Overveldet i København

Det var da vi besøkte den fine garnbutikken Sommerfuglen i København jeg ble litt overveldet. Det var rett og slett nesten for mye spennende garn i et utall farger å velge mellom for en ubesluttsom garnkjøper.


For å forsøke gjøre valgets kvaler mindre hadde jeg  forberedt meg godt, ved å studere hjemmesiden og plukke ut sånn cirka hva slags garn jeg skulle se på i butikken. Men, i denne butikken var det garn overalt, fra gulv til tak og i tillegg masse fine strikkemodeller utstilt. Og hvor i alt dette var det garnet jeg skulle ha?

Jeg har funnet hylla med Geilsk-garnet, men hvilke farger skal velges?
Egentlig burde jeg hatt tilgang til denne butikken med jevne mellomrom, så jeg slapp å ha følelsen av å måtte velge garn for "resten av livet" på så kort tid. Det var mange fristelser og jeg kunne jo ikke tømme hele butikken.


Heldigvis er mannen så forståelsesfull at han gikk med på å besøke butikken både på ettermiddagen da vi kom, og på formiddagen før vi dro videre. Da fikk jeg plukket med meg litt begge gangene og ble brukbart fornøyd med fangsten.

De som ikke synes det er så spennende med utførlig beskrivelse av strikkegarn, kan skrolle helt ned forbi dette, der kommer det nemlig litt kultur til slutt.

En liten titt på godsakene


Helga Isagers entrådede garn Spinni stod øverst på handlelisten og her var fargevalget relativt enkelt. Det er mange flere nyanser i denne fargen enn bildet viser, og jeg drømmer om et stort skjerf eller sjal av dette.


Geilsk tweed var også et garn jeg har hatt lyst til å prøve en stund. Her ble fargevalget muligens noe kjedelig, men i hvertfall anvendelig trøster jeg meg med. Dette blir nok en jakke etterhvert.


Geilsk tynd uld er et velprøvd og godt likt garn her i huset. Denne lillafargen er nydelig og var heldigvis ikke så veldig vanskelig å plukke ut.


Her trodde jeg faktisk at jeg hadde kjøpt Isagers Tvinni-garn, men det ble visst Duo-merino istedenfor. Nydelig grønnfarge, men jeg skulle kanskje ha kjøpt to så det ble lettere å finne et passende prosjekt.


Rustik natur fra Karen Noe i silke og bomull. Her var det også mange fine farger og velge mellom. Dette blir nok et sommerlig skjerf tenker jeg.


Sist, men ikke minst kjøpte jeg strikkesettet Tweedie fra Hanne Falkenberg. De selges i ferdige pakker med garn og mønster. Denne har jeg sett på lenge, men synes det ble for dyrt med moms, toll og frakt i tillegg til hva selve settet koster.  Dette er blitt sommerens strikk, og faktisk mulig å strikke på i bilen til tross for at tre garnfarger skal sjongleres med samtidig.

Morsom strikk, men jeg gruer meg litt til armene som skal syes på. Det er ikke min sterke side, men jeg skal nok få det til. Må bare strikke armene først.

Det ble en del garn til sammen og nå blir det helt naturlig innkjøpsstopp for en tid framover, uten at det bør være noe stort problem.

Formen min holder ikke til så store mengder sigthseeing, men Den Sorte Diamant hadde vi lyst til å få med oss. Det er den nye bibliotekbygningen til Det kongelige bibliotek, som ligger ved vannkanten. Selve bygningen var flott, men vanskelig å fotografere i solskinnet, så de interesserte kan se bilde på hjemmesiden.


Jeg var ikke klar over at det gamle biblioteket var samme bygning som det nye. I den gamle avdelingen traff vi en ivrig bibliotekar som viste oss både det gamle arkivet (øverst til høyre) og gamle håndskrevne bibliotekkataloger (øverst og nederst til venstre på bildet). Det var litt ekstra moro, særlig siden jeg jobber i samme bransjen selv. Nederst til høyre er bilde av utsikten mot sjøen i den nye avdelingen.

For de som har klart å lese seg gjennom garnbeskrivelsene ønsker jeg en fin kommende uke. Helgen her har blitt brukt til pussing og maling av gammel verandadør.


Kommentarer

BodilE sa…
Jeg har selv vært på sommerfuglen, og skjønner akkurat hva du mener med følelsen av å måtte velge for resten av livet. Vanskelig! Når det er sagt, synes jeg du gjorde en god jobb! :)
Helle sa…
Herlighet her var det mye lekkert, og nok materialer til å holde deg sysselsatt en (liten) stund. - Du strikker jo rasende fort.

Jeg kjenner igjen følelsen av å måtte ta mange veldig viktige avgjørelser på veldig kort tid når jeg står i en garnbutikk med husbonden ventende utenfor. Heldigvis er han av den forståelsesfulle typen, men det er stort sett alltid noe jeg angrer på at jeg ikke tok med meg. Karen Noes Rustikk for ekssempel...
Jeg kunne ha skrevet nesten samme innlegget selv. Har ikke vært hos Sommerfuglen i København, men den Blå dør i Kristiansand og garnbutikken på Harebakken ved Arendal. Fikk med meg både Geilsk tweed i samme farge som deg :-)
Litt Geilsk tynn uld ( ikke samme farge) og Tvinni.
Gleder meg til å se hva du lager av garnet.
Geilsk tweed brukes potensielt til en A-formet genser eller sammen med et annet garn modifisert Dorte Skappel genser.
Så fint at du fikk med deg garn til noen herlige prosjekter! Det er ikke så lett å skulle velge, jeg kjenner til det. Jakken du holder på med ser også superfin ut!!!
amylin sa…
Så utrolig mye fint garn du fikk plukket med deg! Sommerfuglen er en fin butikk som absolutt burde vært nærmere ja.
Frk.Badegakk sa…
Åj...! Der var det mye lekkert der!!!! Bare litt misunnelig kjenner jeg....!
Quiltefia sa…
Hei!! Så mye fint garn!! Du må nok dra til københavn litt oftere!! Annekari:-)
Quiltefia sa…
Hei!! Så mye fint garn!! Du må nok dra til københavn litt oftere!! Annekari:-)
Linda Aasan sa…
Ble ikke noe mindre sugen på en Københavntur av dette, nei! Den sorte diamant er fantastisk, var der med jobben og fikk omvisning for en del år siden - og glimrende middag på restauranten om kvelden :)
hej Vibeke.
Jeg kan godt forstå det var svært at vælge mellem de mange garner. Hold da op. Men det var fine ting du fik købt.
Jeg må hellere vente med at gå i Sommerfuglen, tror jeg ;o) - ellers kommer jeg vist til at bryde min garnembargo ..
Også jeg er imponeret over den sorte diamant. Det er spændende at sammensætte gammelt og nyt på den måde. Virkelig interessant byggeri.
hilsen Mona
Lisbeth Bula sa…
Du har åpenbart vært i himmelrik. Man kan bare misunne sånt. Ondsinnet misunne.. hihi. Gleder meg til å se hva det blir av det alt sammen, for du er så flink!!
Blåbærlina sa…
ohh, kjenner igjen den følelsen i garnbutikk langtvekk - med så mye utvalg, hva i all verden skal man velge? I en perfekt verden hadde man planlagt prosjekter på forhånd - og man da bare plukket garn ut fra det. men så planlagt er i allfall ikke jeg så da blir det på gefühlen og etter innskytelsen... Tror du har fått med deg mye fint rett og slett. Spennende å se alt som kommer ut av disse fine nøstene. jakken ser kjempefin ut :O)
Lykke til med ermestrikk!
Fru Larsen sa…
Hej Vibeke,
Hvis du virkelig mener, det med, at du skulle have købt to af det grønne Duo, så er vi altså seks tøser der kommer til Oslo midt i September. Vi er på strikkeminicruise. Jeg kan tage et nøgle med til dig. Nu ved jeg ikke om du er på Ravelry, men vi har planer om at skulle til Lunsj og lyrik på National Teatret. Du må lige sige til hvis det har interesse. Jeg kan findes på Ravelry som Mosdal
Mvh. Dorte
hobbyvenn sa…
Oj, for en butikk... Der tror jeg at jeg også måtte gå innom både en og to ganger for å få med meg det jeg ville. Godt du har en tålmodig mann som skjønner slike viktige ting som to besøk på samme butikk... Blir spennende å se jakken ferdig, den ser flott ut på bildet.
Sylvia sa…
Siden jeg har vært 2 ganger i København i sommer, fikk jeg kun med meg ET besøk på Sommerfuglen, men da var jeg alene, og kunne bli der så lenge jeg ville. Ble der faktisk en god stund, siden regnet silte ned utenfor!
Yes, jeg har sammen problemet som deg, når jeg er der inne: Ubesluttsomhet!
Denne gangen kjøpte jeg kun 2 pk ferdigpakka garnnøster med 6 stk i (så du de?) Jeg skal bruke de til en jakke der ermene er mange striper i alle slags farger.
Jeg synes da du fikk kjøpt deg en hel del garn.
Og Camomille-sjalet ditt under her, ble kjempeflott med perler på duskene. Jeg har kun strikket ET slikt sjal, kanskje det kommer et til....hvem vet! (bruker det jeg har masse!)
Fikk et akutt behov for en tur til København, kjenner jeg. Så utrolig mye fint garn du fikk kjøpt! Dette blir spennende å følge med på.
skb sa…
Masse flott garn. Det blir spanande å sjå kva du lagar av alt dette garnet.
by Vero sa…
Hei! Har du strikket med tweedgarrnet nå? Skal plutselig til København om et par uker og n o e n skal handle garn ;) Må nok planlegge litt på forhånd...
by Vero sa…
Har så lyst til å strikke meg noe i tweedgarn så tror jeg skal gå til innkjøp av det når jeg er i København :) Gleder meg som en unge til garnshopping ;)