina sa…
Wow -for en produksjon du har hatt! Imponert. Jeg har kun strikket et par vanter i mitt liv, det er vel en god grunn til det ;) Finnes jo mye annet som er mye artigere å strikke. Gleder meg til å se ditt neste par! Lykke til :)
reSIRIkulert sa…
Forklar heller slik ; kvifor skulle du strikka fleire vantar når du allereie var så nøgd med det paret du har....? ;)
Nei, me har det vel slik nokon og einkvar. Sokkar er vel det som blir mest 'tvangsstrikking' her i huset. Og som regel er det vår- og sommarstrikk for meg :p
Siri
FruBoger sa…
Her er det fort gjort å glemme MOR, jeg får ingenting av meg selv:P Jeg trenger votter/vanter, lue, pannebånd, genser, sokker... ihvertfall sokker!
Mannen har klagd lenge så en marius genser er på vei, og en hals samtidig (cortina fra arne og carlos)... Søstera mi ønsker seg en genser, barna mine har så det rekker av ull nå..
Sjeldent jeg setter meg ned å strikker noe jeg virkelig har lyst på/ønsker, for her går det med i å gjøre andre fornøyd. Og det er en glede med det også!

Synes det er morsomt å strikke til folk når de blir fornøyde:) Da får jeg lyst til å strikke mer til dem:)
Rekkehuset sa…
Nå måtte jeg flire litt her, lett gjenkjennende:-) Jeg er nok helt klart en lyststrikker, og løser et evt. overskudd ved å ha en gaveeske og en epla-butikk. Strengt tatt er det jo ingenting vi trenger å strikke, det er så mye fint å kjøpe ferdig også, så da er det like greit å strikke det man har lyst til! Hjertelig hilsen Hanne.
Lyststrikker melder seg!

Men redder seg ut av det med å strikke til barna som ennå er små og derfor vokser i rakettfart. Når de blir større og bruker lenger tid på å komme seg over til neste størrelse, kommer jeg til å slite.. eller om de begynner å hate ull, IK!

A-I sa…
Jeg er kombinert lyststrikker og pliktstrikker. Sambo prøver å si at det går an å kjøpe på butikken om jeg sukker litt over en vott/sokk/bukse men DEN sitter langt inne altså. Men nå som jeg har oppdaget at det går an å strikke til meg selv og det er kjempegøy, så er det ikke så stas å strikke disse tingene til ungene. Det kan jeg innrømme. Akkurat nå holder jeg på med en ribbebukse til minstemann og et sjal til meg i wollmeise, er vel ikke tvil om hvilket som får mest oppmerksomhet ;)
Blåbærlina sa…
definitivt lyststrikker her også....
men ingen av familiemedlemmene har noen store behov for strikkaplagg akkurat nå, så det er i grunnen fritt fram for meg ;O)
Lykke til med nye ullhansker, de grå ser utrolig fine og gode ut, men de har jo holdt lenge da!
Guro sa…
Jeg er også lyststrikker, som gjør at jeg aldri strikker på bestilling, annet enn fra fireåringen, for han spør så peeeent. Det gjør også at det aldri blir strikket noen fingervanter, men det kan jeg leve med.
Hanne sa…
He,he... nei det er ikke alltid lett å prioritere... Det er jo så mye gøy å strikke.
Linda Aasan sa…
Jeg er lyststrikker, helt klart - hadde jeg ikke vært det, hadde jeg strikket flere gensere og færre sjal :) Jeg har strikket masse vanter, men nesten ingen til meg selv, så det står på lista her også, helst et sånt varmt og fint par som dine!
hej Vibeke
udgangspunktet for mit strik er, at det er lystbetonet. Jeg behøver ikke flere trøjer - lige nu er skabet fuldt ;o)
men jeg falder for den ene smukke opskrift efter den anden - og så kommer de på to do listen. Og så har jeg lige min mor og mine søstre, der også gerne aftager.
Der er jul og fødselsdage, og så får jeg planlagt for meget strik - og så har jeg pludselig travlt på pindene ;o)
hilsen Mona
by Vero sa…
Det er nok en blanding her gitt, men i all hovedsak lyststrikking. Jeg merker at hver gang det blir litt press rundt strikkinga - som at jeg har lovet noen å strikke noe eller når jeg har bestemt meg for å strikke mange gaver til jul - ja da forsvinner strikkelysten totalt og alt stopper opp...
Judith sa…
Jeg er vel også en lyststrikker ja. Men det hender jeg tar meg sammen og begynner på en fornuftig along. Akkurat nå trenger jeg sokker, og det blir mye mer lystbetont å strikke akkurat det i en along.
Helle sa…
Må innrømme at jeg kjenner meg igjen i det å lage ting etter lyst-prinsippet og ikke etter hva trenger jeg/vi egentlig. Da hadde nok produksjonen sett ganske annerledes ut, men vært mye mindre morsom å bruke tid på. Nei, for meg er strikking og sying kun noe jeg gjør fordi det gir meg energi, den dagen det ikke gjør det lenger da er det på tide å prøve noe annet.

Litt av en produktivitet du har lagt for dagen. Du kan i alle fall ikke mangle sjal. :)
Quiltefia sa…
Hei!! Definitivt lyststrikker som strikker nyttige ting!! Sjal er kanskje ikke så nyttig, men morsomt å strikke!! Vanter sitter langt inne, men mulig. Akkurat nå strikker jeg sokker, og det er helt klart nyttig!! Ha en fin uke!! Annek:-)
Felisi sa…
Her strikkes det utfra lyst og garnlager.
Jeg liker f.eks å strikke sokker, og heldigvis liker jeg å bruke dem også ;)
Det er vel ingen som strikker ut fra ren plikt i våre dager? Jeg er i hvert fall lyststrikker, og det er kanskje derfor jeg har ca hundre luer og uendelige mengder votter? Ofte er det sånn at lyst og nød går hånd i hånd her, så familien er godt forsynt med diverse småplagg som sokker og votter. Dessverre er ofte lysten større enn evnen - så jeg har LYST til å strikke mange gensere også, men får ikke tid. Er imponert over produksjonen din!

Og det er helt klinkende klart: Den dagen det ikke er gøy å strikke mer, slutter jeg!