Bornholm - tilbake til røttene.

Ferien er ugjenkallelig slutt, men det er deilig å mimre litt tilbake til den likevel. Det var på grunn av Bornholm vi dro til Danmark i sommer. Mannen har blitt litt hekta på slektsforskning og har funnet ut at en gren av min slekt stammer fra derfra.

Og ikke hvem som helst heller, men fra Jens Pedersen Kofoed, som levde på 1600-tallet og kalles Bornholms befrier. Han fikk en skokk med unger, 21 stykker med sin første kone og en håndfull med kone nr 2, så det er ikke så rart han har mye slekt etter seg. Turen måtte derfor legges til Bornholm, med en tur innom Østermarie kirke som har bilde av stamfaren.


Her står han, hustruen og alle de 21 barna han fikk med henne, prydelig oppstilt på rad og rekke. Jeg stammer visstnok fra det neste kullet.

Vi oppdaget ellers raskt at vi hadde beregnet oss for kort tid til å få sett så mye som vi ønsket av øya. Med bare to overnattinger og tidlig avreise, ble det til at vi brukte tiden i Svaneke, der vi bodde. Svaneke ligger helt øst på Bornholm, på motsatt side av fergen og den største byen Rønne.


Svaneke var liten og idyllisk. Vi bodde på Hotel Siemsens gård øverst til høyre på bilde. En 400 år gammel kjøpmannsgård, der de dessverre hadde tatt ut all gammel innmat og innredet til små hotellrom en gang på 80-90-tallet.

Jeg ble spesielt imponert over hvor mye forskjellig de produserer på Bornholm, og også at de legger stor vekt på rene, økologiske råvarer og helst fra Bornholm. Selv om mye er tilpasset sommerturistene, lar jeg meg lett sjarmere når det både er kvalitet og økologi involvert.

De hadde nydelig og rimelige perler, men jeg fikk beslutningsvegring igjen og kjøpte bare perler til Camomillesjalet.

Sjokolade, drops og glass hadde egne verksteder der man kunne se herlighetene bli til. Smaksprøver på øl fra Svaneke bryghus var obligatorisk og likeledes å smake på byens egen iskrem.


Dessverre kom jeg til å smake på lakrisen også, bare for å oppdage at jeg har blitt hektet. I utgangspunktet var jeg mer enn skeptisk til lakris dekket med sjokolade, men alle fordommer ble gjort til skamme. Det er antagelig den beste jeg har smakt. Siden jeg prøver å unngå å spise sukker i noen særlig grad, var det derfor med delte følelser jeg oppdaget at de faktisk har lakrisen på det senteret vi pleier å ta ukeshandelen.

Det ble litt shopping i Svaneke, det var så mange fristelser. Det jeg ikke fant var garnbutikk, men det var kanskje like greit med tanke på garnhandelen i København noen dager før.


Selv om vi stort sett bare fikk sett Svaneke, har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale Bornholm. Litt flere dager enn to er lurt, da er det muligheter for å få sett mer av øya og med tanke på at fergen er ganske dyrt er det nok økonomisk smart også.

Selv om turen er over og lakrisen for lengst er spist opp, har vi fortsatt en snabb med deilig Bornholmsk spekepølse som vi kan kose oss med.

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Sylvia sa…
Da kan vi begge enes om at Det er dejlig å være Norsk i Danmark!!!
Nå fikk jeg lyst til Bornholm!!!
(Jeg tror du var der samtidig med min bestemor på 81 også)Hun elsker Bornholm.
Kan jeg anbefale ÆRØ? Det er en liten øy nedenfor sørsoissen av Sjelland, hvor vi ferierte for noen år siden. Det var uken etter den regnfulle uken i Lønstrup(som jeg skriver om i bloggen i dag), men der regnet det knapt, for det var det stedet i DK det er mest sol! Og man kommer tilbake til 70 tallet, føles det som. Så det blir en veldig rolig ferie. Vi koste oss der.
Ja, Danskene kan visst det med lakris. Mine 2 danske venninner elsker lakris, og de baker visst med lakris i Danmark også.
Takk for turen til Bornholm, men nydelige bilder!
Klem
by Li sa…
takk for turen! :) Dit vil jeg også!
Og lakris er jo aller best!
Quiltefia sa…
Hei!! Stakkars koner!! Morsom lesing!! Tenk å få 21 unger!! Jeg har lest om flere som har vært på Bornholm og det frister!! Det er visst fint å sykle der!! Det var bra du fant garn i Køben da!! AnneK:-)
Koselig innlegg. Har skjønt også via venner at Bornholm er en reise verdt :-)
Den lakrisen fikk jeg også smaken på da vi var på Bornholm i fjor...
Jeg fant faktisk garn i Svaneke - på et husflidsutsalg der de hadde keramikk og glass mm fant jeg det nydeligste, tynne tweedgarn. Jeg kjøpte bare litt...

Bornholm har så mye flott å by på - kanskje du må tilbake en tur senere? Vi har vært der to ganger, og jeg vil gjerne dit igjen. I fjor fant vi plutselig en vingård, der de produserte sin egen vin (god var den også). Og massevis av flinke keramikere. De er virkelig flinke og driftige, Bornholmerne!



hej Vibeke
Hvor er det spændende at du sådan kan søge dine aner på Bornholm :o) Det var da også en anseelig mængde efterkommere, han sådan fik.
Spændende tur I har haft. Jeg har desværre aldrig besøgt Bornholm - mon ikke jeg skulle se at få det gjort ?
Tak beretningen - og for smukke billeder.
hilsen Mona
Helle sa…
jeg har aldri vært på Bornholm, men blitt varmt anbefalt stedet flere ganger. jeg forstår hvorfor når jeg ser disse bildene.

Nå liker jeg ikke lakris, men det var veldig mye annet som fristet. :)Men ingen garnbutikker?
Jane sa…
Så koselig å lese om ferien din! Og den lakrisen - tror jeg må til Bornholm, om ikke annet for å få smake den. Jeg ELSKER lakris.
Men når det er sagt, så har jeg også innmari lyst på en Bornholm-tur (og Læsø-tur!).