Ny måned - nye utfordringer

Februar har avløst januar og dagene blir lysere, men også kaldere. Vinterkulda har plutselig kommet, den har ikke vært savnet og må gjerne gå sin vei like raskt som den kom.

Siden det var flere som mente den røde lappen måtte få være med i teppet, så ble den tatt til nåde og innlemmet i fellesskapet.

Da er det godt å ha et varmt hekleteppe på fanget, samtidig som jeg hekler det sammen. Det er månedens ene utfordring. Jeg har heklet veldig lite, og aldri heklet sammen noe tidligere, så jeg synes dette er både litt vanskelig og plundrete. Heldigvis så fikk jeg veldig god hjelp av Anne Kari som viste meg flere alternative metoder.

Metoden som stod i Drops-oppskriften ble litt klumpete, hvertfall da jeg prøvde å få det til.


Jeg endte opp med å hekle sammen i annen hver maske av lappene med en kjedemaske,og  med en luftmaske imellom hver kjedemaske. Det gir en liten sikk-sakk-effekt, som ikke ser så verst ut. Mer avanserte teknikker får heller komme hvis når jeg får mer erfaring.

Det kommer til å ta sin tid, teppet har 117 lapper. Foreløpig har jeg heklet sammen på langs, og har så vidt begynt på de tolv tversover-radene. Av en eller annen grunn virker det som disse tar mye lenger tid enn på langs, enda det er færre lapper.


Teppet blir i tillegg digert. Jeg ante ikke at lappene ville strekke seg så mye når de ble heklet sammen. Til slutt skal det også hekles noen runder rundt teppet, så jeg har i grunnen satt av hele februar til dette. Siden sammenheklingen krever en framoverbøyd sittestilling, blir det også korte økter om gangen.

Månedens andre og desidert største utfordring blir jobbstart.

Hamsteren i bakgrunnen er hverken levende eller min. Koppen derimot har fulgt meg i mange år, etterhvert med noe redusert hank.

Første dag på jobb på ett år i går, og jeg krysser fingre og tær for at formen holder til de få prosentene jeg skal gjøre en innsats i uka. Veldig godt å være tilbake, og føle at jeg er "med i samfunnet" igjen. Selv om jeg ikke er blitt direkte bedre på det året jeg har hatt permisjon, har jeg hvertfall klart å stabilisere formen og vet mye mer om hva jeg tåler og når jeg må stoppe opp. Det tror jeg er gode forutsetninger til å få hverdagen til å fungere med to korte jobbdager i uka.

Da var det vel på tide med en økt på teppet igjen. Det blir innedag med noe varmt i koppen, så får kulda klare seg selv utendørs.


Persille er helt enig i det med å være inne og sammen ønsker vi alle som er innom en god helg! :)

Kommentarer

gyldenkron sa…
Det blir rett og slett nydelig. Fine farger!
Jane sa…
Teppet ditt blir helt nydelig!! Jeg har liggende omtrent 70 lapper til samme teppe jeg også, men så ble det bråstopp... Hjalp ikke akkurat når jeg hørte du si det ikke holdt med de 77 det står i oppskriften...
Jeg har forsøkt sammenhekling uten særlig hell, så jeg tror kanskje - når jeg finner mot til å ta det frem igjen - at jeg skal forsøke meg på din metode. Det så veldig fint ut! :)

Gratulerer med å ha kommet ut i jobb igjen, håper det vil funke for deg :)
Ønkser deg en god helg!
karna sa…
Så fint teppet blir, regner med at det godt i dobbelt forstand ettersom sammenhekling går videre og kulda. Håper jobb% dine går bra, klem
Teppet blir kjempe fint det. ;) lykke til på jobb;)
Quiltefia sa…
Hei!! Det ser ut som du fikser det kjempefint! Vekdig pent!! Lykke til med jobbingen fremover!! God helg!! AnneKari:-)
Iselin sa…
Hei! Teppet såg kjempe flott ut. Veldig pent heklet sammen. Pernille er den peneste katten da :)

God helg!
Charlotte sa…
Teppet ditt blir fantasisk syns jeg! De fiiiine fargene :) Tror jeg må merke meg denne måten og hekle sammen på for jeg har nemlig ørti lapper i en skuff som ikke er blitt teppe enda... Lykke til i jobb igjen. Jeg håper også at kulda gir seg snart... og du... Er det lov å si jeg fikk lyst til å knusekose pusen din? :D
Nydelig hekle teppe, flotte farger til å bli glad av! Ha en kreativ helg hos deg!
Lykke til med tilbake i jobb!
Grete sa…
Teppet blir kjempefint og godt den røde ble tatt til nåde!! Lykke til i jobb, enig med deg om at det er godt å føle seg som en del av samfunnet i form av arbeidsdeltakelse. Helgefølelsen er ikke den samme når en er hjemme hele uka.
God og kreativ helg, med varme i peisen og noe varmt i koppen!
Merete sa…
Det er så fint dit tæppe. Nydelig sammenhækling du laver. Held og lykke med jobbet.
sol sa…
Lykke til med jobbstart, og kos deg med teppet - det blir ordentlig fint. God helg!
hej Vibeke
Sikken dog et kæmpe projekt du har begivet dig ud i - og så smukt det bliver.
Det gør sig godt med den røde tern.
Og tillykke med job start :o)
hilsen Mona
Nina sa…
Nydelig, nydelig teppe!!!
Linda sa…
Kjempe fint teppe!
tantemaraj sa…
Det så ut til å være en fin måte å hekle sammen lappene på! Lykke til med kommende arbeidstimer:-)

Nyt helga!!
BodilE sa…
Det var en fin og enkel måte å sette dem sammen på! Og Fargene blir kjempefine!
Lykke til med jobbinga :)
byLivA sa…
Nyyyydelig teppe! Og for noen flotte farger:-)
Helle sa…
Det er ikke et lite arbeid du har i fanget, men fint blir det. Og selvsagt blir dette med hekling bedre med øvelse, selv om jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke er komfortabel med teknikken. Ikke at jeg har øvd sååå mye heller.

Gratulerer og lykke til med tilbakekomst i arbeidslivet. Jeg håper det blir en positiv opplevelse selv om du sikkert kommer til å være litt sliten i begynnelsen. Ellers kan jobb og kolleger gi impulser og positiv energi, så lenge du selv har en mulighet til å styre hvor langt du må kan strekke strikken.
Mette sa…
Så nydelege fargar. Kunne godt tenkja meg å gjera slik som pus i denne blåsten
Berit sa…
teppet blir nydelig : ))elsker de fargene dette garnet har..

neste gang må du prøve join as you go.. er superenkelt !
http://attic24.typepad.com/weblog/joining-asyougo-sqaures.html

håper formen holdt ! ikke så enkelt å begynne igjen etter så lang tid.. men skjønner godt at du vil prøve.. man trenger å komme ut !!

ha en fin dag : )
Linda Aasan sa…
Denne glemte google å fortelle meg om, gitt! Men teppet blir kjempeflott. En sånn tynn og enkel sammenhekling blir ofte penest, synes jeg. Fortsatt lykke til med jobb!