Uimotståelige fristelser

Jeg er mye på Ravelry og der er det et oppkomme av strikkemønstre og inspirasjon. For at jeg skal holde litt styr på mer enn tusen favorittmønstre, har jeg lagt de oppskriftene jeg har mest lyst til å strikke i strikkekøen min der inne. Ofte har jeg også puttet på garnforslag fra lageret til de forskjellige oppskriftene.

Med jevne mellomrom får jeg det for meg at jeg kun skal bruke garn jeg har på lager. Ingen dum tanke selvfølgelig, siden jeg både har mye fint garn og det er jo i grunnen litt øknomisk å bruke av det innimellom.

Eksempel på fint garn fra lageret: Wollmeise-rester i fargene Lila Ludmila, Arlene og Feldmaus

Tilbake til strikkekøen, selv om jeg har rangert hva jeg skal strikke i ønsket rekkefølge, er det sjelden det blir som planlagt. Plutselig er det noe som inspirerer over evne og jeg faller for fristelsen og lar planer være planer og legger opp til noe helt nytt. Siden jeg synes strikking skal være lystbetont, har jeg ikke så mye skrupler med å la meg styre av lyst og inspirasjon.

For å omsider komme til poenget, så har jeg selvfølgelig startet på noe nytt, som jeg absolutt ikke trenger og som er helt utenom planen.

Jeg har en stund siklet på det nye sjalet Color affection til designeren Veera Välimäki, med striper i  tre farger. Mønsteret ble først tilgjengelig i februar og jeg har tenkt at jeg ikke hadde noe garn som passet og avventet en ny bestilling av garn fra USA (og der røyk visst forsettet med å bare bruke fra lageret). Dessuten trenger jeg overhodet ikke flere sjal, jeg har allerede flere enn jeg klarer å bruke.

Da jeg i går tok en titt i garnlageret og innså at jeg faktisk hadde tre store restenøster med Wollmeise, som kunne passe sammen og brukes i sjalet, ble fristelsen for stor. Her kunne jeg få strikket et sjal jeg synes er flott og atpåtil få brukt opp restegarn, en vinn-vinn situasjon med andre ord.

Eksempel på påstartet sjal, helt utenom planen.
Jeg har inntrykk av at jeg ikke er helt alene om å falle for fristelsen med å starte opp med uplanlagte prosjekter. Hvordan er det med dere der ute, holder dere dere strengt til planen eller dukker det "plutselig" opp noe på pinnene, som dere ikke ante at dere hadde tenkt til å starte på?

Og hekleteppet? Det er faktisk ferdig! Jippi! Bilde kommer når vær og føreforhold tillater det.

Ha en fin uke! :)


Kommentarer

karna sa…
Å falle for fristelser må være å ha kreativitet tenker jeg ,-) Lekkert var sjalet, likte veldig godt den versjonen med rødt. Får inn å legge den i køen jeg må, forresten masse fint der. Hvordan går det med sokkestrikkinga gærne vegen? Her er ny str på utforskning.
Rekkehuset sa…
Åhåja, jeg lar meg også friste til å strikke utenom planen..og ettersom strikking er en hobby og skal være moro er det helt greit:-) I det siste har jeg vært veldig flink å hente ut fra lageret, og faktisk solgt unna litt derfra også, så nå er det visst på tide med litt nytt garn. Jeg har også tenkt å strikke det sjalet, har lyst på et veldig lett sjal og vurderer silkeull fra nøstebarn eller lignende. Gleder meg til å se hekleteppet ferdig! Hjertelig hilsen Hanne.
Må bare si meg helt enig, Vibeke!! Ser ut som mitt motto er blitt at planer er til for å endres, stash er til for å bli større og at klesskap alltid er for små.... Men gleden ved å la seg inspirere, være kreativ og sette i gang nytt prosjekt er jo frihet. Om jeg skal holde meg til fastlage planer blir det liksom mer plikt over det... Ha en fin fin uke - og takk for at du blir med på min giveaway!!
BodilE sa…
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver ja! Plutselig er det noe som detter inn som bare MÅ prøves ut her og nå på flekken. Noe helt nytt som ikke har vært påtenkt tidligere i det hele tatt. Da er det bare å legge opp og la kø være kø, for selvsagt har man mye fint i køen også! :)
Hehe..., du er nok ikke den eneste som "hopper" på noe nytt når fristelsen blir for stor. ser at alle som har svart før meg har det på samme måten, innkludert meg selv.... :O)

Likte veldig godt fargene på dette flotte garnet ditt.... :O)

Ønsker deg en strålende dag
Linda Aasan sa…
Aldri hørt om... Neida. Jeg startet på Color Affection før mønsteret kom, jeg. Og har ikke gjort det helt riktig, ser jeg nå som jeg har kjøpt det. Men det blir et fint sjal likevel, og jeg liker så godt å strikke på det at jeg har "spart" litt på strikkinga, ellers hadde det vært ferdig for lengst. Fant bare ett garn som passet i lageret, men det var fort gjort å raske med seg noe fra strikkekafe på Projo, gitt...

Og nå har jeg funnet en sånn jakke, så den skal jeg strikke prøvelapp på nå - selv om jeg holder på med ørten andre allerede :)
Quiltefia sa…
Hei!! Det sjalet skal jeg også strikke.......Idag her jeg shoppet litt garn. (Hysj) Hverdags til den fine luen!! Har strikket en blå!! Akkurat ett nøste! Men skal også strikke den i rød+hals!! Fant en vest jeg bare må ha!! 3 nøster Rowan tweed. Og til slutt 2 nøster Delight på tilbud. Ja da så hopp og sprett fra prosjekt til prosjekt...... Ha en fin strikke dag! AnneKari:-)
Hei hei!
Finnes det noen i det hele tatt som helder seg til planen?? Jeg er nok enda mer vinglete enn gjennomsnittet, og holder meg ALDRI til planen. Så i år har jeg faktisk tatt meg selv i nakken og fått haket av et par ting på lista. Men det er jo bare februar foreløpig da...
Sjalet ditt blir flott - lilla er en herlig farge!

Ha en finfin dag! Her drypper det fra taket i vintersola - det er håp :-D
Petronella sa…
Jajamen - sånn kan det gå - Veldig gjenkjennbart ;-)
Nej det er du ikke alene om ;o)
Hilsen Mona
Hehe, det er som om eg skulle ha sagt det sjølv, for det har det med å "plutseleg" dukka opp noko nytt på pinnane her også. Dei lever visst sitt eige liv. Må vera slik eg har fått alle UFOane mine, gitt.

Gler meg til å sjå ferdig sjal - det ser ut til å bli veldig fint utifrå fargane!
Ruth sa…
Griselekkert sjal. Jeg legger det i køen min jeg. Den bare vokser og vokser uansett. Av og til skifter jeg rekkefølgen og så strikker jeg helt noe annet alikevel. Og stashen min - den gror den med.
Charlotte sa…
Hahahaha... Her kjente jeg meg veldig igjen... Noen ganger kan jeg sitte og strikke på en ting og bare ikke greie å få et nytt prosjekt ut av hodet... Det er vel sånn jeg lager alle ufoene... Men jeg er enig i at det skal være lystbetong. Det må jo være hele vitsen. De var vanvittig fine de fargene du har begynt å lage sjalet i. Ikke rart du ble fristet til å strikke opp det ;)
Judith sa…
Jeg har laget meg en genial plan: Å strikke etter innfallsprinsippet, eller etter lyst og behag. Anbefales:-)
Jeg strikker etter lista, men om jeg ikke er enig med lista, så skriver jeg en ny liste. Hehe.
karin sa…
Jeg er akkurat som deg, og har de beste intensjoner om å bruke av det jeg har. Jeg har laget meg små plastposer med garn og mønster som ligger på kø, men det blir ikke alltid som jeg har planlagt:)
Fantastiske Wollmeise! Og nydelige farger:)
Du har vunnet min giveaway - jeg har sendt deg en email!! Husk at etter 24 timer vil en ny vinner bli trukket. Gratulerer - hyggelig å sende smykket ut i Norges land!! Lone
GNIST sa…
Jeg er helt imot å ha strenge planer på hobbyfronten. Selvfølgelig har man mange planer, men det er først og fremst lysten som rår når jeg skal begynne med et nytt prosjekt. Men jeg prøver alltid å tenke meg godt om - hva har jeg egentlig mest lyst til å lage nå? Har mange ganger opplevd at prosjekter blir liggende hvis jeg starter på noe som jeg hadde lyst til å lage for en stund siden, men akkurat nå er det ikke det jeg brenner for. Har Ravelry konto, men bruker ikke strikkekøen. Selv lagrer jeg ideer , oppskrifter og inspirasjon på Pinterest. Og der kan jeg gruppere ideer slik jeg selv vil. Skal jeg lage en kjole f.eks, kan jeg lage en ny tavle for det og samle alle ideene som er aktuelle for akkurat det prosjektet. Strikkekøen høres grei ut hvis man vil rangere prosjektene.