En dyd av nødvendighet

Bloggen går for lut og kaldt vann om dagen, og sender stadige små stikk og minner på at den er forsømt på det groveste. Julegavestrikk av den overambisiøse typen i både antall og type prosjekter, gjør at det meste av hobbytiden går med til det. Hemmelige julegaveprosjekter er ikke helt forenlig med blogging, siden mottakerne kan finne på å snuse innom her.

Et par småting utenom har jeg klart å få ferdig, og det aller viktigste og helt nødvendig, var et nytt setetrekk til sykkelen.


Jeg hadde to tidligere i høst, men da det ene ble stjålet og det andre mistet i løpet av en snau uke, måtte det handles. Eller hekles rettere sagt. Kalde bakender ved sporadisk vintersykling vil vi unngå og som vanlig skuffet ikke Ravelry på mønsterfronten. Mønsteret jeg fant var med et hjerte innfelt, men med mine begrensede hekleferdigheter holdt det lenge å forme et setemønstret trekk.

Underveis tilpasset jeg det sykkelsetet mitt og under heklet jeg mange omganger ekstra for å få det til å sitte uten strikk.


Garnet er Drops Eskimo, nesten to nøster gikk med. Ikke den lekreste fargesammensetningen kanskje, men det er godt gammelt årgangsgarn og det tykke garnet fungerer kjempefint til formålet. Jeg tror jeg må hekle litt oftere, for jeg blir så utrolig fornøyd når jeg faktisk får til noe, og setetrekket sitter veldig godt på. Riktig så kjapt gikk det også på heklekrok 5.5.

Ellers, så ble det en lillebror som skulle ha babyjakken så da måtte jeg hekle litt igjen. Da ble det en  lyseblå kant på jakke og lue. Det var rart å se hvor stor den lille jakka var til mottageren foreløpig.


Et lite tips til andre som har mange julegaver å strikke: Ikke begynn med et stort prosjekt til deg selv samtidig, som i tillegg er mye mer fristende å strikke på. "Noen" jeg kjenner har visst gått i den fella.

"Noen" som ikke strikker julegaver
Ha en fin helg i novembermørket! Tenn lys! :)

Kommentarer

A-I sa…
Jeg synes sykkeltrekket ble utrolig kult! Veldig tøffe farger sammen. Og så søt babyjakka ble :) Ble jo nysgjerrig på hva du har begynt på til deg selv da men...
Kort og Søm sa…
Setertekket var kjempe fint,
og heldig liten baby som får så fin jakke og lue.

God lørdag :O)
Wenche/chawo sa…
Bloggen min har også vært gjennom en stille periode,men du hadde jo mye å vise frem i dag.
Setetrekket var veldig fint og det varmer nok godt en kald dag.
Og den vesle jakken var også flott.
hobbyvenn sa…
Så utrolig tøft setetrekk du har heklet!!
Babysettet var herlig. Ble nok en staselig kar inni der.. God helg.
Bodil sa…
Praktisk og flott setetrekk, og nydeleg babysett. Forstår du har mykje å strikka framover :) god helg.
Fru Larsen sa…
Tihi, den fælde er jeg også havnet i. Der er nogle meget mere spændende ting at lave end julekuler og sutsko. Hav en dejlig søndag:)
Klem Dorte
Oi! Sånn sykkeltrekk fikk jeg lyst til å lage! Særlig siden det vraket jeg har av sykkel har et litt slitt trekk. (Litt litt er er underdrivelse, jeg lurer på om noen har tygd på det)
Birgitte sa…
Så fint og praktisk setetrekk! Det blir sikkert godt å ha på kalde dager:) Lykke til med julegavestrikkingen!
hej Vibeke
jeg kender desværre alt for godt det der med alle julegaveprojekterne.
Også her strikkes der på højtryk med ting, der skal være færdige til jul.
Forhåbentlig når vi det hele.
Rigtig god ide med det saddelovertræk.
hilsen Mona
Helle sa…
Setetrekket var kjempefint, og smart. Så leit å miste eller bli frastjålet trekk, så jeg håper at du får beholde dette. Ikke godt å sette seg på et iskaldt sete nå utover selv om man er polstret ellers.

Akkurat det med julestrikk og morsommere konkurrerende prosjekter kjenner jeg godt til. Har droppet julestrikken...
Blåbærlina sa…
Likte det setetrekket kjempegodt, så fine farger. Håper du beholder dette på!!
Fin babyjakke og knallfint prosjekt til deg selv, er spent på å se videre, men lykke til med julegavene aller først :O)
Line sa…
Det var jammen en lur liten ting!