Julegavedryss

På tide å vise fram resten av julegavene. Det ble en god del strikkede julegaver i år, så det spørs om jeg klarer å toppe denne jula med det første. Vi har mye vi skal igjennom i dag, så da setter vi i gang:


Første gave ut er Dorthegenser til bonusdatteren. Genseren ble prøvd, avfotografert og godkjent av datteren før den ble pakket opp av mottager. Etter den kontinuerlige bruken etter jul å dømme, var det en veldig vellykket gave. Strikket på samme måte som den til datteren, men i Drops alpakka og Drops Kid-silk. Flere detaljer på Ravelry.

Det var litt dramatikk forbundet med strikkingen, siden jeg gikk tom for Kid-silk på slutten av det siste ermet. Butikken var selvfølgelig tom, og da de endelig fikk inn nye forsyninger, var min farge ikke med. Etter desperat leting fant jeg til slutt en butikk som hadde et enslig nøste igjen, og genseren ble ferdig et par dager før julaften.


Julerødt sjal til mor. Strikket i Holst Noble og mønsteret er gratis og heter Glam Shells. Kun litt over 50 gram garn gikk med til dette sjalet, som var enkelt, men litt kjedelig å strikke.


Deilige patentstrikkede halser til søster og datter, i det myke garnet Hexa fra Du store alpakka. Det gikk med tre nøster til hvert. Dattera har hatt sitt på nesten konstant siden julaften, så det tyder på at det falt i smak. Flere detaljer på Ravelry


Mannen i huset fikk også skjerf. Dette var av den mer tidkrevende sorten, strikket på tvers med tynt sokkegarn. Effekten blr nesten som vevet, og dette er et supert skjerf hvis du har mye rester du vil ha brukt opp. Jeg skiftet farge for hver rad og brukte både rester og nytt garn i dette.

Oppskriften heter Mini mania scarf og er også gratis. Det er veldig mange fine og fargerike varianter på Ravelry av dette. Flere detaljer på prosjektsiden

Henger du fortsatt med? Vi nærmer oss slutten, men et par smågaver må med.


Luer til henholdsvis sønn og mann. Den første er Seasons hat av Jared Flood, strikket i rester av Holst supersoft. Den andre lua heter Windschief av Stephen West og den er strikket i det fine garnet Shelter i fargen Woodsmoke fra Brooklyn tweed. Jeg hadde et hespe liggende etter familiens New York-tur i 2011.


Helt til slutt så fikk datteren et par sokker, jeg hadde strikket i sommer. Mønsteret heter Brainless og de er strikket i Drops Fabel. Det var den eneste gaven jeg hadde strikket på forhånd, men det hadde jo ikke vært dumt å strikke litt mer i god tid. Det ble litt intens strikking i november og desember for å si det sånn.

Da gjenstår det bare å ønske alle en god nyttårshelg og si takk for det gamle året og godt nytt år! :)

Kommentarer

Gro A sa…
Så mange veldig veldig fine julegaver du har strikket. Glad jeg gikk inn her i dag, tusen takk for gode tips til neste års julegaver .

LindaE sa…
Imponerande mange fine gåver! I 2013 skal eg starte på julegåvestrikkinga i januar:-)
Quiltefia sa…
Hei!! Du har virkelig strikket før jul!! Imponert!!Det er fasinerende hvordan denne Skappelgenseren har slått ann!! Stas å se de fine tingene du har laget!! AnneK:-)
wow, for en produksjon. kjempeflotte alt sammen
Hold da op hvor har du bare været flittig !
og hvor er det fine julegaver din familie har fået !
Smukke ting alle.
Og så heldigt det lykkedes dig at fremskaffe det manglende garnnøgle !
godt nytår til dig og dine.
hilsen Mona
Veronica A. sa…
Mange fine gaver! Likte spesielt godt herreskjerfet, det var lekkert!
Birgitte sa…
Strikkepinnene må ha gått varme med deg før jul!! Såå mye flott du har strikket! Tar til meg tipset med herreskjerfet, det var veldig stilig:)
Helle sa…
Wow, ikke rart du har hatt det travelt før jul. :) Det skal nok litt til å toppe den produksjonen igjen, men man kan jo alltids starte tidlig om det er et mål?

Flotte gaver var det i alle fall, og jeg tipper at mottagerne av gavene var fornøyde.

Fortsatt god jul på vei mot det nye året.
Arielle sa…
Jeg er virkelig imponert over alle de flotte gavene du har strikket.
Så bra alle mottere ble fornøyd.
Ha et godt nytt år.
Fru Larsen sa…
Wow, Vibeke, det er helt vildt. Du har godt nok været lidt stille i et stykke tid, men det kan jeg så godt forstå. Tænk at du har lavet to Dorthe-gensere. Var du ikke ved at dø af kedsomhed ved den første, eller husker jeg forkert?
Jeg glæder mig til at følge med i det nye år.
Rigtig godt nytår til dig!
Klem Dorte
Xhantippe sa…
Her var det mange flotte julegaver og heldige mottakere! Riktig godt nyttår!
Pillan sa…
Du har fått laga mange fine julegaver.
Jeg ønsker deg et godt og kreativt 2013!
Gleder meg til å følge deg videre i 2013.
Pernilla
Blåbærlina sa…
wow, så mange fine gaver du har strikket!! Koselige gaver, som varmer!!Morsomme luer!
Ønsker deg et godt nytt år, takk for inspirasjon og koselige hilsener i året som har gått!
Nina
HobbyMegHer sa…
Å, du verden, så mange flotte gaver du laget!! Imponert så det holder!!

Ønsker deg et Godt Nytt År! =)
Linda Aasan sa…
Her må det rappes en og annen ide, tror jeg :D Mye flott! Godt nyttår!
Hvor har du bare været flittig. Skønne gaver . Jeg kan godt forstå der var travlt på pindene i november og december. Du og familien ønskes et godt nytår. Tak for mangen strikkeinspiration. Jeg glæder mig til fortsættelsen i 2013.