Seine kalver å ale?

Dette uttrykket har jeg fra min tidligere svigermor fra Hardanger og det henspiller på at det tar ganske lang tid før disse menneskebarna er klar for å forlate redet. I hvertfall hvis man setter det opp mot kalver og andre likesinnede dyr.



Likevel har jeg litt vanskelig for å fatte hvordan denne ett-åringen plutselig har gått hen å blitt atten år? Hvor ble det av tiden liksom? Ja, jeg vet det er litt patetisk og likevel ganske vanlig å ha det på den måten. En stor trøst er at attenåringen slett ikke er så verst hun heller, og atskillig mer selvstendig en ettåringen.

Og best av alt er at mors hjemmestrikk er populært igjen. Siden datteren allerede hadde stukket av med Dorthe-genseren, ble det litt nistrikking av diverse småplagg i anledning dagen.


Selbuvotter stod på ønskelisten og disse er strikket etter dette gratismønsteret. Garnet er 3-tråds  årgangsgarn fra Rauma etter denne opprekte Setesdalsgenseren.


Pulsvantene "Fru Terje Vigen" som Pinneguri har laget mønster til. Strikket i rester av Wollmeise. De ble veldig gode, og det frister å lage et par til meg selv etterhvert også.


"Wood Hollow hat" strikket i Drops Alaska, rester etter Aidez-jakka. (Den jakka er blitt mektig populær og lånes i stor skala av tenåringene). Jeg lagde en repetisjon ekstra på lua, men siden Alaska er tykkere enn originalgarnet ble den for lang. For å slippe å rekke opp alt for mye, valgte jeg å  felle litt mer hardhendt enn oppskriften, istedenfor å ta opp den ekstra repetisjonen. Nå har den også fått dusk, men det rakk jeg ikke å avbilde før lua var ute av huset.


Siden jeg ble så i tvil om den første lua var passe, så strikket jeg likegodt en til mens jeg var i farta. Denne er også "overraskende" nok strikket i restegarn, denne gangen en rest Nøstebarns to-tråds ull , som jeg har hatt liggende siden tidenes morgen. Lua ble strikket med to tråder sammen og fikk også en repetisjon ekstra, men ble i motsetning til den andre passe siden garnet er tynnere. Tanken var at attenåringen skulle få velge hvilken hun ville ha, men ikke uventet foretrakk hun begge.

Attenåringen er forresten såre fornøyd med nylig oppnådd alder, og stiller seg naturlig nok helt uforstående til mors sentimentale følelser om at hun er blitt så stor. Det er en tid for alt, og jeg får nok bare venne meg til tanken om at ett-åringen faktisk er atten enten jeg vil eller ikke.

Ha en fin uke! :)

Kommentarer

Innestemmen sa…
Åh...kjenner at jeg blir vemodig bare ved tanken, og min eldste er bare 8!! Hun var også 1 i går;) Uansett fiiine gaver, og gratulerer så masse fra Siv :)
Felisi sa…
Gratulerer med stor jente! Om 12 dager er det min tur til å sitte og mimre på samme måte... 18 år går fort gitt!
Men heldigvis øker ikke morens alder proporsjonalt med barnas, da ville vi jo vært utgamle ;)
Rekkehuset sa…
Gratulerer med 18-åringen! Så koselig at hun er så glad for det du strikker - skulle jo bare mangle da, så flink som du er:-) Det er rart det der med hvor fort tiden går..nå er jo mine unger bare 7 og 9, men det er nok ikke lenge før de er 18 år også..må faktisk innrømme at jeg gleder meg bittelitt til det;-) Men det blir nok rart når dagen er der. Ha en finfin uke, hjertelig hilsen Hanne.
byLivA sa…
Gratulerer med 18 åringen! Tiden flyr jammen fort, eldstemann her i huset ble også 18 i august. Synes heller ikke det var så lenge siden han var en liten lyslugga gutt på 1 år ;-)
Så mye fint du har strikket!
by Li sa…
Grattis med 18 åring! :)
Jeg har en som snart blir 2 jeg da, så er ennå litt igjen, men tiden går vel raskere enn jeg tror ;)

Koselig at hun liker tingene du strikker da! Veldig fine gaver!
Hadde ikke takket nei itil noe av det du har strikka ;D
hobbyvenn sa…
Det er en tid for alt ja, men noe sentimentalt er det jo når disse søte små plutselig er blitt selvstendige unge. Men at de liker hjemmestrikk er jo herlig da. Her ringte 20åringen hjem en dag med et lite hint: Du mamma, det er temmelig kaldt ute altså, og ullgensrene mine passer ikke lengre. Og jeg tror alle ullsokkene mine er det hull på og altså... Og rare meg synes faktisk det er en koselig telefon å få. Utflyttede "unger" trenger mammaen bittelitt lengre, hehe.
Tovepia sa…
Gratulerer med "voksen" datter!! Mine er godt over 30, men de forblir de små jentene hele livet..av og til til irritasjon for dem:))
Ha ei flott uke, klem fra mæ;)
Grete sa…
Gratulerer med myndig ung dame! Heldigvis holder vi mødre oss like unge, uansett hvor gamle barna blir!
Koselige og flotte strikkeplagg, skjønner godt at de blir godt mottatt!
gyldenkron sa…
Å, for en nydelig jente. Og hun blir nok mammas lille jente uansett hvor gammel hun blir. Flotte plagg du har strikket
Tillykke med datteren !
Tiden løber godt nok afsted - det er helt vildt. Kan godt forstå du lige stopper op og undrer dig :o)
og så fine ting, du har lavet til din datter.
hilsen Mona
Blåbærlina sa…
Skal si du har vært flittig å strikke, mye fint!! :O)
Ja, helt utrolig og vemodig når de vokser og plutselig blir så store.
Godt at de enda vil ha ull :O)
Nydelig jakke under her også ;O)
Quiltefia sa…
Hei!! Gratulerer med "barnet"!! Det er hyggelig at hun vil ha hjemmestrikket!! Masse fint du har laget!!
Jeg koser meg på ferie!! Det er deilig å bli skikkelig tint!! Strikker glattstrikk mens vi kjører! Så en genser som ant hadde tatt vinter og vår har sjans til å bli ferdig!! AnneK:-)
Line sa…
Å så mange nydelige små plagg! Heldig jente - gratulerer med 18-åring i huset!
Linda Aasan sa…
En fin kalv er det i hvert fall, både før og nå! Og en heldig en, som har en mamma som strikker så mye fint :)
Gratulerer med stor datter!
Så mye fint du har strikket! Skjønner ikke hvordan du rekker alt sammen. Selbuvottene havnet på strikkelista mi - ypperlig julegaveide! Selbu er in som aldri før, jeg snakket senest i dag med en motebevisst 20-åring med selbuvotter på. Og Wood Hollow-lua har jeg strikket flere av, den slår også veldig godt an blant ungdommen. Og datteren din kledde den veldig godt!

Morsomt når avkommet vil ha mors hjemmestrikk! Jeg har en liten bestillingsliste her også.

Ha en riktig fin onsdag!
Ruth sa…
Barnet mitt er godt over 30 han og jeg kan skrive under på at årene går fort. Jeg blir helt mimrete når jeg tenker på ham som 18. Hvor voksen han plutselig insisterte på at han var og hvor rørt jeg ble da han lurte på om jeg kunne lære ham å lage "ordentlig" brun saus. Akk ja. :) Gratulerer begge to.
BodilE sa…
Gratulerer med 18 åringen! Mange fine julegavetips her, de luene var kjempefine!