Kom skal vi klippe sauen...

Tid for saueklipp! Hvis Sinnasaujakka skal bli til en jakke, må saksen til pers.


Som vanlig har jeg brukt heklemetoden som er forklart på siden See Eunny Knit. Ved å hekle to maskerader, låses maskene, så det er trygt å klippe. Vel og merke hvis det gjøres riktig.  Jeg har tidligere gjort dette med hell (det kan du lese om her og her).


Det var litt mer komplisert å låse maskene der det var strikket mønster med to tråder, men med noen ekstra masker tror jeg det gikk bra.


Det er alltid litt skummelt å klippe, og her må det klippes nøye, så ingen tråder fra heklekanten blir brutt. Bordene nede på bolen og ermene er fra et gammelt mønster til Setesdalskofte. Jeg vurderte først å gjenta saueborden, men fant ut at det ville bli litt mye med to rader av sauer. Samtidig hadde jeg lyst til å gjenta den brune fargen, så da ble det enklere border isteden.


Snart bare sauene igjen å klippe nå. Litt nervepirrende er denne prosessen alltid.


Der var vi igjennom, og sauene ser så fornøyde ut som sinte sauer kan være.


Noe av det jeg liker best med heklemetoden, er at det blir en pen kant etter klipping og det er ikke nødvendig å lage belegg på baksiden, eller sy inn klippekanten bak.

Vrangborden på ermene ventet jeg med, siden jeg var usikker på om de 50 grammene jeg hadde med utgått brunt garn, holdt til både knappestolpe og ermer.


Heldigvis holdt det til begge deler, det er en stor fordel at det tynne shetlandsullgarnet er så drøyt. En annen fin ting er hvor mye finere jakka blir etter en vask. Det gjelder spesielt for Holstgarnet som er innsatt med spinneolje som gjør det blir ekstra tynt og lite "fluffy". Etter en vask folder det seg ut og maskene blir jevnere og hele plagget mykere. Den litt ujevne jakka, som jeg var litt i tvil om, ble superfin etter vask.

Jeg er kjempefornøyd med både farge- og garnvalg. Dette var et resteprosjekt, men resultatet ble overraskende bra. At jakka muligens er litt trang gjenkneppet, får være et problem først når knappene kommer på plass. Strengt tatt trenger den jo ikke kneppes helt ned heller.

Garnvalget gjorde at jakka kun veier 190 gram, så dette er en tynn ulljakke og erfaringen tilsier at det er de som blir brukt mest her i huset.

Fakta
Mønster: Pinneguris: Sinnasaujakka. Mønsteret er godt skrevet og anbefales gjerne.
Garn: Holst supersoft (diverse rester) og et brunt (utgått) nøste i tynn uld fra Geilsk. Tilsammen 190 gram.
Pinner: 2.5 på vrangborder og 3 på bolen. Første forsøk på ermer ble for trangt, så derfor ble de strikket på pinne 3.5 for å få de videre.

Modifikasjoner: Som nevnt pinne 3.5 på ermene, og i tillegg rokerte jeg litt på maskeantallet før deling, slik at jeg fikk litt flere masker på ermene og litt færre på bolen. Dette for å tilpasse det min kropp, og siden tidligere erfaringer tilsier at ermene ofte blir for trange på meg. Ekstra mønster nederst på ermer og bol er heller ikke i det opprinnelige mønsteret.

(For spesielt interesserte så kan mange fine, gamle border til Setesdalskofta finnes i boka til Annemor Sundbø: Lusekofta fra Setesdal : Setesdalskofta i strikkehistoria. )

Prosjektside på Ravelry

Snart kommer det forhåpentligvis bilder med knapper også, knappene må bare kjøpes inn først (og syes på). :)

Kommentarer

Innestemmen sa…
Å, wow - den blei superfiin! Alltid et sjansespill med klippeklipp, men spenning i hverdagen er bra =)) snedig metode, også...
to vrange sa…
Kjempefin! Jeg er altfor pinglete til å drive og klippe i strikketøyet mitt, og ser med beundring og en ørliten smule misunnelse på dere som tør =) Holst er bra, et favorittgarn her.
Den ble så stilig med de fargesammensetningene!!! Jeg syr med maskin først - går fort....
by Li sa…
så smart med heklekant! Tar sikkert like lang tid som det tar å sy med maskin og sy inn bak etterpå.
Og fargene på jakken er smaskens!
Skulle ønske jeg hadde samme tempe på tynn ull og tynne pinner som du har! ;)
Håper du har en fin dag!
by Li sa…
mente da tempO, ikke tempe ;)
Rekkehuset sa…
Åh, så fin den ble!! Akkurat sånne farger jeg liker:-) Den heklemetoden har jeg aldri sett før, så veldig skummelt ut og klippe uten de vanlige rettsømmene med korte sting..men det ser helt klart mer tiltalende ut. Kanskje jeg må teste det ut - hvis jeg tør;-)
frøken ij sa…
Tenk at rester kan bli så flott :) Jeg har sett at du har brukt heklemetoden flere ganger, og har planer om å prøve meg på den neste gang jeg skal klippe i en jakke. Virker som en veldig grei metode.
Jane sa…
Oj, den ble skikkelig fin! Og heklemetoden hørtes jo genial ut (om enn litt skummen), tror jeg må myse litt på den linken.
Og ja, det er de tynne ullplaggene som blir brukt :
Katrine sa…
Nydelig jakke!! Den var skikkelig flott:) Heklemetoden ser veldig spennende ut, håper jeg kan lære meg det en gang!
Lisa sa…
Jakka ble utrolig fin! Likte også veldig godt fargene du har valgt.
Har aldri prøvd dette med å klippe i strikketøyet enda... Synes det ser veeeldig skummelt ut! :p
Linda sa…
Så fin den ble:) Jeg er veldig glad i de sauene, de er så gode og trygge.
Kort og Søm sa…
Veldig fin jakke du har strikket,
og klipping er alltid litt skummelt!
Jeg strikker skjerf om dagen, men er så kald på føttene at jeg lurer på om jeg må til pers og strikke ullsokker igjen.

Ha en fin høstdag,
hilsen Fredrikke
BodilE sa…
Kjempefin jakke, og farger som passet fint sammen! Utrolig hvor stor forskjell det blir etter en vask, verdt å merke seg for en som sliter med mønsterstrikk.
Charlotte sa…
Denne var fantastisk fin! Utrolig fine farger og så fin i fasongen. Heldiggrisen... Eller heldigsauen eller hva det heter når det dreier seg om de sinnasauene...
Bodil sa…
Det var ein stilig jakke :) Og eg syns det var flotte fargar.
Knallfin!! Likte veldig godt den brune borden nede og fargene du har brukt!!
bare hege sa…
Så fin jakka di ble!
Takk for tipset der og den store forskjellen på garnet før og etter vask - det synes godt på bildene dine! Jeg har ikke prøvd det garnet før, men nå ble jeg veldig nysgjerrig på det!
hej Vibeke
hvor er det en fin jakke.
Og tak for tips om hækleteknikken. Jeg er selv igang med at strikke en, der skal klippes op - måske forsøger jeg mig med den metode (hvis ikke jeg vælger at sy omkring det).
Din er bare superfin.
hilsen Mona
Linda Aasan sa…
Så flott! Og den høres deilig ut i det tynne garnet! Har store planer om tynne jakker på strikkemaskin, men de blir det ikke så tøft mønster på...
Brit sa…
Fantastisk jakke, og takk for deling av god ide når det gjelder jakkeklipping- Hekling har ikke jeg tenkt på som ide:)
innfall sa…
Den ble veldig fin, det var lurt å ta opp brunfargen med border nederst også. Jeg har lenge tenkt at jeg skal prøve den heklemetoden før oppklipping, men det er ennå ikke blitt til det. Tenker du at den ikke passer så godt til flerfarget mønsterstrikk?
Surrehue sa…
Virkelig en nydelig jakke altså, Vakre farger !
Innfall: Det blir i hvertfall litt mer komplisert med mønsterstrikk, og er det mye av det ville jeg nok gå for symaskin for sikkerhets skyld. Men jeg vet også at Pinneguri som har skrevet oppskriften, bare klipper, bretter og syr kanten inn bak uten å sikre maskene i det hele tatt. Da plukker hun opp knappestolpen før klipping. Så det er flere metoder å velge mellom. :)
Quiltefia sa…
Hei!! Kjempefin jakke, både mønster og farger!! Du er flink!!:-) Jeg har heklet og klippet med hell en gang, men også bomma. Heldigvis var det en barnejakke....Så jeg tar ingen sjanser å syr. Jeg vet at det har litt med hva slags garn man bruker. Nå skal jeg ha en uke ferie!! Strikkeposen er klar!! AnneK:-)
Helle sa…
Dette var en jakke en strikker verdig. Med våre yndlingsdyr?

Smart det med å hekle kantene før klipping. Jeg har ikke hatt noen uhell når jeg har klippet opp, men ofte ergret meg over stygge kanter.
Felisi sa…
Superflott jakk! Og jeg er veldig imponert over at du våger den heklemetoden, jeg kan ikke fatte hvordan trådene kan holdes trygt på plass bare ved litt hekling. Min metode er å kjøre hundre ganger over med symaskin, for å være heeelt sikker på at ikke den minste lille tråd har greid å lure seg unna...
Blåbærlina sa…
fantastisk fin altså!
Nydelige farger og så spennende med oppklippsmetoden du har brukt, takk for tips!!!
;O)
Sysleglad sa…
Den var flott! Takk for tips om heklemetoden! :)
lirosa sa…
Da har jeg blogget deg: http://strikkespinn.wordpress.com/2012/10/21/sinnasauer-for-amnesty/
SILKESAUEN sa…
Hjarteleg takk for herleg inspirasjon! Akkurat desse farge-tonane hadde eg i restlageret mitt, så dermed var vegen kort til eigne sauer på ein barnegenser!
Hei!the jakke ist wunderbar, i like it very much.

Many greets from germany