Dembow hat

Eller lue som det heter på godt norsk. Endelig en julegave som kan vises fram på bloggen før jul! Jeg tror ikke mottager vet at jeg har blogg og er han  er dessuten ikke i strikkebloggmålgruppa, så det bør være ganske trygt.


Denne lua ble jeg veldig fornøyd med. Jeg synes ikke utvalget av mønster til fine herreluer er så stort, men dette er definitivt et av unntakene. Mønsteret til Dembow hat ligger gratis ute på Ravelry, så det er enda et pluss.

Lua er strikket i ribbestrikk, med økninger og fellinger som gjør at det blir et flettelignende mønster, uten at det egentlig flettes. Litt tidkrevende er den, siden den skal strikkes på pinne 2,75 med relativt tynt garn. Jeg brukte pinne nr 3, siden det er den minste jeg har som passer til luestrikk uten å måtte ty til magic loop-metoden.


Til denne julegaven kunne jeg til og med bruke garn fra lager. En tråd Abuelita Baby Merino fra Pickles i fargen koks og en tråd Silken Mystic fra Impulse of delight. Det siste, en rest etter dette sjalet. Garnkombinasjonen ga et veldig fint fargespill i lua, og selv jeg som ikke er så glad i grått synes dette ble flott.

Dessverre hadde jeg gamblet litt høyt med de resterende garnmengdene, så Silken Mystic-garnet tok slutt rett før fellingen i toppen startet. Nytt garn var det ikke aktuelt (eller mulig) å kjøpe for det lille som stod igjen av lua, så da ble det kun en tråd i fellingen. Jeg velger å kalle fargeforskjellen for et designelement. Av Abuelitagarnet gikk det med ca 50 gram.

Prosjektside på Ravelry

Det blir nok flere av denne lua etterhvert, for jeg tror mannen i huset kunne blitt fin med et eksemplar også. Men, det blir nok først etter jul, for julegavestrikkingen er fortsatt ikke i boks, for å si det mildt. Det er mange dager igjen til jul, er det ikke?

Ha en fin adventshelg! 

Kommentarer

Jane sa…
Kjempeflott lue, og spennende garnkombinasjon. Grått er litt kjedelig å strikke med, men utrolig praktisk og fint i ferdig resultat.

Og ja, det er veldig mange dager igjen til jul, og god tid til å fra strikket masse *nervøs latter*

Ønsker deg en finfin lørdag.
to vrange sa…
Veldig fin!

Og ja, det er KJEMPElenge til jul. Helt klart. Uten tvil. Mmmmhm. *Nikker overbevisende*
Innestemmen sa…
He he jooooda, det er leeeenge til jul ;))

Superfin herrelue!
Stine sa…
Så fin lue, enig med at det er for få fine herre mønster.
gyldenkron sa…
Kjempefin lue. Heldige mottaker av denne. Takk for tips :) Ha en fin førjulstid
Denne var fin! Høres ut som et spennende mønster å strikke - litt annerledes enn det vi har sett før.

Det med å gå tom for rester høres kjent ut... Har strikket opp en del lagergarn i det siste, og rett som det er tar den ene tråden slutt. Tenker som så at det er det ingen som merker...

Og ja, det er leeeenge til jul. Plutselig er det så mange som har kommet med ønsker her - så det er bare å stå på...

Ha en riktig fin helg!
Sommertid sa…
Utrolig flott møsnter da gitt !
Syns grå farger er fint jeg, og med de to garnene så ble det jo litt variasjon også.

Ha ei fin førjulshelg !
Elin sa…
Veldig fin lue! Er enig i at det ikke er lett å finne fine luer til menn. Kunne godt tenkt meg å strikke denne. Ha en fin helg!:-)
amylin sa…
Det var en veldig fin lue!
Mona sa…
Kjempefin! Liker grått jeg :) Veldig spennende mønstereffekt, denne må lagres! Ha en koselig, og forhåpentligvis lang nok, adventstid c",)
Utrolig stilig lue :-)
Restegarn spenning er like bra som en god krimbok :-)
Helle sa…
Smart med designelementer når man går tom for materialer underveis. I alle fall i oppløpet som du gjorde her.

Her blir det hverken strikket eller sydd noe som skal legges under treet i år. Må rett og slett være realistisk i forhold til egne ressurser.

ha en fortsatt fin 2.advent.
Helle sa…
Hei Vibeke,

Liten glipp det med linken, så den er nå oppdatert. Sender deg den også her:
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=141&d_id=42&lang=no. Du får se om du kanskje kan bruke den til noen av julepresangene dine?
Veldig fin! Likte flettemønsteret godt, kunne tenke meg en slik selv.
Linda Aasan sa…
Maaange dager igjen. Det tror jeg, i hvert fall. Og det var en tøff lue! Men jeg skal IKKE planlegge flere hjemmelagde julegaver i år. Skalikkeskalikkeskalikke. Men mannen har jo bursdag i januar, så det rekker jeg kanskje?
Anonym sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.