Jålevanter

Jeg har strikket meg skikkelige jålevanter i tynt Wollmeise-garn og med perler.


Den første vanten ble strikket i april, men siden det var mye pirk med perler og fletter og dessuten masse vridde rettmasker, så utsatte jeg vante nummer to.

I sommer har dessuten behovet for vanter vært minimalt, så det har jo ikke akkurat hastet med å få de ferdige heller. Fordelen med å vente nesten fire måneder før jeg begynte med den andre, var at det var nesten like morsomt som å strikke den første.

Perler og pynt er ikke helt meg, så jeg er litt spent på hvor mye disse vil bli brukt. De er jo ikke akkurat egnet til sykkelvanter heller. Det blir kanskje vanter for litt finere anledninger, men det kan jo være greit å ha det også.

Mønster: Pearl lady
Garn: Wollmeise 100 % i fargen Petit Poison
Perler: Fra Du Store Alpakka
Pinne: 2 på vrangborden og 2.25 på resten
Prosjektside på Ravelry

Vanter er ikke noe jeg strikker ofte, dette er mitt andre par. Det første paret strikket jeg i 2009 og det er blitt brukt kontinuerlig gjennom tre vintersesonger. Enten alene eller under ullvotter på kalde dager.

Knottyvanter i tynn alpakka fra Garnstudio.

I fjor ble de ganske tynnslitte og hullete og jeg har faktisk stoppet hull på flere fingre allerede. Det er ikke noe jeg gjør ofte, men når det ligger mye arbeid bak, er terskelen lavere. Og også det faktum at jeg ikke har hatt noe reservepar.

En plan for høsten er derfor å strikke et nytt par med hverdagsvanter, med noe av restegarnet jeg har liggende. I dag morges var det bare noen få varmegrader her, så det bør nok ikke drøye for lenge. I mellomtiden står valget mellom lappevanter eller jålevanter på kalde dager.

Ha en fin uke! :)

Kommentarer

Snuppesnella sa…
Rett og slett LEKRE !
Med kun 2 pluss grader her i dag, hadde de kommet
vel med. ;)
Skikkelig flotte - farger, perler og mønsteret!!! Wow. Synes du skal bruke dem hver dag!!!
Innestemmen sa…
Enig med over - brukes hver dag, knallfine!
For en jobb !De var flotte :)
Xhantippe sa…
WOW så flotte vanter! Utrolig nydelige og for en jobb!
Kort og Søm sa…
Wow...veldig fine vanter!!
:O)
De ser dejligt varme ud.
Er de mon varmere end skindhandsker? For så kunne det måske være en ide for mig her til vinter. Fryser altid fingrene når jeg kører bil.
Hilsen Mona
Merete sa…
Virkelig fine vanter.
hobbyvenn sa…
Skikkelig flotte hansker du har strikket. Lurt med en pause mellom nr 1 og nr 2 så blir en ikke så lei. Synes de andre hanskene var fine også..
torirot sa…
Imponderende! Utrolig flotte, og nydelig farge!
Skikkelig fiine :-)
Blir litt misunnelig på deg som har strikket 2 par vanter.. jeg orker ikke tanken på å strikke 10 fingre :-)
Jålevanter kan være veldig greit å ha og disse var skikkelig fine.
Jeg likte de gode og stoppede hverdagsvantene også. Nå har du jo noe for enhver anledning.
Vanter har jeg aldri strikket, knapt nok votter, godt jobba!
Der fikk jeg endelig ett navn på de hanskene. Jeg har strikket flere par, men hadde bare ett foto som jeg satt og teller masker og perler og fletting......skjønte nok at mønster og navn var å finne ett eller annet sted :)

Jeg har lagd dem i sort med sorte perler. Det ble dr***lekkert :)
Charlotte sa…
Så fine! Det var jo skikkelige jålevanter det jo! :)
Sysleglad sa…
De var virkelig flotte!
De synes jeg du skal bruke mye! Jeg er ikke noe "perlemennekse" selv, men i strikketøy er det bare kult!
Annelive sa…
DØDSLEKRE! Ikke minst må de ha vært en kjempejobb å strikke. Gratulerer med så fine vanter.
Annelive
HobbyMegHer sa…
Wow!
Dette må være de absolutt lekreste strikka hanskene jeg har sett!
Nyyydelig farge og de perlene pyntet så opp! <3
Blåbærlina sa…
Nydelige hansker du har strikka, de grå var kjempefine også! Det er bare å bruke i vei :O) Hverdagsluksus med hjemmestrikka hansker i tynn ull eller alpakka!!
by Vero sa…
Fantastisk fin farge! Jeg er ikke noen stor fan av perler, men jeg synes det ble veldig fint på de vantene :)
by Li sa…
lekre jålevanter!
fin detalj med fletter som går ned lillefingeren. slikt liker jeg :)
Frk.Badegakk sa…
Herlig farge på jålevantene dine!!!! Så deilig å ha noe varmt å pynte seg med når det etterhvert blir kaldt ute! Knall!
Helle sa…
Så lekre de var. Elsker jålevanter, men har ikke strikket dem selv siden, vel kan ikke huske når, men lenge siden.

Siden jeg gjør unna strikkingen på tog synes jeg 5 pinnearbeider og mye småplukk blir litt kronglete. men et veldig godt prosjekt for romjulen..?
Linda sa…
Kjempe fine! Desse må du bruke, slik at du får vist dei fram:)
Utrolig fine vanter! Jeg har en hel skuff full av vanter, men ingen så fine som disse.
Et tips hvis du skal sykle med vantene. Nå sykler ikke jeg, men jeg går mye på tur med hund i bånd, og det gir også en del slitasje. Så tur/hverdagsvantene har jeg strikket i sokkegarn (forsterket). Regia-vantene jeg strikket i 2008 eller 2009 er like fine enda, etter masse bruk.

Så mye fint du har strikket i det siste! Jeg har plenty med stripeprosjekter i kø, men får nok (som vanlig) ikke tid til å strikke halvparten. Sinnasaujakka står i min kø også, og en fanagenser, og en driftwood mm. Så får vi se hva som skjer etter hvert...

Ha en riktig fin helg!