Camomille-sjal nr 2

Camomille-sjal nr 2 er akkurat kommet av pinnene, og det ser ut som det å strikke noe to ganger snart blir en vane heller enn en utrolig sjelden hendelse. Camomille er et sjal som er enkelt og greit å strikke og som blir flott ferdig, så det er vel verdt å strikke flere ganger etter min mening. Det første Camomille-sjalet har også vært yndlingssjalet i vinter, så godt å tulle rundt seg i vinterkulda.


Dette er en tynnere variant siden jeg har brukt to tråder lace-garn. Etter et tokt i lageret (som egentlig bare er to kommode-skuffer), endte jeg opp med en rest av Wollmeise lace i fargen Aquarius etter Featherweight-jakka og en tråd Sildre fra Fiber & art. Det siste er veldig tynt, med 800 meter per 100 gram og jeg har hatt problemer med å finne et passende prosjekt til det.


Stripeeffekten kommer dels av at jeg bruker forskjellig garn, dels av at annenhver stripe er med dobbelt garn. Siden det er en del mørke felter i Spire-garnet, så er stripeeffekten mest synlig i motlys. Jeg liker uansett fargene kjempegodt og er lykkelig for at jeg fant lagergarn som passet.


Dusker ble det også denne gangen. Det første fikk ikke, for jeg tenkte at jeg ikke var "duske-typen", men det blir jo litt ekstra fint med dusker på. I tillegg fant jeg en fin oppskrift på hvordan man lager dusker eller kvaster som de sier på dansk i denne bloggen.

Dette sjalet strikkes ovenfra og ned og så strikkes borden på til slutt. Etter den endeløse borden på Bridgewater-sjalet gikk dette ganske radig i forhold. Det var også enkelt å lære seg utenat.


Sjalet ble digert, drøye to meter bredt og 65 cm langt og 250 gram garn gikk med. Jeg strikket på pinne 4,5 istedet for 3,5 som oppskriften sier, for å få et ekstra lett resultat. Borden ble strikket på pinne nr 4.

Det er ikke usannsynlig at det blir flere av dette sjalet, jeg vurderer at det har stort julegavepotensiale.

Prosjektside på Ravelry


Dette bildet er tatt med Instagram-appen jeg har på iPhonen min. Det er en foto-app hvor man kan redigere med forskjellige effekter og dele bilder. Jeg har brukt Instagarm en stund, men det er først nå jeg har forstått at man kan dele bilder med andre og følge folk som tar bilder man liker.

Har du Instagram og har lyst til å følge meg så er jeg Vibekebj der.

Kommentarer

Veldig lekkert i blåfargene!
to vrange sa…
Superfint! Flotte farger, nå fikk jeg også lyst på et til (mitt er kjedelig grått).
Kjempe fint sjal i flott farge. den fargen likte jeg kjempe godt;)
hej Vibeke
Hvor er det sjal bare smukt !
sikke farver !
hilsen Mona
Line sa…
Så alldeles nydelig det var!
Kort og Søm sa…
Heldig er de som får et så fint sjal i julegave! :O)
Noen flotte sjal du har laget her!!!
Fristende...

Ha en fortsatt fin uke (selv om det skal regne litt i morgen, men pytt pytt)!
trinemamma sa…
Utrolig lekkert :-)
Quiltefia sa…
Hei!! Fint sjal!! Du er god på skal!!:-) Jeg tror også jeg skal prøve på det sjalet!! Må finne riktgi garn!! Jeg likte duskene!! Jeg har sydd noe ikveld, men så finner jeg ikke noe jeg trenger.....grrrrr. Jeg har ryddet for godt, og nå er det natt!! AnneK:-))
Nydelig sjal - og en god ting kan ikke gjentas ofte nok. Flotte farger og duskene er jo prikken over ién.
Kludemutter sa…
Wau en flot farve du har strikket det i.

Yt
GNIST sa…
Kjempefint og herlig farge nå til våren og sommeren!!!
Linda Aasan sa…
Lekkert, lekkert! Både fargen og stripene og duskene :)
hobbyvenn sa…
Virkelig nydelig sjal du har strikket. Herlig farge også!
Helle sa…
Cammomille sjalet er bare helt nydelig. Fargen du har valgt gjorde det ikke mindre flott. Heldig er den som får noe slikt i julegave.
skb sa…
Flott sjal i nydelege farger!
by Li sa…
nydelig sjal! Du er så flink!! :)


Jeg er selv en strikkenovise, kjøper nydelig garn, men har ikke hjertet til å 'ødelegge' det med strikkepinnene. Så jeg tar det opp av kassene og tar og stryker på det innimellom ;) Drømmer om å kunne være tøff nok til å starte på et ordentlig prosjekt, men etter x antall opprekte luer så har jeg nok mistet piffen litt.

Men...så var jeg innom siden her noen timer for et par uker siden. (vet ikke hvor mange år jeg leste meg bakover i tid jeg ;) Forelsket meg i Olive genseren og har nå kjøpt oppskriften :) Jeg har veldig lyst til å strikke meg en slik flott genser! :)
Tror du Drops sitt Alpakka garn passer til denne genseren? Det er jo tilbud i disse dager ;)Og jeg har noen nøster liggende fra før av....kremt :)

takk for svar og TAKK for masse herlig inspirasjon!

Linda
felisi sa…
Lekkert sjal! Det gjorde seg ekstra godt i denne fargen, jeg synes dette ble enda finere enn det forrige :)

Det ligger en utfordring til deg i bloggen min ;)

ha en flott 17. mai!
Hei Linda (by Li)

Svarer deg både her og i bloggen din. Tusen takk for fine ord, veldig hyggelig. Synes absolutt du skal prøve deg på Olive hvis du har lyst. På Ravelry ser jeg at flere har brukt Drops Alpaca så det går sikkert bra. Bare husk at alpakkaen er litt tykkere og at mønsteret har store størrelser, så gå litt ned i størrelse. Det er flere som strikker denne på Hobbyboden også, så der er det mulig å få hjelp hvis du står fast. Eller så kan du spørre her. Lykke til. :)
by Li sa…
takker for svar! Jeg har nå begynt på prøvelapp, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke den infoen jeg får ut av den riktig ennå ;)
Ser at det blir fint da, med de fargene jeg har tenkt å bruke. Tror jeg må ta bilde og blogge det ;)
Hvor finner jeg denne hobbyboden? Ser at flere har skrevet om den, men jeg klarer ikke å finne ut hvor den er....
Torilpia sa…
Veldig lekkert - både dette og Bridgewater-sjalet :o) Er mektig imponert jeg.

Håper du har hatt en flott 17. mai og at helgen blir fin.
By Li:
Prøv heller www.uformelt.net. Hobbyboden har litt tekniske problemer med å ta opp nye medlemmer nå visstnok. adressen er http://forum.hobbyboden.com/index.php

Prøvelapp er ikke så avgjørende på Olive, som er ganske løs i fasongen, men du får jo et visst inntrykk.