Knappekvaler og garnblingsekjøp

Det er litt sommerdvaskt her på bloggen om dagen og jeg kan i ihvertfall ikke skylde på sommervarmen. Uansett, så har knappene jeg bestilte fra Etsy og Indonesia kommet, så da må jeg foreta et valg i forhold til hvilke jeg skal bruke på Solar Plexus-genseren.


De til høyre var litt rødere enn jeg hadde tenkt og de til venstre litt mer rustikke enn jeg trodde.


Egentlig har jeg vel bestemt meg for de rødlige, men likevel har genser og knapper ligget midt på stuebordet en drøy uke. Det er nesten så man kan mistenke at noen ikke er så glad i sy i knapper, spesielt ikke tolv stykker. Det er nok bare stygge mistanker, men er nok best å la det ligge litt til, så jeg er sikker på at jeg virkelig har bestemt meg. 


Etter hvert som jeg har strikket litt er det ikke til å komme forbi at noen garntyper seiler opp som favoritter foran andre. Jeg har etterhvert blitt veldig glad i tynt ullgarn fra Holst, Rasmilla og Geilsk. Det har løpelengde på ca 287 meter per 100 gram og gir deilige og lette ullplagg som kan brukes hele året. I tillegg liker jeg godt de melerte fargene.


Da Geilsk hadde tilbud på utgående garn, benyttet jeg sjansen og handlet så mange nøster jeg kunne under tollgrensen. Garn i fargene grønt, honningult og brunt ville jo passe fint sammen til en stripete genser for eksempel. Det vil si jeg trodde jeg bestilte grønt, gult og brunt. Stor var derfor overraskelsen da jeg åpnet postpakken (som forøvrig kom lynkjapt).




Det grønne var transformert til bringbærrosa! Jeg var sikker på at jeg hadde fått feil fra Geilsk, men etter å ha lest bestillingen, måtte jeg innse at det var jeg selv som hadde blingset. Det gikk litt fort i svingene og det hadde nok vært lurt å sjekke bestillingen før jeg sendte den.

Jeg får nok brukt det bringbærfargete også etterhvert, jeg må bare venne meg til fargen først.

jeg lever i den vrangforestillingen troen på at jeg nesten ikke kjøper garn. Det stemmer nok ikke helt med realitetene for jeg klarte å handle litt på Dropssalget også.


Dessuten hadde jeg vel merket at garnlageret minket hvis jeg bare strikket fra lageret og noe minking har jeg vel strengt tatt ikke observert foreløpig.

Mens jeg vegrer meg for å sy i knapper strikker jeg litt på en ny genser. Det er samstrikk på Elfe på en norsk Wollmeise-gruppe på Ravelry. Det er alltid morsomt å være med på samstrikk, da får ihvertfall jeg en ekstra dytt til å strikke litt ekstra.

Andre forsøk som forhåpentligvis blir bra
Nå går ikke dette så fort da, for jeg måtte rekke opp første forsøk og strikke ny versjon med v-hals og riktig størrelse.

Første forsøk. Feil hals til meg og i tillegg for vid over bringa og smal i ermene.
I dag skinner sola, jeg håper sommeren har tenkt seg en tur på besøk. Ha en fin dag! :)

Kommentarer

sol sa…
Merkelig hvordan huset fylles med garn, uten at man handler noe, nesten...
Quiltefia sa…
Hei!! Kjøper du garn!? Jeg skjønner ikke problemet!?:-)
Det beste med turen min til Island, var at jeg kom hjem med 4,5 kg...... og hvis jeg skulle reist dit igjen var det for å kjøpe enda mer garn....... Ha en fin strikke uke!! Det er sol i Oslo!! AnneK:-)
Ja, det har lett for å hope seg opp med garn...
Spennende genserprosjekt du driver med nå!
Ha en fortsatt fin uke!
Så mye fint garn!! Makan, blei helt misunnelig jeg! Jeg synes helt klart de rødlige knappene passet best til fargen;) spennende å se den ferdig;)
Synes de rødere knappene passer perfect!! Altså, dette garnlageret. Det er motsatt effekt i det skapet enn de andre - hvor altså alt annet krymper i omfang... He he!! Fin genser du holder på med!!
Tovepia sa…
Godt å få tips om garn, for jeg er dårlig på å prøve nytt:))..kjøpte New Zealand merinoull fra Dk 1.2.3..tror jeg:)) og må prøve meg litt mer på forskjellige typer;)
Får gå inn på lenkene dine.
Grete sa…
Jeg holder også en knapp på de rødlige knappene!
Skjønner ikke problemet med garnmengden jeg! Jeg har i alle fall ikke det problemet med stoff! Kjøper "aldri" noe, jeg! Flotte garn som havna i di postkasse-uansett årsak.....
hej Vibeke
jeg ville også vælge den rødlige knap.
Og det med garn - ja det kender jeg godt.. Det er svært ikke at købe, når der er et godt tilbud. Jeg synes nu den bringebærfarvede geilsk er flot - men man skal nok lige vænne sig til det, hvis ikke det er en farve man normalt går i.
Du skal nok få garnet brugt.
Den nye genser ser ud til at blive rigtig god. FArverne er i hvert fald gode.
mange hilsener Mona
Mette sa…
Dei røde knappane er eit godt val. Passar veldig godt til blåfargen. Ha ein god sommar.
GNIST sa…
Skjønner problemstillinga med knappene, de som er mest røde i fargen har så fin fasong, men jeg ville hatt de i fargen som de andre knappene... Men uansett hvilke du tar så blir toppen kjempefin! Og jeg synes den brigebærrøde fargen på Geilsk var nydelig jeg da... Ja, det er virkelig herlig å strikke i helt tynt ullgarn. Og faktisk går det ganske så kjapt (hvis man vil ha det luftig og bruker litt tykke pinner i forhold til garnet vel og merke). Blir ikke siste gang jeg gjør det. Spennende med den nye genseren du strikker. Et fint eksempel på hvor smart det er å strikke top-down. Kjekt å oppdage så tidlig at man strikker feil snitt og størrelse! Også en spennende måte å strikke ermene i på. Gleder meg til å se hvordan den blir :-)
Tovepia sa…
Hei igjen, ja, skoleferie starter til helga, og der er jeg med:)
Glemte faktisk å kommentere knappene sist jeg var her, er litt enig med Gnist, synes den blåfargen er så fin mot det gråbrune..men regner med du har en plan:))
Nyt dagen videre, klem,)
Linda Aasan sa…
Holder også en knapp på de rødlige:) Flotte garnkjøp, og den toppen blir knallstilig! Minner meg på at jeg ikke har prøvd genseren jeg strikker ovenfra og ned enda...
hobbyvenn sa…
Så deilig å kjøpe garn... Kjenner til tendensene...det bringebærrøde var forresten nydelig. Genseren du holder på med ser også flott ut. Lykke til med resten.
Kort og Søm sa…
Så mye fint garn du har kjøpt.
Må si jeg likte godt knappene til høyre!

Ha en fin kveld i solen :O)
Blåbærlina sa…
Mye nydelig garn!! Det bringebærrosa ser kjempefint ut, men skjønner overraskelsen når man forventer grønn....
Geilsk garnet må jeg prøve snart!!! Har en stor forkjærlighet for det tynne danske garnet gjerne med litt tweed... leter etter noe sånt tynt fint tweedgarn i lys grå (melert) Skal sjekke Geilsk blant annet.
Solar Plexus er virkelig knallfin!!
Og spennende prosjekt med den blågrønne genseren :O) liker fargene. Du lager virkelig mye fint, en dag jeg får tid skal jeg kose meg lenge her, og litt tilbake i tid!!
Kos deg med nygarnet!!
Nina