Solar Plexus av Annette Danielsen

I helgen har det vært et helt utrolig sommervær her på Østlandet. Vi har knapt nok vært innendørs og har nytt det fine, varme været i fullt monn. Utendørsstrikking har det likevel vært tid til, og dermed har Solar Plexus blitt ferdig.

Det er første gang jeg strikker etter mønster fra Annette Danielsen og denne er hentet fra heftet Sommerstrik som blant annet kan kjøpes på Adlibris. Da får du flere mønstre, men det er også mulig å kjøpe enkeltmønstre på Ravelry.

Solar Plexus er et veldig uvanlig og originalt mønster og det er også morsomt og interessant å strikke. Underveis visste jeg mange ganger ikke helt hvilke deler av genseren jeg strikket på. Forstykket og bakstykket strikkes hver for seg og man begynner i midten og strikker utover. Etterhvert blir hver av de åtte trekantene til hver sin del av genseren.


Originalgarnet er lingarn, men jeg hadde noen nøster Geilsk bomuld/uld liggende, som jeg har prøvd å strikke tre forskjellige prosjekter med tidligere uten at det helt har lykkes. Nå omsider på fjerde forsøket fikk jeg brukt tre av fire nøster til dette prosjektet.


Det skal egentlig være åtte knapperi hver side, men av en eller annen grunn ble det ikke plass til mer enn seks hos meg. Det blir færre knapper å sy på i det minste. Knappene er på vei, bestilt fra Etsy. Det viste seg å være vanskelig å finne noen som hadde så mye som tolv like knapper i tre, og til slutt ble det knapper fra Indonesia. Ikke akkurat kortreist.


Vanligvis er danske størrelser romslige, så jeg strikket denne i small. Det kan virke som den er litt i trangeste laget, men siden den mangler knapper er det litt vanskelig å si. Den passer jo nå når sidene får sprike så mye de vil, men det er nok finere å ha noen knapper gjenlukket. Tiden vil vise når knappene er vel ankommet og sydd i. Da kommer jeg tilbake med nye bilder, hvertfall hvis den passer sånn noenlunde.

Fakta:
Mønster: Solar Plexus. Hefte eller enkeltmønster
Garn: Geilsk bomuld/uld farge C9, ganske nøyaktig tre nøster.
Pinne: 3.5
Endringer: seks knapphull istedetfor åtte og I-cord i halsen for at den skal ligge penere.
Prosjektside på Ravelry

Det er flere fristende oppskrifter i heftet, men først må jeg nok skaffe litt sommergarn. Det jeg strikket med nå var det visst det eneste jeg hadde som lignet litt på sommerlig, jeg liker jo best å strikke med ull.

Ha en fortsatt fin uke! Snart blir det litt spamming med hagebilder her på bloggen. :)

Kommentarer

gyldenkron sa…
Den ble kjempefin. Lurer på om jeg må strikke meg en slik. Er den vanskelig?
Kari Aspenes sa…
Lekker topp!
Ensfarget er ikke alltid spennende, men denne var helt super!
Line sa…
For et spennende mønster!
Har også nytt fine sommerlige dager og bestilt sommergarn!
GNIST sa…
Veldig fin! Og nydelig farge!! Morsomt at du forteller så detaljert om strikkemodellen, det setter jeg pris på! Gleder oss til hagebilder!
hej Vibeke
Den er perfekt !
kan godt forestille mig, at Geilsk er godt til den bluse. Har selv mønsteret liggende - kunne godt fristes.
hilsen Mona
Hege sa…
Å, denne var kul. Må inn på ravelry å sjekke flere design.
Marieki sa…
Det var en ny vri på en topp, den ble knall stilig:D Og så herlig farge!
wia sa…
Topp med artig vri!
Sylvia sa…
Den ble jammen fin, Vibeke.
Jeg har flere bøker av A.D. og jeg har en oppskrift i en av disse som strikkes på samme måten, bare dette er et skjerf.
Ser du har fått ny sykkel, med motor!! Så kult! Og den jakka Wisper(?) var lekker, fnugglett og fin, strikket på en artig måte.
Og endelig har jeg tid til både pc og blogging igjen!
Kjempefin i blått! Jeg har virkelig sansen for Annette Danielsens oppskrifter, synes de er godt skrevet og har det lille ekstra.
Berit sa…
Så tøff denne ble :)
Lisbeth Bula sa…
Det så spennende ut! Ha en god torsdag (som straks ankommer her jeg sitter)
Linda Aasan sa…
Den var stilig! men jeg kjenner jeg er litt usikker på om solar plexus er det området på kroppen jeg ønsker å fokusere på:) Godt å høre at formen er god hos deg også, og jeg gleder meg til hagebilder!
Skikkelig fin - og et fascinerende mønster!!! Takk for linken!!
trinemamma sa…
Så superfin. Mye finere enn den orginale solar plexus (den jeg ser på sykehus) :-)
Blåbærlina sa…
å, den ble skikkelig fin!
Skal si du er effektiv i sommervarmen ;O) Garnet ser veldig fint ut og mønsteret komplisert og spennende.
Sysleglad sa…
Utrolig kul! Kjenner jeg må sjekke ut denne designeren ja :)
Bodil sa…
Så kul den var. Den fekk eg lyst til å strikka. Nydeleg farge på din. God helg.