Årskavalkade 2012

Godt nytt år og takk for alle koselige kommentarer på julegaveinnlegget mitt.

Det er blitt en årlig tradisjon med årskavalde over hva som ble strikket i året som gikk,og  i år er intet untak. Jeg har tidligere laget for 2009, 2010 del 1  og del 2 og 2011 del 1 og del 2.

Jeg har trodd at 2012 var et mindre produktivt strikkeår enn 2011, men antall meter strikket i 2012 var hele 25 636 meter, mot 23 218 meter i 2011. For 2012 ville garnet jeg har strikket med rukket herfra til Nittedal. De 25 km med garn ble fordelt på 43 prosjekter.


Gensere var det det ble strikket mest av, åtte stykker av sorten. Årets dille var Skappel-genseren, som jeg strikket to av til tenåringene i huset. Kosegenseren ble definitivt Tværstriket Poncho, nede til venstre i bildet, som er blitt mye brukt i sofakroken. Årets flopp var Mandel, den rosa øverst til høyre og det skyldes ene og alene at garnet Baby silk alpaca fra Drops nupper noe aldeles infernalsk.


Jakker ble det strikket seks stykker av, hvorav en i veldig liten babystørrelse. Årets suksess her var definitivt Sinnasaujakka. Både fordi jakka var morsom å strikke, og fordi jeg lagde den av forskjellige farger av restegarn med så vellykket resultat. Flettejakka Aidez, som er avbildet med ryggen til var en utfordring å strikke og jakka ble fin, men også her sviktet Drops sitt garn synes jeg. Drops Alaska nuppet også veldig mye og jakka så rufsete ut etter veldig kort tid. Tweedie, nederst til venstre er akkurat ferdig og skal blogges om snart.


Sjal ble det bare strikket seks av i 2012, men etter å ha vært med på alonger der jeg har strikket både 10 og  11 sjal i året, så blir behovet for sjal mettet etterhvert. Det røde Glam Shells og det lilla Camomille nederst til høyre var gaver. Det morsomste sjalet å strikke var nok Color affection øverst til venstre. Det var veldig mange som strikket det samtidig på Ravelry, og jeg hadde fine rester av Wollmeise-garn som passet sammen til prosjektet.


Skjerf og halser har det vært lite av tidligere, mest fordi jeg synes de har vært litt kjedelig å strikke. Flere av disse har faktisk vært ganske morsomme å holde på med. Stripehalsen øverst til venstre har vært mye brukt. Striper på rundpinne er morsomt og jeg fikk brukt mesteparten av alpakkalageret. Julepresangskjerfet til mannen i midten øverst ble jeg også veldig fornøyd med og ganske morsomt å strikke på tvers.

Patentstrikkhalsene var litt kjedelig å strikke, men på pinne nr 8 gikk det kjapt og jeg lærte meg i det minste en en ny strikketeknikk. Det blågrønne i midten nederst er nystrikket og ublogget. Det er et adventskalenderskjerf, hvor det blir lagt ut et ny mønsterdel hver dag i adventstiden. Moro med variasjon og nye mønsteret og flott resultat.



Fem håndplagg og et stusselig par med sokker ble det også i 2012. Her er jeg i grunnen fornøyd med alt og det er vanskelig å si hva som ble størst suksess, men selbuvottene til dattera og de grå angoravottene er blitt veldig mye brukt.

Dette blir visst nok et langt innlegg, men nå gjenstår det bare en ting, og det er nok det jeg er aller mest fornøyd med i 2012:


Hekleteppet i Drops Delight var et maratonprosjekt og siden hekling ikke er det jeg har mest erfaring med, så er jeg veldig fornøyd med å har ferdigstilt et så stort hekleprosjekt. Fint ble det også synes jeg og det er i daglig bruk i sofaen i stua.

Alt i alt må det oppsummeres at 2012 var et meget produktivt strikkeår, som jeg ikke har noen egentlige intensjoner om å toppe i 2013. I 2013 har jeg planer om å strikke enda mer med garn fra lageret enn i 2012,  og en utfordring er å få brukt det litt mer ukurante garnet, restegarn og enkeltnøster. Jeg skal også helst bruke mer garn enn det jeg kjøper nytt.

Så gjenstår et helt år for se om det lykkes eller ikke. :)


Kommentarer

Hanne sa…
Du er virkelig god på å finne flotte mønster. Kjempe mye flott du har strikket. Ønsker deg et riktig godt nytt år.
Merete sa…
Så fint du har strikket og hæklet. Tak for al inspirationen i 2012 og godt nytår!
to vrange sa…
Så mye fint! Sinnasaujakken er superflott, kanskje jeg må våge meg på en sånn en i 2013... men så var det det der med saks og strikketøy, da, jeg er litt pinglete der :) Godt nyttår til deg!
Å så mye fint og lekkert. Gleder meg til å titte innom i 2013, for inspirasjon :-)
Masse inspirerende jakker! - og masse andre ting! Du slo meg med en kilometer;) godt nytt strikkeår!
Tovepia sa…
For en utrolig flott produksjon!! Jeg er imponert!
Dine nyttårsforsetter liker jeg, og er spent på hva som kommer her på bloggen..jeg bør også minke garnlageret mitt, så gode tips mottas med takk:)))
Ha et riktig Godt Nytt År!!
Ønsker deg en pangstart på året, klem;)
Elisabeth sa…
Her var det veldig mye fint. Du er flink til å finne skjønne oppskrifter. Takk for oppsummeringen, og ha et riktig godt nytt strikkeår!
Linda sa…
Godt nytt år. Jammen har du laga mykje fint!
Kort og Søm sa…
Så mye fint :O)
Godt nytt år til deg!
Frk.Badegakk sa…
Utrolig flotte ting du har laget i året som har gått! Gleder meg virkelig til å se hva du får til i året som kommer!
Stine sa…
Så mye flott du har strikket frem i året som gikk :) Gleder meg til å se hva som kommer i 2013 :) Godt nyttår!
Nina sa…
Jeg er imponert over hvor mye du laget i fjor!
Gdt nytt år!!
Quiltefia sa…
Hei!! For en fantastisk produksjon!! Masse fint Vibeke!! Jeg blir så fasinert over at du vet hvor mye garn du har brukt. Det regnestykket har jeg ikke peiling på. Men du gir et morsomt bilde!! Ha en fin dag!! Anne K:-)
Jeg skal da ellers lige love for at du har været flittig ! sikken en produktion !
men ærgerligt, at garnkvaliteten hos drops ikke har levet op til forventningerne :o(
du ønskes et rigtig godt strikkeår 2013 :o)
godt nytår til dig og din familie, med tak for en spændende og inspirerende blog og godt blogvenskab i 2012.
hilsen Mona
Jane sa…
Wow!! Du har laget så mye lekkert!!! Og julegavene i forrige innlegg.... Heldige mottakere!

Ønsker deg ett godt nytt strikkeår. Jeg - som deg - har planer om å bruke mer enn jeg kjøper i år, så det blir spennende å se hvordan det går :)
Rekkehuset sa…
Du har virkelig laget mye fint i fjor altså!! Imponerende produksjon:-) Gleder meg til å følge med deg videre og uhemmet hente inspirasjon:-) Riktig godt nytt år!
WOW!!! Så utruleg mykje flott du har strikka og hekla!! Bøyer meg i støvet.
Så utrolig gøy å se alt sammen. For en produksjon - veldig imponerende!!!! Godt nyttår Vibeke!!!
by Li sa…
så mye fint du har strikka i 2012!
min favoritt må bli sinnasaujakken og det deilige heklateppet :)

Siden du har blitt bonusbestemor så har du jo store muligheter til å få brukt opp enkeltnøster!
Og alle mødre blir vel glade for hjemmestrikk? :)

godt nytt år!
hobbyvenn sa…
Godt nytt år! Skal si du har vært produktiv dette året også. Veldig kjekt å se alt sammen samlet. Mange fristelser her..
Helle sa…
Du har virkelig vært flittig med pinnene i 2012! Og du har vært så flink til å strikke til både deg selv og andre, den ene Skappel og Marius genseren etter den andre... Gleder meg til å se hva du tryller frem i 2013. Tipper det blir mye fint.
Hege sa…
Utrolig mye flott!!
Ønsker deg et flott nytt strikkeår :)
amylin sa…
Veldig mye fint du har strikket!
Linda Aasan sa…
Imponerende, som alltid! Takk for et år med mye inspirasjon, flotte bilder og gode ideer!
Judith sa…
For en produksjon, og for noen fine plagg. Det var en fryd å se. takk for titten. Ha et godt nytt strikkeår.
Bodil sa…
For ein imponerande produksjon du har hatt. Og alt er jo såå flott :) Lukke til med nye prosjekt :)
Du verden så mye fint du har strikket i løpet av året! Og mange store plagg også! Er virkelig imponert! Ønsker deg et godt nytt strikkeår :)