Olive nr 2

Det er litt vårslapt her på bloggen for tiden, og det samme gjelder kommentarer på andres blogger. Jeg håper det tar seg opp litt på begge fronter snart. Noe av årsaken er nok at jeg driver med store prosjekter uten den helt størstse innsatsen, så da blit det ikke så mye å vise fram.

I tillegg så veksler formen mellom bedre enn på lenge og diverse sykdomstilstander. Nå er det en slags forkjølelse på gang. Dette er veldig uvant, jeg har ikke hatt denslags på årevis, men det er visstnok et godt tegn på at immunforsvaret er på bedringens vei. Jeg krysser fingrene for at det stemmer.

Men altså, det jeg egentlig skulle vise fram var den ferdigstrikkete Olive-genseren min.


Jeg blir alltid veldig fornøyd når ting passer og det gjør faktisk denne genseren. Kanskje det er derfor jeg i det siste har begynt å strikke det samme om igjen? Er det vellykket første gang er det jo stor sjanse for at det blir det neste gang også. Det er i grunnen godt å ende opp med noe som kan brukes etter å ha lagt ned ganske mange timer i på et plagg. Den forrige Olive-genseren min kan du se her.



Genseren er strikket i Holst supersoftgarn, som en av de garntypene jeg liker aller best. Garnet er lett, drøyt, nupper lite og har massevis av fine farger. De ferdige plaggene blir varme og lette og er egnet for alle årstider, kanskje utenom den kaldeste vintertiden for oss frossenpinner. Den ferdige genseren veide bare 200 gram og det er mer enn 100 gram mindre enn den forrige i Wollmeise.

Denne gangen valgte jeg en litt nøytral farge som heter Oatmeal, den går mot brunt og minner om sammalt mel, mer enn hvetemel. En fin og anvendlig farge synes jeg, og til stripene har jeg brukt rester som jeg hadde etter denne jakken.


Jeg har gjort en del endringer på oppskriften, først og fremst har jeg lagd kragen mindre vid og i det hele tatt lagd en smalere modell enn originalen. De fleste endringene står på Ravelry-siden min.

Selve bolen strikket jeg på pinne 3,75 og skulle jeg strikke den enda en gang, så ville jeg gått ned i pinnestørrelse. Med tanke på at jeg strikker løst, så ble den litt luftig, spesielt mot slutten, siden jeg da tydeligvis hadde et enda slappere håndlag med pinnene enn vanlig. Heldigvis så fyller Holst-garnet seg ut etter vask og den ser derfor helt ok ut.

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Charlotte sa…
Kjempefin! Den genseren er bare helt kjempefin syns jeg! Den er veldig fin på deg :)
Sylvia sa…
Så flott den ble!! Du kler den kjempegodt, Vibeke.
ikke rart du måtte strikke den en gang til.
Jeg har Holdt-garn liggende, men ikke så mye av en farge. Godt å høre at garnet ikke nupper, så kan jeg jo prøve å kjøpe litt neste gang jeg kommer over garnet igjen. En DK tur står på programmet i juni, so you never know.
Kjempeflott å høre at formen din er på vei opp, selv om den må ned først. Stå på.
Klem
Innestemmen sa…
Fiiiin, ja! =))

Klem
Tovepia sa…
Den var superfin, og jeg er enig i at du gjør modellen litt smalere, for har sett den før, og da litt for vid etter min smak.
Garnet høres spennende ut.
Ha en fin kveld, klem fra mæ;)
torirot sa…
Kjempefin! Tror nesten jeg må lage meg en sånn jeg også.... en gang!
Ingunn sa…
Lekker genser som du kler veldig godt! Klikka meg til den lilla genseren, og den er også fin til deg!

Ha en fortsatt fin kveld!
Marieki sa…
Så utrooolig lekker! Jeg digger olive! Den har stått på to-do-lista mi leeenge, men jeg har enda ikke kommet i gang!
Grete sa…
Kjempefine gensere! Den lilla er nok min favoritt!
Jeg har prøvd å få kjøpt pinner 3,75 i butikker, men har ikke funnet. Kjøper du på nettet, ev.hvor?
Hej Vibeke
Tillykke med Olive :o)
den sidder rigtig godt - god pasform
og klæder dig.
Flot genser!
mange hilsener Mona
Silje sa…
Så lekker genser! fin farge og passform :)
Bodil sa…
Den var knallfin :) Flott farge, og den satt som eit skudd. Smart bruk av restar.
Quiltefia sa…
Hei!! Nok et fint plagg fra deg!! Det utrolig bra at det finnes så mye fint vi kan strikke!! Og flere når du lager en til må den jo være bra!! Ha det bra, og god bedring med forkjølelsen..... AnneK:-)
LindaE sa…
Nydeleg fin, nesten så eg kjenner kor mjuk og varm den er:-)
GNIST sa…
Kjempefin genser og så fin til deg!! Og garnet må jeg bare få prøvd!!! Det høres så deilig ut. Og de nydelige fargene de har i deg garnet da, smelt...
Ha en super dag!!!
Linda Aasan sa…
Kanonlekker! Rykker stadig frem i køen, Olivia... Jeg har heller nesten ikke vært syk de siste ti årene - vel, sånn bortsett fra at jeg ikke er frisk - så en forkjølelse høres bra ut! God bedring!
Stilig!! Kult med fargene du har brukt som fremhever plagget!!
Marihøna sa…
Så fin! Tror jeg må strikke en til selv også, selv om jeg ganske nylig ble ferdig med min første. Men neste gang blir den nok litt smalere, og med lange ermer, som din, den var rett og slett nydelig!
Smarie sa…
Veldig flott :-) Må få min på pinnene snart også !
Ruth sa…
Lekker! Og så er jeg såmimponert over deg som kan strikke en til med så tynne pinner. Jeg får angst når jeg skal strikke sokk nr. 2 - genser nr. 2 hadde sendt meg til sengs.

Ha en super kveld.
Lisbeth Bula sa…
Sabla fin genser- og jeg håper virkelig det stemmer at immunforsvaret dit er på vei til høyden!!
hobbyvenn sa…
Den genseren så ut som den skulle vært designet til deg. Passer perfekt! Og fin var den jo også. Jeg har også en tilbøyelighet til å strikke flere plagg av samme mønster hvis jeg liker det. God helg.
Quiltepigen sa…
Jeg bliver altså nødt til at kommentere her.
Den er kanon flot til dig din nye Olive.Den har stået på min to do liste i lang tid,og når jeg ser hvor flot den kan blive,ja så skal den laves.
Rigtig ,rigtig flot.
Helle sa…
Så flott den ble. Ser jo også at den sitter bra. Har så vidt begynt å strikke modeller om igjen, og ser fordelen ved det du sier om erfaringen ved den første som sikrer et godt resultat.

Hørtes litt merkelig ut det der med at en forkjølelse er tegn på bedret immunforsvar,( men hva vet vel jeg om slikt?):)Satser på at det stemmer og at du er for full fart på vei tilbake til å bli frisk. :)
Monai sa…
Så flott Olive genser.Likte godt at du har gjort den litt smalere.Den ser så deilig å myk ut å ha på seg.
Susanne sa…
Fineste Olive genser jeg har sett!:D Vil strikke en slik selv. :)