Hvor stor er en toåring?

Ja, det er sånne ting jeg lurer veldig på mens jeg strikker barnevest i størrelse 4-6 år, som jeg prøver å tilpasse til en toåring, og ikke har noen å prøve på underveis.


Det er kanskje ikke det smartestes prosjektet jeg har begitt meg ut på, men jeg falt så veldig for mønsteret på vesten Spire som er lagt ut som gratismønster på Ravelry, men altså bare i størrelsen 4-6 år. Sjekk også ut den nydelige bloggen Rare rusk, der er det mye inspirasjon å hente både når det gjelder strikkeklær til barn og flotte bilder.

Jeg benyttet anledningen til å bruke opp to nøster Pickles extra fine merino og en rest Pickles merino silk (utgått) til de grå stripene. Det er første gang jeg bruker merinoen til Pickles, og jeg er litt sånn tja til det. Det strikkes pent opp og er sikkert fint til fletter, men det splitter seg veldig lett og det var vanskelig å plukke opp masker pent langs ermer og krage. Det positive er at jeg i hvertfall fikk brukt opp litt lagergarn.



Justeringene jeg gjorde for å få den mindre var å strikke i litt tynnere garn og litt tynnere pinner. I oppskriften skal det være dobbelt Holst supersoft og pinne nr 4. Jeg gikk ned til pinne 3,5 og strikket med enkel tråd, men med litt tykkere garn.

Lengden på vesten er 38 cm istedenfor 46 cm og bredden er 24 cm i stedenfor 32 cm.

Det skulle egentlig vært tre knapper på vesten, men på grunn av egne feilberegninger måtte jeg lage et fjerde på toppen. Det hadde vært finere med tre, men det ble ikke så verst med fire heller.

For en gangs skyld hadde jeg knapper på lager som passet til. Det var takket være julepresang fra stesønnen, som tydeligvis har skjønt hva som er populære gaver for strikkenerder. At han i tillegg er onkel til toåringen som skal ha vesten, gjør det jo bare enda hyggeligere å bruke knappene.



Mønsteret var klart og greit bortsett fra knappestolpen, som skal strikkes samtidig med stripene. Jeg ble nødt til å legge opp seks nye masker på den ene siden for at kanppestolpen skulle overlappe, og det fant jeg ikke noe om i oppskriften. Med forbehold om at jeg har misforstått noe selvfølgelig, men det fungerte fint å legge opp nye masker og sy fast knappestolpen nede med et par sting til slutt.


Jeg lagde litt færre striper enn oppskriften og måtte improvisere litt i antall masker til ermefelling og halslinning siden jeg hadde færre masker. Siden jeg ikke noterte underveis har jeg selvfølgelig glemt hva jeg gjorde, men det ser ikke så ille ut tror jeg.

Nå gjenstår det å se om den passer til bonusbarnebarnet som snart fyller to år, og der er jeg veldig spent. Fortsettelse på denne "spennende thrilleren" følger i nær framtid.

Ha en fortsatt fin helg! :)

Kommentarer

Innestemmen sa…
Kjempefin! Er nok nødt til å prøve denne til snart-2-åringen her i huset også, knall med søte gutteplagg =)))

Klem
Grete sa…
Kjempekoselig vest! Om den ikke passer , så vil jo toåringen vokse seg inn i den om noen måneder, år!
gyldenkron sa…
Den var skikkelig fin, og så koselig når det er onkel som har kjøpt knappene.
Lise sa…
Så fin den var. :) ha ei fin helg!
Linda sa…
Vesten vart no kjempe fin den.
Berit sa…
Kjempefin vest du har strikket :)
hej Vibeke
Det bliver spændende om den kommer til at passe :o)
og hvis ikke - så kan det måske være en trøst, at bonusbarnet vil vokse til at kunne passe den.
Jeg kan kun anbefale jer et besøg på Villa Snekkersten, hvis I har planer om besøg i Nordsjælland. Og der er masser af ting i omegnen at se og opleve. Selv kommer jeg fra Nordjylland, og har man interesser for temningen i gamle badehoteller, (og ikke mindst maden) er Svinkløv Badehotel måske også af interesse for jer. Det er helt ekseptionelt.
mange hilsener
Mona
Charlotte sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Charlotte sa…
Denne vesten likte jeg veldig godt. Originaloppskriften er jo akkurat den størrelsen jeg trenger og :) Er glad du nevnte det med knappestolpen så jeg er forberedt når jeg kommer dit :)
Kort og Søm sa…
Denne var veldig fin, likte knappene så godt!

Ha en fin kveld,
klem Fredrikke :O)
lena sa…
Nydelig vest!!! La opp til den med en gang jeg:)
Linda Aasan sa…
He, he, sånn gjetting driver jeg med også :) Men klær er liksom litt mer fleksible på barn enn på voksne damer, så det passer liksom så lenge det ikke er for trangt. Stilig vest er det i hvert fall!
Line sa…
Hei Vibeke - Så utrolig spennende å se din versjon av Spirevesten! Kjempefin ble den, og jeg håper den passer! Når det gjelder det med knappestolpen, så er det mulig at du har funnet en feil i oppskriften, det må jeg virkelig sjekke og i så fall få rettet! Beklager i så fall, og takk for tilbakemelding! Hilsen Line
Quiltefia sa…
Hei!! veldig koselig vest!! Jeg vet heller ikke hvor stor en 2-åring er!? Men jeg bruker ofte måleskjemaene til Drops som referanse. Tenkte du kunne ha bruk for det gensermønsteret, greit å ha i arkivet. Jeg vil gjerne komme på besøk, skal sjekke timeplanen!! Ha en fin kommende uke!! AnneK:-)
Sysleglad sa…
Det varierer jo litt med barnet og det :)
Men etter målene dine ville den vært en passe ettersittende men såpass lang at min på halvannet kunne brukt den lenge ;)
Kommer sikkert til å passe fint!