Den perfekte jakka

Perfekt, i hvert fall hvis man er en frossenpinn sånn som meg. Jakka er passe tykk og varm, går godt nedover baken, har knapper hele veien og en god krave.


Mønsteret heter Rocky Road og er laget av Heidi Kirrmaier, som er en av de designerne jeg liker best på Ravelry. Oppskriftene hennes er alltid godt forklart og enkle å forstå, samtidig som de er grundige. Hun har alltid top-down-mønstre på plaggene sine og de er alltid strikket i en del, med lite sammensying. Perfekt for en som meg, som ikke liker montering i strikketøy med andre ord.

Deilig med lommer!

Garnet jeg brukte er som så ofte før Holst supesoft, i fargen Parma. Denne gangen med to tråder for å få riktig strikkefasthet. Selv om jakka ble strikket på relativt tykke pinner 4,5 så var den litt tidkrevende med all strukturstrikken. Spesielt ermene var seige og tok lang tid på slutten. Jeg har strikket litt til å fra på den siden november.


Den eneste modifikasjonen jeg gjorde var å felle av med i-cord på ermer og nederst på bolen. Jeg synes det gir en fast og fin avslutning når det ikke er vrangbord.

Knappene er alltid en liten bøyg å få sydd på, men denne gangen kunne jeg i det minste bruke knapper jeg hadde fra før. De eneste knappene jeg hadde nok av var det visst også. Skulle jeg kjøpt knapper, så hadde jeg nok valgt noen som gikk litt mer i jakkefargen, men her fikk latskapen råde og jeg liker i grunnen treknappene godt.


Det viktigste med knappene er i grunnen at det er lette, siden knappestolpen strikke samtidig med jakka underveis, og det er derfor ikke noe ekstra hold i den.


Nå blir det pause i jakkestrikkingen for en stund (hvis jeg klarer), denne kommer jeg til å bruke mye. Jeg har hatt den på siden knappene ble sydd på i forigårs, og jeg ser ingen grunn til å ta den av foreløpig.

Prosjektside på Ravelry

Så da er det ingen unnskyldning for å ikke strikke vanter, eller?

Ha en fin dag! :)

Kommentarer

by Vero sa…
Nydelig jakke i en veldig fin farge. Skjønner godt den har vært krevende med all strukturstrikken! Godt jobba :)
Linda sa…
Kjempe fin jakke! Denne må eg ta ein ekstra kikk på.
frksnupp sa…
Flott jakke, veldig fin med strukturmønsteret. Den ser så god og varm ut.
AC sa…
Hvor er den flot!
Jeg blev fristet til at købe mønstret... Så jeg må have sendt bud efter garn.
Så lekker jakke! Du er ein racer med pinnane, altså. Eg fekk veldig lyst på ei sånn med hette. Trur eg må sjå litt nærare på den oppskrifta.
to vrange sa…
Knallfin! Den så virkelig god og varm og deilig ut, jeg digger Holst.
Stine sa…
Utrolig flott jakke, likte både mønster og fargen utrolig godt! Helt nydelig, heldige deg som kan krype inn i denne :)
BodilE sa…
Jer også veldig glad i Heidi K sine design, har strikket flere eksemplarer av hennes gratismønster simple top down summer tweed, et genialt mønster som er lett å tilpasse! Denne jakken ser kjempefin ut, og er veldig kledelig på deg!
Bare å sette i gang med vanter da ja, jeg er akkurat ferdig med et par i Rowan felted tweed. Veldig fornøyd, men fy søren så kjedelig å strikke alle fingrene! ;)
For en nydelig jakke! Der ser da veldig god og varm ut. Fantastisk farge;)
Siri sa…
Den var kjempeflott!! :) Gir meg et spark bak, kanskje jeg kan være flinkere å strikke til meg selv!
Hej Vibeke
Sikken en flot jakke. Kirrmeyer er også en af mine favoritter - og denne jakke synes jeg er særlig flot.
Tillykke med den :o)
Helle sa…
Nydelig jakke, og fargen var virkelig flott til deg. At den er varm og god også må jo være et pluss. nei hvorfor skulle du ta den av deg?
tantemaraj sa…
Flott jakke!!! Både strukturstrikket og fargen!!! Det frister med litt ego-strikk.... jeg er også en sånn frysepinn! :)
Knallfin jakke og skikkelig fin farge!!!
Birgitte sa…
Kjempefin jakke - både fargen, strukturstrikkingen og passformen! Denne kledde du godt :)
Utrolig fin jakke!! Og fargen er herlig! Det er slike plagg man trenger nå! Her var det 13 kalde i går, brr...
Arielle sa…
For en nydlelig jakke og farge på jakken var herlig.
Gleder meg til å prøve holst det er et garn jeg enda ikke har fått prøve men har det liggende.
Felisi sa…
Superflott jakke i fantastisk farge, og kledelig er den også!
Å, den var lekker! Den likte jeg, har lagt den til mine favoritter og har veldig lyst til å strikke den en gang.
Innestemmen sa…
Å, den var fin! Strukturstrikk tar tid, men så blir det så fiint =)
Mariann sa…
Ih, hvor et den fin !
Den må jeg have på pindene :-)
Jane sa…
WOW!!! Den her var bare utrolig lekker, og nydelig farge. Og absolutt fra en av designerene jeg liker også... Denne må virkelig sjekkes ut!
Jeg har en greie med at knappestolper som skal strikkes på til slutt blir en skikkelig dørstokk-mil, så takk for at du nevnte at den blir strikket underveis :)
Linda Aasan sa…
Så flott - og den ser deilig og varm ut også, her jeg sitter og småhutrer :) Men det er nå visst nok jakker på pinnene akkurat nå... Legger den i køen!
frøken ij sa…
Heeerlig farge! Og den så skikkelig behagelig ut :)
hobbyvenn sa…
Oj, det var jammen en flott jakke. Ser ut til å være mye arbeid. Jeg kan ikke fordra å strikke perlestrikk, men her var det virkelig flott. Spennende å se hva du skal igang med nå..
Veronica A. sa…
Skjønner at strukturstrikken tøyde tålmodigheten din, men det må ha vært verdt det!
Nydelig jakke som sitter perfekt på - så flink du er!