Tverrstrikket poncho

 I noen av kommentarene i forrige innlegg, ble det ytret ønske om at jeg skulle vise fram hva jeg hadde på meg under fotoseansen av hekleteppet. Det var selvfølgelig planen og jeg hadde den nettopp på meg for å utnytte at jeg hadde fotohjelp. To fluer i ett smekk liksom.

Mønsteret heter Tverrstrikket Poncho av Lene Holm Samsøe, og det stod i  Alt om Håndarbeides strikkemagasin nr 10, 2011. Ponchoen eller genseren som jeg kaller den, har en veldig enkel konstruksjon. Det strikkkes først en vrangbord til erme, så legges det ut x antall masker og man strikker fram og tilbake til halsåpningen. Der deles arbeidet og det strikkes vrangbord på hver side til halsåpningens slutt. Da møtes arbeidet igjen og det strikkes rettstrikk til vrangbord på den andre armen.

Til slutt syes det hele sammen i sidene.

Sømmene burde nok vært dampet og presset litt for et jevnere resultat
Jeg har strikket denne i en tråd alpakka og en tråd Kid silk, begge fra Garnstudio. Kombinasjonen fungerte overraskende bra. Det var godt å strikke med og det ble akkurat passe loddent og mykt i teksturen.

Genseren gikk også overraskende greit å strikke, det var ikke så kjedelig som forventet med alle de lange vrangomgangene. Det kan være fordi jeg strikket på ferie og sikkert også fordi garnkombinasjonen var ok. Pinne nr 5 var nok også medvirkende til at det gikk relativt raskt.

Problemene oppstod da jeg gikk tom for garn. Alpakka var ikke å oppdrive, det var utsolgt etter Drops-salget før nyttår, og Kid silken hadde ny innfarging som var mye mer rosa enn den jeg opprinnelig brukte. Etter en god del ukers venting fikk jeg omsider tak i alpakka, men for Kid-silken måtte jeg bite i det sure eplet og ta den rosa varianten.


Det pussige er at i dagslys så synes det nesten ikke at den ene armen er mer rosa, men i lampelys synes det godt. For å prøve å se det positive i det, så er det hvertfall enkelt å se hva som er foran og bak, det er bare å huske at den høyre armen er rosa. Ellers kan det nemlig være litt vanskelig, siden halsåpningen bare såvidt er litt større foran.

I følge oppskriften skulle det strikkes høy hals, men det droppet jeg. Både fordi jeg har plenty av sjal å ha i halsen, men også fordi den ville blitt mer rosa enn resten av genseren den også.

Hadde jeg vinger så ville jeg fly...men jeg har jo vinger!
Jeg er litt ambivalent til den ferdige ponchoen. Stort sett bruker jeg ganske ettersittende plagg, så dette er litt uvant. Det er et superdeilig koseplagg for en dag i sofaen. Nesten som et ullteppe, så lun og varm. Når jeg skal gjøre noe mer aktivt synes jeg ikke den er like genial, jeg blir litt hemmet av flaggermusarmene og blir dessuen veldig varm.

Den har allerede blitt brukt ganske mye likevel. Den er så enkel å slenge av og på ettersom man skal jobbe eller sitte i ro. Så tross sin litt rare fasong, får nok denne ikke ligge i ro i skuffen lenge om gangen.


Skulle jeg strikket den igjen, ville jeg nok lagd den med lenger armer før jeg la ut til full vidde, for å få litt mer bevegelsesfrihet, men alt i alt så blir nok dette en hit til hjemmebruk tipper jeg.

Prosjektside på Ravelry

Kommentarer

karna sa…
Den var tøff! Kan tenke meg at den både varmer og kan være til heft ,-)
Ingunn sa…
Genseren/ponchoen er stilig på! Nydelig farge også. Tenker nok denne blir en favoritt etterhvert. Vi er jo vant til å gå med så tettsittende klær nå at det som flagrer litt bare blir i veien. Smart at den er smal nederst på ermene. Ha en fin dag!
Ruth sa…
Halloen..
herlig denne ble... og så smart og fin farge....
Silje sa…
Denne kledde du kjempegodt!!
hej Vibeke
Den er da ualmindeligt lækker !
flot og anvendelig ..
jeg ville også nærmere tænke den som en genser, frem for en poncho - dejligt med vidde. Og mere anvendelig end en poncho - du kan fx have den på under jakken.
Man ser ikke det rosa ærme - og det er sikkert bare en sjov detalje.
hilsen Mona
GNIST sa…
kjempefin! og herlig farge!!!
LivM sa…
Jeg synes den ser herlig ut å ha på seg. Men jeg skjønner at ermene kan være i veien. Men det venner du deg sikkert fort til. Du kledde den i hvert fall godt!
Og teppet ditt ble lekkert. jeg falt for de flotte fargene du har brukt.
Brit sa…
WoW , så flott den ble, virkelig et koseplagg på kalde dager.
BodilE sa…
Fin genser i artig fasong og nydelig farge! Har sett at det er mange sånne "vinge"gensere rundt omkring, både strikkede og sydde, så det virker som om det er en veldig aktuell modell også! :)
Quiltefia sa…
Hei!! Det er et fint alternativ til vanlig poncho!! Riktig så kledelig på deg!! Det er deilig at det er fredag!! God helg!! AnneK:-)
Sylvia sa…
Hei Vibeke
For en flott ponsjo du har strikket. Den fungerer nesten som det digre Kauni-sjalet mitt: jeg har det over meg hele tiden. Og det har tilogmed vært med på ferietur!
Jeg synes teppet du har heklet ble knallfint det også. Herlige farger, men mest i lilla. merkelige greier, vettu! ;)
Ha en herlig helg! Klem
Helle sa…
Egentlig aller mest imponert over at du gjorde den ferdig. Hos meg hadde den blitt en UFO for lengst. :)
Vanella sa…
Så hyggelig at du besøke den nye bloggen min. Og takk for at du la igjen melding om feilen du hadde oppdaget. Jeg har prøvd å kontakte Google, men det er jo nesten håpløst. Men jeg gir meg ikke, må bare ta
tiden til hjelp.
Ha en fin dag i morgen!