Avsløring av julehemmeligheter - i dag: Mariusgenser

Da håper jeg på at bloggtørken er over her, siden julekvelden er vel overstått og alle de myke pakkene pakket opp. I år gledet jeg meg mest til å se hvordan de hjemmestrikkede julegavene falt i smak hos mottagerne, og ingenting er bedre enn når det blir ubetinget suksess. Da er det verdt alle timene med strikking og frustrasjoner, som det fort blir når man monterer Mariusgenser for første gang.

Sønnen i huset har hintet eller snarere sagt i klartekst, at han veldig gjerne vil ha Mariusgenser. Jeg har vært litt uvillig, både på grunn av montering og fordi jeg ikke er så superglad i mariusmønsteret (noe som vel er å banne i kirken, nå som mønsteret er så populært).

Jeg prøvde å foreslå andre gensere, men forstod til slutt at det ikke var noen vei utenom.

Ferdig genser med mannen som førjulsmodell
Først kjøpte jeg garn, så fant jeg ut at jeg ikke hadde noen ordentlig oppskrift. Veldig dårlig planlegging med andre ord, siden mønsterhefter fra garnbutikken må kjøpes med garn. Utgangspunktet ble Arne og Carlos Cheese attack-genser som er Marius med space invader-mønster, også kopierte jeg Marius-mønsterbordene fra bilder. Det vanskeligste var å beregne hvor langt jeg skulle strikke på ermer og bol før jeg begynte på mønsterborden. Ermene ble litt lange, men ellers gikk det overraskende bra.

Monteringen var et kapittel for seg. Sist gang jeg strikket genser av denne typen, sendte jeg den til Farmor for montering og fikk den fiks og ferdige tilbake. Siden det er over 20 år siden og farmor ikke er blant oss lenger, egnet ikke denne enkle metoden seg denne gangen.

Etter noen søk på framgangsmetode på nettet, var det bare å kaste seg ut i det.


Først merke med tråd hvor mye som må syes og klippes på bolen for at ermet skal passe inn. Så sydde jeg to ganger rundt merketråden for sikkerhets skyld.


Oppklipping er alltid skummelt, og her var det viktig å ikke klippe over den sydde sømmen.


Etter den nervepirrende oppklippingen, kom en litt roligere stund med sammensying av skuldermaskene. Jeg brukte kitchener stitch for å få det så lite synlig som mulig.

Jeg valgte å sy i ermene med maskin, og jeg vet ikke om det var det smarteste valget. Det ble en del frustrasjon med tråd som vaset seg og genserermet som gled litt ut og ikke ble sydd ordentlig fast, og måtte syes i flere omganger. Jeg kan konstatere at jeg ikke liker kombinasjonen strikketøy, symaskin og saks.

Oppakning pågår og stor jubel i stua
Genseren er prøvd og godkjent. Passet gjorde den også. :) Bonusbarnebarnet i  mariusgenser fikk også være med på bildet.

Det ble bra til slutt heldigvis og sønnen ble kjempeoverrasket og glad og da var det verdt alt strevet. Det blir nok likevel en stund til jeg strikker denne typen genser igjen.

Garn: Rauma 3-tråds (10 nøster blå, 1.5 hvit og 1 rødt)
Pinner: 3 på vrangbord, 3.5 på glattstrikk
Prosjektside på Raverly

Sannelig snek det seg ikke med et actionbilde av undertegnede i mariusgenser fra slutten av70-tallet. Igjen like populært som den gang.



Her er et lite glimt av hva som er romjulsaktivitet hos oss: Puslespill med tusen brikker. Ha en fortsatt fin jul alle som titter innom! :)

(Nå har forresten jeg blitt rammet av spam i kommentarfeltet også, så derfor har jeg forandret på innstillingene så alle kommentarer leses før publisering for å se om det hjelper)

Kommentarer

LindaE sa…
Kjempefin genser! Eg er veldig glad i mariusmønsteret, men er ikkje glad i den typen montering.... Prøver difor å halde meg til rundfelling og raglan:-)
Kort og Søm sa…
Det var en fin genser!
Jeg liker Marius mønsteret godt,
men kan helt klart stå over montering med saks og symaskin!!
(rundfelling er tingen for meg :O)


Forsatt god rom jul til deg!
by Li sa…
kjempefin genser. og gøy når mottager blir så glad :)
ser at du har mailadressen din på bloggen. om du skriver (@) så klarer ikke spammere å lese den. sett at noen ikke får spam når de har gjort om på det.

Stine sa…
Kjempe flott genser, er nok en av de "fæle" som elsker dette mønsteret! Skal sies at jeg hadde sånn genser lenge før hysteriet begynte, enig i at det blir litt for mye av det gode til tider..
skb sa…
Marius-genser er alltid fint, og denne var ingen unnatak. Flott jobb!
Kjempestilig Mariusgenser, den er så fin i orginalfargene :-)
Strikketøy og maskin, ja det kan være skummelt.
Linda sa…
Stilige kara begge to. Trur du må strikke ein til mannen og;) ha ei fin jul
Linda sa…
Stilige kara i marius. Trur nok du må strikke ein til mannen og;). Ha ei fin jul.
Quiltefia sa…
Hei og God Jul!! Morsomt at Marius genseren er så utrolig populær igjen!! Jeg hadde også, i de samme fargene. Mellombarnet har den nå. Jeg strikker og nyter fridagene!! Ha fortsatt fin meøøomjul!! AnneK:-)
Bodil sa…
Kjempefin Mariusgensar. Og så fint du har montert den. Ha ei fortsatt fin jul :)
Grete sa…
Jeg har nok mer sansen for puslespill med tusen biter enn å strikke noe så stort! Men genseren er fin!
Petronella sa…
Så mye fint du lager. Fortsatt riktig god jul :-)
Hej Vibeke
I DK har vi et ordsprog 'nød lærer nøgen kvinde at spinde' - og jeg synes det var rigtig smart tænkt at bruge mønsteret fra Arne og Carlos , og så kopiere Marius mønsteret ind. Og hvor er den vellykket ! rigtig smuk ! Det har været et rigtig stort arbejde med strik og montering - men sønnen er forhåbentlig glad for denne julegave ?
Fortsat god jul til dig og dine :o)
mange hilsener
Mona
Linda Aasan sa…
Knallfin! Jeg har ikke sydd og klippet siden jeg var ung og uredd - nå har jeg atskillig flere motforestillinger og mer erfaring med alt som kan gå galt... Godt jobba!
Veldig fin genser!!! Jeg planlegger å strikke en til meg selv - og det skal være denne modellen, for jeg liker den bedre enn den med rundfelling. Gruer litt for monteringen ja...
Helle sa…
Synes det er så skummelt å klippe opp strikketøy, enten jeg syr en, to eller tre sømmer. Resultatet ble flott, og hadde aldri trodd at det skulle bli så fint å sy i armer med maskin. (les. hadde ikke turt å forsøke selv)
Mette sa…
Hei!
Det er en veldig fin blogg du har!
Er glad for at du viser hvordan du monterer, for det er den store skrekken for meg. Har liggende en fanajakke strikket i alpakka garn som venter på å bli montert, og har begynt på en mariusgenser som også må monteres. Gruer meg fælt da jeg er redd for å ødelegge de.
Anonym sa…
Utrolig at du har strikket Marius gensere til hele din familie etter inspirasjon fra genseren jeg strikket til mitt barnebarn. Bildet av BONUSbarnebarnet din sønn holder av mitt barnebarn og den genseren jeg strikket til ham. Flott at du likte den og flott at du strikket en tilvarende Mriusgenser til min exxx., din nåværende mann. Det er så fint og rørende at du støtter ham med strikking og blogginnlegg :-)))) Det var en stor tragedie det med hans foreldre og hendelsene i hans oppvekst. Flott at du støtter dem i det:)Det får ringvirkninger.