På siste verset i hagen

Nå synger det på siste verset for høststaudene i hagen. De begynner å bli preget av mye regn og en lang blomstringssesong.


Siden vi hadde en stor oppgradering av hagen i fjor, var det spennende å se hva som trivdes av det vi plantet på sensommeren i fjor. Høststaudene har vært overraskende flotte og villige, men den aller største gledelige overraskelsen er sedumtaket vi la på boden.


Det har blomstret i forskjellige farger i hele sommer, det er tydeligvis blomster med ulik blomstringstid i sedumblandingen. Utenfor nå, med utsikt fra kjøkkenvinduet, har det virkelig sin storhetstid med et oppkomme av blomster i  gule og lilla nyanser.


Jeg hadde vært fornøyd bare det var grønt, så dette er en stor bonus.


Bildet over er fra juli, da var taket overstrødd med hvite blomster, som humlene elsket. Jeg tror nok sedumtaket er noe av det jeg er mest fornøyd med at vi bestemte oss for i hagen.


Margeritter er takknmelige, disse ble plantet tidlig i juni og har blomstret siden uten noe særlig annet enn litt vann og gjødsel i ny og ne. De siste to månedene har de visst ikke fått noen av delene. De rosa slyngpetuniane (tror jeg det er), ble plantet i fjor, og bestemte seg plutselig for å komme til overflaten og blomstre igjen nå på høstparten. Sånt liker vi.


Stokkrosen har visst misforstått årstiden litt, for mens andre artfrender blomstret for flere måneder siden, er denne klar til blomstring nå. Den har stått i rosa knopp i flere uker og er tydeligvis ikke helt fornøyd med temperaturen for den nøler fortsatt med å blomstre. Nå spørs det om ikke frosten kommer den i forkjøpet.


Blomkarsen blomstrer fortsatt, et tegn på at første ordentlige frostnatt ikke har vært enda. Spørs om den overlever det kalde været som er meldt mot slutten av uka.

Ha en fortsatt blomstrende uke! :)

Kommentarer

by Li sa…
nydelige (høst)blomster i hagen din! :)
Vi har noen blomster ennå i staudebedet vi også, men det begynner å se litt småtrist ut nå.
Har en liten einebusk der som nesten har vært gjemt i sommer, den får pynte opp til neste års blomstring..

Svigers hadde et fantastisk blomsterhav på hyttetaket første året, det dabbet av etterhvert og nå er det bare grønt der. Håper at boden din vil blomstre neste år også! :)
Rekkehuset sa…
Så mye fint som blomstrer hos deg enda! Hos meg er det helt ferdig nå virker det som...eller, en enslig winchester cathedral blomst har jeg sett. Og det taket var virkelig en fryd å se på!! Dere har nok vært flinke i planleggingen siden det er så fint:-)
Hjertelig hilsen Hanne.
Quiltefia sa…
Hei!! Morsomt å se hagen din!! Taket er fantastisk!!
Tom(han jeg er gift med:-) har bygget et lysthus i hagen vår. Det er utrolig søtt og snart ferdig. Jeg har akkurat stått ute å malt og det var en kald opplevelse!! Jeg vil jo mye heller være inne å sy eller strikke.....Ha det fint!! AnneK:-)
hobbyvenn sa…
Nydelige bilder fra hagen din. Det taket var jo bare en drøm. Må jo være kjempespennende å vente på hvilke farger som dukker opp i løpet av sommer/høst.
Grete sa…
Det taket ditt er virkelig flott, og stokkrose likeså! Min stokkrose tok også feil av årstiden, men har nå blomstret i flere uker. Jeg får dessverre ikke fram de andre bildene dine, vet ikke hvorfor.....
Linda Aasan sa…
Mektig imponert over det sedumtaket! Hadde lyst på et på boden her også, men da måtte vi ha dimensjonert den mye kraftigere, så det ble ikke noe av. Fristende å kjøpe et par meter og bare legge på noe netting over noen steiner eller noe, det er så fint!

Her har det definitivt vært frost, og stokkrosene mine rakk ikke å blomstre i år heller. Men disse skal være ekte stauder, så jeg håper på neste år :)
Lisbeth Bula sa…
Nydelige bilder som var flotte å se på nå på etteråret. Jeg syntes det egentlig er ganske fint ute om dagen nå også, rim og frost sammen med høstfargede blader. Så får jeg heller tåle å ta på strikkevanter og sjal og gå som en gammel kone på tur på glatta (å nei, vent... jeg ER jo nesten en halvgammel kone..)
hej Vibeke
Sensommeren er bare den bedste tid i haven.
Og sikke flotte dine høst stauder er. Jeg er vild med dit tag :o)
Mine stokroser har stået i blomst hele sommeren, men nu tror jeg snart det er slut. Og tallerkensmækkeren skal nok komme igen - jeg bruger ofte blomsterne i salater.

hilsen Mona
gyldenkron sa…
Herlige bilder. Og det taket, det er bare fantastisk.
Helle sa…
Takker for tipset med høststaudene. De blir nok å finne i noen av våre bed også i løpet av neste år. :)
Felisi sa…
Flotte hagebilder!
Hagen min er et stusselig syn nesten hele året synes jeg, kanskje bortsett fra ett bed... Det er flatt og kjedelig; plen, terrasse, fire bed og hekk. Jeg ønsker meg en bugnende hage full av spennende vekster, men har verken tid eller evner... *sukk*
Anonym sa…
buy best MYTftLBO [URL=http://www.ugg--outlet-online.blogspot.com/]cheapest ugg boots[/URL] at my estore UmMfBLYL [URL=http://www.ugg--outlet-online.blogspot.com/ ] http://www.ugg--outlet-online.blogspot.com/ [/URL]