Adventskalenderskjerf

Takk for kommentarer på forrige blogginnlegg. Det er mange andre  lyststrikkere der ute også heldigvis, og det fine er jo at det stort sett blir noe nyttig ut av lyststrikkingen også.

Apropos lyststrikking: Rett før jul, mens jeg holdt på med å strikke de mange julegavene jeg skulle ha ferdig, virket det som en god idé å starte på et nytt prosjekt. Jeg hadde jo ikke noe å henge fingrene i fra før liksom. Jeg tror rett og slett jeg trengte noe å strikke på som var lystbetont, litt unyttig og uten tidspress.


Hvert år i desember blir det lagt ut flere adventskalenderskjerf-samstrikk på Ravelry. Hver dag i adventstiden kommer det en ny liten mønstersnutt til skjerfet og hvis du følger med å strikker daglig, så vips har du et nytt og lekkert skjerf til jul.

I flere år har jeg tenkt på å være med, siden det virker som en ypperlig måte å unngå det kjedelige ved å strikke skjerf på, nemlig at det blir så langtekkelig å strikke det samme hele veien.

Jeg var litt sen i avtrekkeren før jeg fikk startet for å si det mildt, og slang meg med først 13. desember.  I skuffen hadde jeg 50 gram Manos del Uruguay lace, som jeg kjøpte på garnbutikken på Lambersetersenteret kun fordi jeg ble så glad fordi de hadde garn utenom det vanlige. 50 gram er vanskelig å bruke siden det er såpass lite, og det er kjedelig å gå tom midt i et sjal for eksempel.


Med et skjerf av denne typen kunne jeg bare stoppe når garnet nærmet seg slutten. I tillegg lagde jeg en smalere versjon som var ca 50 masker bredt i stedet for 90 som originalen hadde. Som jeg håpte  på gjorde alle de små delene med forskjellig lace-mønster, at dette ble morsom strikking. Garnet rakk til tretten mønsterdeler og det ble heldigvis langt nok. Med 24 deler ville det blitt kjempelangt.


Skjerfet ble lekkert i det tynne lace-garnet, som var overraskende godt å strikke med. Noen rader med perler har jeg puttet inn her og der, ikke helt matchende farge, men perleutvalget her i huset er veldig begrenset.

Det ble ferdig til jul og testet ut til julekjolen på julaften. Veldig vellykket strikkeprosjekt, selv om skjerfet er overraskende vanskelig å få gode bilder av.


Lenke til mønster på adventskalenderskjerf 2012 på Ravelry og prosjektsiden min.

Om jeg hadde begynt å strikke vanter? Vel, jeg er i forberedelsesfasen og har bestilt nye strikkepinner i karbon, som jeg skal bruke til vantene i det minste. Det er viktig å ha utstyret i orden har jeg hørt og strikkepinner i et helt nytt materiale var vanskelig å motstå.

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Så utrolig flott skjerf!! Fin farge også!! Og SÅ viktig å alltid holde noe i hendene som er lystbetont!!!
VarmeMasker sa…
Så nydelig skjerf, og ikke minst en morsom måe og bli ferdig med skjerf på!

Synes det er flott at du strikker det du har lyst til, det er jo en hobby som skal gi glede:-)

Lykke til med vantestrikkingen, du kommer nok i mål!
Blåbærlina sa…
Nydelig arbeid, så fin farge på skjerfet! Ja, ikke enkelt å bruke sånne enslige garnnøster, men dette rakk jo langt!
Jeg er dessuten imponert over hullmønsterstrikken din!! Også midt i desember :O)


MarJE sa…
Hei,
Heilt nydelig......og lekker farge.
Supert arbeid.

MarJE.
Det er et rigtig smukt skjerf. Det kan være jeg skal til at være lidt mere opmærksom på de fællesprojekter der er på Ravelry :o)
Jane sa…
Utrolig fint skjerf!! Og helt min farge :)
-ina sa…
Nydelig skjerf, helt skjønn farge!
Kjempelekkert! Nydelig farge og flott mønster.
Kort og Søm sa…
Veldig, veldig fint skjerf du har strikket :O)
hobbyvenn sa…
Nydelig sjal du har strikket. Og en herlig farge også.
Birgitte sa…
Kjempefint skjerf! Så stilig det var med de ulike mønsterrapportene. Fargen på garnet var også helt lekker:)
Birgitte sa…
Kjempefint skjerf! Så stilig det var med de ulike mønsterrapportene. Fargen på garnet var også helt lekker:)
Kjempefint skjerf og hvilken jobb, blir både imponert og litt misunnelig :-)
Linda Aasan sa…
Så flott! Og en lur måte å strikke skjerf på - jeg ender som regel med sjal eller halser i stedet, skjerf blir i overkant langtekkelig...
Gro sa…
Så nydelig!!!! :) Klem fra Tromsø
amylin sa…
Nydelig skjerf! Jeg strikker forresten for det meste det jeg har lyst på jeg også. Det er kjedelig med sånn nyttestrikking.
Guro sa…
For et skjerf! Det var dånefint!
Jammen tror jeg ikke svigermor skal få et sånt til jul neste år.
skb sa…
Fantastisk flott farge!