Omsider presenteres: Hekleteppet!

Noen ganger tar ting mye lenger tid en fortusatt, så også fotograferingen av hekleteppet. Enten så var været for dårlig, tidspunktet var feil på dagen i forhold til sola eller formen passet bedre til sofaen enn til fotosession.


Sola har såvidt stukket hodet fram over Ekebergåsen etter vinterdvalen, men å ta bilder mens den er på sin korte visitt er en kamp mot klokka. Fortsatt ligger den så lavt i terrenget, at hus, trær og busker fortsatt lager skygger ned til oss. Dermed er intervallene vi har for solfotografering korte.

I dag var det sol og jeg fikk benyttet anledningen. Her er det i hele sin lengde og bredde, ca 115 x 165 cm. Det er veldig passe slumreteppestørrelse med 13 lapper på langs og ni på tvers, tilsammen 117 lapper.


Teppet er heklet etter oppskrift fra Drops, men jeg hadde stor hjelp av et tegnet diagram av mønsteret som jeg fant på Ravelry.

Garnet som er brukt er Drops Delight fra Garnstudio og jeg brukte ca 13 nøster i mange forskjellige farger. Det er vel ganske typisk at garnet kom på salg akkurat da jeg var ferdig med både innkjøp og hekling. Til lappene har jeg brukt heklekrok nr 5.


Til sammenheklingen og kanten rundt har jeg brukt Sisu fra Sandnes garn og heklenål nr 4. Jeg fikk det for meg at det var lurt å bruke garn som kunne vaskes på samme måte på både teppe og kant. Sannsynligheten for at det blir vasket veldig ofte og intenst er vel heller liten, men hvis jeg får ånden over meg og kaster det i vaskemaskinen så skal det etter sigende gå bra.

Litt over to nøstser Sisu gikk med til sammenhekling og kant.

Kanten rundt er laget på en annen måte enn oppskriften. Jeg klarte ikke å få de ti stavmaskene i samme maske pent, så jeg lagde en alternativ bord med en fastmaske, to stavmasker og en fastmaske i samme maske isteden. Jeg syntes det ble bra, sånn passe bordete liksom. Siden teppet hverken er vasket, blokket eller dampet, så krøller kantene seg litt oppover. Det får de nok heller bare gjøre, jeg har visst ikke tiltak til å gjøre noe mer med teppet nå.

Ikke noe som å sole seg i den gode "varme" februarsola på snøen...

Så måtte det selvfølgelig masse risting til for å få løs all snøen ettrpå...

 Jeg startet å hekle på teppet i begynnelsen av november og tre måneder senere var der ferdig. Det har i grunnen gått ganske radig synes jeg og det har vært veldig greit å hekle en lapp nå og da. Ypperlig å ha med bort og ikke minst på fly, siden det tar minimalt med plass å ta med seg et nøste og en heklekrok.

Det var litt mer krevende å hekle teppet sammen, det slet jeg litt med siden jeg har lite hekleerfaring fra før, men jeg er fornøyd med resultatet.

Alt i alt har dette vært et morsomt og fargerikt prosjekt som frister til gjentagelse med tid og stunder. Da bør jeg nok dukke ned i restelageret istedenfor å kjøpe nytt garn.


Prosjektside på Ravelry.

Kommentarer

Hanne sa…
Nydelig teppe :)
Charlotte sa…
Kjempefint! Utrolig fine farger!!
Birgitte sa…
For et arbeid du har hatt! Nydelig teppe med kjempefine farger:) Kjekt å kunne krype under et selvheklet teppe og finne varmen:)
Sylke sa…
Det ble et kjempefint teppe :)
Fantastisk flott!
Godt jobba;)
Charlotte sa…
Nydelig teppe og fantastiske farger.
karna sa…
Så fint bilde av deg på et flott teppe! Jeg er innom og titter på sånne nøster, for jeg har lyst til å lage et teppe (innom alt det andre ,-) Men tror jeg skal gå for reste varianten. Ha ei god uke, klem
Liv-Toril sa…
Til slike store prosjekter, må jeg si gratulerer. Det var skikkelig flott. Jeg holder på med et selv. Lappene er ferdig, men monteringen gjenstår. Det har den gjort mange uker nå...
Ingunn sa…
Kjempefint teppe i nydelige farger! Innbiller meg at dette er mye arbeid, så jeg er imponert over at du er ferdig allerede. Nå kan du nyte resultatet. Ha ei riktig fin uke!
Kort og Søm sa…
Wow..dette var bare utrolig fint!! Likte veldig godt fargene du har brukt.

God søndagskveld :O)
Så lekre farger! Det teppet kan du nok kose deg med :)
kjempe fint teppe;) de er utrolig fine de der. det blir vel ikke så mange tråder å feste heller;)
Du verden, dette ble fint!
Det minner meg forresten på at jeg må få ferdig hekleteppet mitt jeg også påbegynt i 2005 eller noe sånt...
Ha en riktig fin uke!
Epletreet sa…
Kjempefint teppe, i nydelige farger.
Linda Aasan sa…
Det ble akkurat så flott som det har tegnet til å bli hele veien :) Imponerende!
Imponerende arbeid. Det er SÅ Flott!!!
BodilE sa…
Så fint det ble! Et imponerende stykke håndarbeide!
Quiltefia sa…
Hei!! Så fint det ble!! Gratulerer!! Og genser/ponchoen må du også vise frem!! Den ser kjempefin ut!! Det vil jeg gjette blir et superdeilig plagg i kalde sommerkvelder...... Jeg skjønner hva du mener med det lyset!! Jeg skulle gjerne ha tatt bilder igår, men måtte vente til idag!! Ha en fin kommende uke!! Klem AnneKari:-)
Imponerende! JEg stopper alltid på sånne tepper, for det er så mye montering. Bra jobba!
Mette sa…
Alldeles nydelege fargar. All mogleg heider og ære.
Helle sa…
For et imponerende stykke arbeid! Dette blir forhåpentligvis en skikkelig favoritt i sofaen. :)
Linda sa…
Kjempe fint teppe!
Lisbeth Bula sa…
Teppet ble overordentlig nydelig!!! Men det er da granngivelig også med en tverrstrikket poncho på siste bilde?! Den har vi ikke sett før har vi? Her går det unna!!
Jane sa…
Fantastisk fint!!! Det roper litt vår det teppet der :) Jeg MÅ bare komme igang med mitt igjen altså... :) Og 3 mnd!! Det er rekordtid, spør du meg.

Også så fin poncho du har på deg på bildet!! Sånn har jeg liggende i skapet også, men minner mer om ett telt enn en poncho... :)
Iselin sa…
Elsker fargene! Nydelig teppe..
karin sa…
Så mye jobb da gitt! men resultatet ble kjempebra. Nydelige farger!
hej Vibeke
hvor er det tæppe altså bare blevet smukt.
Det er en fantastisk farvesammensætning ..
Resultatet er enestående - og 3 måneders arbejde kunne vist godt betale sig med det tæppe :o)
tillykke med det :o)
hilsen Mona
Katrine sa…
Nydelig teppe! Og for et arbeid! Jeg er imponert :)