Påskestrikk

Ganske tidlig i påsken ble det klart at jeg trengte et alternativt strikketøy i tillegg til den endeløse kantstrikkingen på Bridgewater. Heldigvis kom garnbestillingen fra Holst raskt som vanlig, sånn at jeg akkurat rakk å hente forsendelsen på postkontoret før det ble påskestengt.


Så da ble det endeløs glattstrikking på Olive i steden. Dette strikketøyet var litt enklere å ta med på påsketur også, siden Bridgewater er blitt temmelig uhåndterlig etterhvert. Olive har jeg strikket før i Wollmeise, denne gangen bruker jeg Supersoft fra Holst i fargen Oatmeal. Stripene er Holst-rester jeg hadde fra før. Som sist gang strikker jeg den litt mindre enn minste størrelse, siden størrelsene er mildt sagt generøse.

Når bare kragen er strikket og masker plukket opp til genseren, er dette veldig enkel strikk. Alle økningene gjøres rett etter kragen, resten er bare tankeløs glattstrikk. Dette passer ypperlig til påskekrimmen og ikke minst til bilkøen vi hadde på vei hjem fra påsketuren.



Bridgewater er ikke glemt helt i påsken. Dette veldig ufotogene bildet (grunnet kraftig regn utendørs) forsøker å vise at jeg faktisk har startet på den fjerde siden. Riktig nok akkurat startet, men jeg er på oppløpssiden i det minste. Det går ganske greit med en god porsjon tålmodighet og lydbok. Nå husker jeg repetisjonene godt, så jeg trenger ikke å se på diagrammet lenger i det hele tatt.

Nå skulle jeg kanskje ha vist et fantastisk bilde av påskepynten her i huset, men der må jeg skuffe. Først satt omgangssyken en stopper for det hele, etterpå var formstigningen ganske slak og en tur opp på loftet etter pynten virket som en tindebestigning. Så har vi vært på koselig besøk hos svigers på Hedmarken til i går og dermed var det i grunnen for seint for påskekyllingene i år. Siden jeg ikke er så glad i å pynte er jeg ikke så veldig lei meg, og dessuten veldig glad for at jeg slipper å rydde opp alt sammen i morgen.

Håper alle har hatt en fin påske!

Kommentarer

Ulla-Bella sa…
Fine strikkeprosjekter du har på gang:)
Grete sa…
Morsom genser!
Påskeduker og påskeblomster er pynt nok,synes jeg.
Line sa…
Så nydelig den genseren kommer til å bli, da! Har lenge ønsket meg en Olive selv, men det blir mest barneklær med meg for tiden. ..
Charlotte sa…
Jeg digger de fargene du har valgt!:) Gleder meg til å se din Olive ferdig. Jeg syns den er fin, kanskje jeg må driste meg til å strikke en til meg selv. Har planlagt egomåned i sommer :) Hvor jeg skal bare strikke til meg selv. Må ha noen løse planer klare :)
Charlotte sa…
Jeg digger de fargene du har valgt!:) Gleder meg til å se din Olive ferdig. Jeg syns den er fin, kanskje jeg må driste meg til å strikke en til meg selv. Har planlagt egomåned i sommer :) Hvor jeg skal bare strikke til meg selv. Må ha noen løse planer klare :)
Tovepia sa…
Litt av sjal du holder på med, det tror jeg blir lekkert!
Olive har jeg sett på selv, må innom linken din;)
Nyt siste rest av påska, klem fra mæ;)
Helle sa…
Så morsomt strikkeprosjekt du er i gang med. Det er ikke småtteri du gir deg i kast med.

Må innrømme at det er fritt for påskepynt her i huset. har rett og slett glemt hele greia. Gule lys, tulipaner og servietter må da holde i massevis?
Bebiane sa…
Du har bestemt ikke kedet dig i påsken. Flot halskant du har strikket på din olive.
Brit sa…
Imponert over sjalet du holder på meg. Ufattelig flottings. Gleder meg til å se ferdig Olive genseren:) Lykke til videre med prosjektene!
strikketine sa…
Jeg er mektig imponert over strikke-tålmodigheten din med bridgewater sjalet! Og olive får jeg mer og mer lyst til å strikke hver gang jeg ser den! flotte saker du har på gang, godt armen er bedre! :-)
Lisbeth Bula sa…
Du hadde jo stelt deg helt perfekt med påskestrikk må jeg si!! og den pynten tok ikke jeg mye seriøst i år heller. Ei keramikkhøne i vinduet og gule lys og pene, firske blomster så ble det alletiders spør du meg.
Kjenner til følelsen av en tur i etasjene som tindbestigning. Godt du er kommet deg etter omgangssyken. Selv er jeg klar for en arbeidsuke, den første fulle på to måneder håper jeg
hej Vibeke
Det tæppe bliver bare fantastisk !
men jeg kan godt forstå du har brug for lidt afveksling i at strikke mønsteret. Blusen bliver bare så fin.
Pyt da med påskepynten - tiden går alt for hurtigt - og er man ikke hjemme, er der da ingen grund til at have det oppe ;o)

hilsen Mona
Ruth sa…
Du strikket da virkelig en helt utrolig mengde med de vakreste ting og det på løpende bånn. Jeg har kost meg veldig med påsken i år, men det er are fordi den ikke blir feiret i UK og dette er første gangen på 17 år jeg er i Norge på denne tiden av året og jeg har ikke pyntet så masse jeg heller. Bare kost meg - og det håper jeg du har fått gjort også.
BodilE sa…
Den der Olive har jeg også sett litt på, den dukket opp når jeg søkte på noe jeg kunne bruke alt Norogarnet mitt på. Var mange som hadde brukt Noro til denne genseren, sammen med noe ensfarget. Din versjon ser veldig fin ut! Akkurat nok farge til å gjøre den interessant, men ikke så mye at det blir for mye :)
PeneLene sa…
Å - din Olive kommer til å bli lekker!
Spennende å se fortsettelsen! Jeg er så imponert over alt du rekker å lage! Flotte ting er det også;)
GNIST sa…
Kjempefin genser!! Den kunne jeg tenkt meg å strikke! Og jeg har nettopp oppdaget Holst garn og er veldig fristet til å handle der, men nå er garnlageret ekstremt overfylt så jeg må nok vente litt. takk for inspirasjonen Vibeke :-)
Linda Aasan sa…
Det er to reale prosjekter du har på gang der :) Olive har jeg også lyst på, men all glattstrikkingen har foreløpig stoppet meg... Og påskepynten glemte jeg i år, gitt. Greit med hverdag igjen, synes jeg. Livet er liksom greiere når alt er ved det vante :)
Torilpia sa…
Helt utrolig lekkert .. og jeg er fortsatt like imponert :o)

Håper formen er på plass igjen nå og at du har ei flott uke - klemmer!
Linda sa…
Ser fin ut oliven. Har lyst å strikke ein eg og. Eg har nok wollmeise liggande, men har ikkje kome lengre....