Damask 2

Ikke vet jeg hvordan alle sjalene havner på pinnene her i huset, men på mystisk vis finner jeg stadig et nytt påbegynt sjal. Kanskje vi har husnisser?


Et brunt sjal hadde jeg ikke fra før og det er en praktisk farge i min garderobe. To brune nøster med Madelinetosh merino light hadde jeg liggende og valget falt på Fig.

Det var første forsøk med dette garnet og det ga mersmak. Mykt og deilig lettstrikket, det er også en-trådet og det liker jeg godt.


Jeg brukte litt tid på å finne et mønster som passet. Planen var å lage et ganske lite sjal til å surre rundt halsen, men likevel bruke mest mulig av hespet. Valget falt til slutt på Damask, som jeg har strikket en gang før med godt resultat.

Denne gangen strikket jeg den minste størrelsen, med pinne 4,5 istedenfor 4 for å få det litt større. Damask strikkes nedenfra og opp noe som betyr masse masker på pinnene i starten og så stadig færre etterhvert. Det var faktisk fortsattt et artig sjal å strikke, selv om det var andre gang. Sjalet veier 100 gram og jeg hadde 10 gram igjen da jeg var ferdig.

Den rosa genseren er i bruk, og har allerede begynt å bli nuppete!

Jeg var litt spent på om sjalet ville bli stort nok til å få surret det rundt halsen, så jeg blokket det ganske hardt. Størrelsen ble fin og her snakker vi mykt sjal altså. Utrolig deilig, Wollmeise blir nesten grovt i forhold. Jeg gleder meg til å strikke mer med dette garnet.

Prosjektside på Ravelry



Ellers er det skyer på strikkehimmelen for tiden. Venstrearmen har fått en slags betennelse som kommer og går. Mest kommer. Armen er veldig selektiv i forhold til  hva som går bra å strikke og ikke. Løs sjalstrikking med mykt garn på store pinner gikk ganske bra.

Strikking med bomull/ullgarn gikk definitivt ikke bra og jeg mistenker at det var årsaken til problemene. Ribbestrikk har jeg prøvd meg på i to varianter og det var heller ikke vellykket. Så nå sitter jeg her med vond arm og ikke noe egnet strikketøy. Det må vel nesten betegnes som krise?

Kanskje jeg får håpe på at husnissene legger opp til et nytt sjal i Madelinetosh?




Jeg har forresten meldt meg inn på strikkeblogger.no som har som mål å være et samlingspunkt for norske strikkeblogger. Her er det mulig å finne nye innlegg fra mange forskjellige strikkeblogger. Da blir det lettere å finne nye og spennende blogger og jeg anbefaler alle å melde seg inn. Vi vil jo finne alle de fine strikkebloggene.

Ha en fortsatt fin helg! :)


Kommentarer

Hege sa…
Nydelig! Kjempefin brunfarge også.
Ha en fin helg :)
kjempe fint sjal i en nydelig farge;) kunne virkelig ønskenjeg hadde den evnen:)
siwi sa…
Flott sjal i nydelig nydelig bruntone!
janicke123 sa…
Lekkert sjal. Har en sånn sjalnisse her i huset også, men det er ikke alltid at de blir fullført med en gang...har noen liggende nå ;-)
Linda sa…
Kjempe fint sjal! Fin farge og.
marit´s,,, sa…
Så fint ,nydelig mønster.
Jeg skulle ønske jeg hadde en ,,sjalhusnisse,,he he.

God lørdag ,Marit.
Hanne sa…
Nydelig sjal. Skulle strikket meg et sjal i brun eller sort jeg også, men er da så mye som frister der ute. God bedring med armen din :)
Veldig vakkert! Nydelig!
Bodil sa…
Ikkje så dumt med ein husnisse :) Nydeleg sjal, lekkert mønster og flott farge :)
LilleAsk sa…
Så lekkert sjal! Og en nydelig brunfarge. God bedring til armen din og ha en fortsatt fin lørdag.
Kort og Søm sa…
Det var et fint sjal!!
Håper armen din blir bedre, sånn at du får strikket mer.. :O)

Forsatt god helg :O)
Judith sa…
Det sjalet så usedvanlig lett og lekkert ut. Ufo-genseren likte jeg også, det ser ut som en deilig hverdagsgenser. Fin farge også, har fire hesper av et garn som ligner, så kanskje jeg strikkrer noe som ligner.
Linda Aasan sa…
Åh, det ble lekkert! Likte det enda bedre i litt tynnere garn. Kanskje den tosh light'en må inn på ønskelista? Eller mer malabrigo lace... Håper armen din roer seg snart! Jeg vender også ofte tilbake til sjal når det murrer, og gjerne sånne som ikke har lange vrangrader. Mere Kitman er nok beste medisin!
GNIST sa…
ååå, så nydelig! Til å spise opp (må være pga den herlige sjokolade-fargen...). Garnet ser veldig fint ut! Håper du snart blir bedre i armen!!!
Fantastisk sjal - jeg blir så imponert!! Sats på husnissen og spør om han har med Madelinetosh... Strikking er viktig!! God bedring!!!
Tillykke med endnu et fantastisk smukt sjal. Smukt mønster og flot farve. Jeg er imponeret over hvor meget du får lavet.
trinemamma sa…
Utrolig lekkert sjal, nydelig farge. God bedring med armen, kanskje husnissen kan fikse den siden han åpenbart kan fikse andre ting :-)
duBedåre sa…
For et utrolig lekkert sjal! Både farge og lace-mønster, I LIKE! Genseren var også kjempefin, du kler den veldig godt. Men så kjedelig at den har begynt å nuppe alt! Irriterende!

Ha en fin strikkesøndag!
Sylvia sa…
For et nydelig sjal du har strikket!
Jeg strikker også på sjal, men på den aller enkleset måten.
Men èn dag skal jeg strikke et hullmaskesjal.........(jeg er litt utålmodig, og bare begynner....)
God søndag, og god bedring med armen. En liten strikkepause hjelper nok, men det er sååååå vanskelig. Har vært der selv.
Hvor er det et smukt sjal i det fineste mønster :-) Det er længe siden jeg har strikke et sjal, jeg mangler så mon ikke jeg snart må lave et;-)
Gitte sa…
Smukt, smukt, smukt,,,,,,,,,,,
Line sa…
Det var helt nydelig! Spennende mønster og lekker farge! Takk for tips om strikkeblogger.no!
Helle sa…
Sjalet ble helt nydelig. Litt misunnelig på alle de flotte sjalene du tryller frem med den største letthet.

Ergerlig når ermene streiker og gjør håndarbeid utilgjengelig. Slet i mange år med vonde ermer, gikk på den ene betennelsen etter den andre. I de verste periodene i begge ermene med påfølgende sykmeldinger.. Løsningen ble, liker ikke å si det men, styrketrening. (synes styrketrening er KJEMPE KJEDELIG)
Det sjalet var lekkert! Jeg har lagret det i favoritter på Ravelry. Jeg har aldri strikka sjal den veien, men engang må vel være den første.