Jålehals og nytt garn

Det var veldig godt å høre at jeg ikke var alene om å starte på nye og uplanlagte prosjekter. Det er nok viktig å la kreativiteten blomstre og ikke begrense seg for mye.

Planen var å vise fram hekleteppet i all sin prakt denne helgen.Siden vi deler på ett speilreflekskamera  og mannen i huset har dratt på jobbkosetur til Firenze med kameraet, så utgår det. Mobilkameraet erstatter definitivt ikke speilrefleksen, som er det eneste jeg har til rådighet nå.


I steden viser jeg fram jålehalsen jeg har strikket og den har faktisk stått i strikkekøen en stund og ventet på tur.

Jeg synes det er så godt å ha noe rundt nakken innendørs, vi bor tross alt i et gammelt og litt trekkfullt hus. Da trenger jeg noe som er relativt tynt og som ikke klør. Et halvt nøstse Madelinetosh Pashmina jeg hadde igjen etter Vitamin-D-jakka var øremerket formålet, siden det er en deilig blanding av merino, silke og kasjmir.

Denne halsen tar jeg ikke av meg igjen, utrolig myk og deilig.
Mønsteret her Elanor cowl og er et gratismønster fra Knitty. På Ravelry så jeg at flere hadde brukt Pashmina og at den resten jeg hadde igjen nok skulle holde til halsen. Jeg gikk tom for garn 3-4 runder før mønsteret sluttet, men det tror jeg ikke det er en sjel som legger merke til.

Dette mønsteret var umulig å lære seg utenat for meg, så jeg måtte sitte med nesa i oppskriften hele tiden. Forsåvidt greit nok med et såpass lite prosjekt. Resultatet ble en fin pyntehals, som er utrolig myk og behagelig på. Et nytt innendørs yndlingsplagg kan jeg si med ganske stor sikkerhet.
Mer på prosjektsiden på Ravelry.

I anledning jobbstart, så benyttet jeg anledingen til å feire med en garnbestilling. Her brukes alle unskyldninger for å utvide lageret.

Fra venstre mot høyre: Black, Gossamer dark, French grey dark, Cove pale og Fig

Fem vakre hesper med Madelinetosh merino light fra Little Knits. Jeg bestilte en pakke med fem hesper i nøytrale farger, uten å vite eksakt hvilke jeg fikk. Jeg synes Madelinetosh har veldig flotte farger på garnet sitt, og jeg er veldig fornøyd med disse bortsett fra det svarte. Jeg bruker lite svart, men det har absolutt gavepotensiale.

Her lukter det stripeprosjekter etterhvert. Jeg har aldri strikket med merino light-garnet, men fargene og strukturen er veldig tiltalende. Snart skal jeg se om jeg har hjerte til å ta hull på de tre hespene med Thyme, som jeg fikk i påsken i fjor, og strikke en tynn genser.

Madelinetosh merino light i fargen Thyme
Ellers så er det visst også noen her i huset som har gått litt amok på Tanums salg av bøker til 49 kr.

Når det i tillegg er gratis frakt og bøkene kom dagen etter bestilling, føles det som litt av et kupp. Det er fortsatt tilbud for den som er interessert.

Strikkeplanene for helgen er å omsider få strikket ferdig den tverrstrikkete ponchoen min, som jeg endelig har fått tak i garn til, og komme litt lenger på sjalet som jeg viste fram i forrige innlegg. Her er det lange omganger, så det vil ta tid å få ferdig.

Jeg ønsker alle som er innom en fin og kreativ helg! :)

Kommentarer

Mona sa…
For en deilig hals! Nydelig mønster og farge :) Og du har rett, det er viktig å feire c",)
GNIST sa…
Så fin hals! Og garnet ser bare så lekkert ut. Herlige farger!!! Gøy med nye bøker, takk for tipset :-)
Charlotte sa…
Den halsen var vanvittig fin! Nydelig farge! Garnet du har shoppet deg ser kjempefint ut... Heldige du... Den boka som heter Strikk med de forskjellige mønsterbeskrivelsene i har jeg også. Syns den er genial selv om jeg ikke har brukt den så mye. Har lyst på den i hekling også. Nå har jeg jo tross alt fullført hele en hekleting, og tror jeg er blitt så dreven... :D God helg.
Helle sa…
Så herlig farge, og mønsteret var nydelig. Tipper den er god å ha rundt halsen.

Jobbstart skal selvfølgelig feires med garn eller tur til frisøren eller hva man nå måtte trenge. :)

har også fått meg meg at Tanum sender ut bøker uten ekstra frakt. Helt genialt å ha et fullt utvalg, uten å måtte fly i ørten bokhandlere i håp om å finne DEN strikkeboken. Sikler litt på "en rett og to vrang" som ble utgitt nå i år?
BodilE sa…
Nydelig farge på den halsen, et fint prosjekt til rester!

Jobb er helt klart god grunn til å feire med nytt garn! Utrolig flotte farger du hadde fått!

Takk for tips ang bøker også :)
Gleder meg til å se ordentlig bilde av hekleteppet også. Jeg har latt meg friste til å begynne på et til jeg også, denne gangen i mest klare farger :)

Ha en fortsatt god helg!
Kort og Søm sa…
Det var en veldig fin hals, og så mye fint garn da!
God ide å feire jobb med nytt garn...*smiler*...

God lørdag :O)
Grete sa…
Den halsen ser deilig ut! Flott farge og morsomt mønster! ....og alle anledninger til å feire bør tas på alvor!
God helg!
Berit sa…
kjempefin hals i nydelig farge. Ser helt deilig ut. Ha en flott lørdag
Mette sa…
Vakkert mønster på den halsen. Elles så dett eg nesten i staver over fargane på det garnet...
Thorunn sa…
Nydeli hals og farge - og flott fangst av strikkebøker:-)
God helg!
karna sa…
Det var en lekker liten sak! Og ingenting værmer jo så godt som ull inntil kroppen. Lekkert garn og farlig boklink ,-) Her har det kommet inn ei heklenål igjen gitt og jakka er i tenkemodus . . .
Ha ei fortsatt god helg, klem
Birkus sa…
Det var veldig masse flott garn!
Og ups, der hadde jammen meg jeg også vært på Tanum og kjøpt bøker til kr 49,- pr stk.
God helg!
trinemamma sa…
Nydelig, nydelig hals, både mønster og garn. Skjønner godt at du ikke vil ta den av :-)

Gratulerer med jobb start. Helt på sin plass med en aldri så liten premie :-)
sissels sa…
For en flott hals, og ikke minst masse flott garn (misunnelig jeg - ja)
Har ikke turd å gått inn på salssiden til tanum jeg og glad for det nå ser jeg, for da er det vel flere som hadde fått bøker i posten.
sissels sa…
For en flott hals, og ikke minst masse flott garn (misunnelig jeg - ja)
Har ikke turd å gått inn på salssiden til tanum jeg og glad for det nå ser jeg, for da er det vel flere som hadde fått bøker i posten.
Lisbeht Bula sa…
Åh, her var det mye knask!! Spennende garn! Og ponchoen er jeg også selvsagt veldig spent på. Nydelig hals i luksuriøst garn:-)
Quiltefia sa…
Hei!! Så masse deilig!! garn.... Fine farger!! Den halsen har jeg tatt ut mønster på!! Skal strikke lua en gang til og halsen i bringebærrød Hverdags. God helg videre..... AnneK:-)
Judith sa…
Som du frister, for en utrolig lekker hals!
hej Vibeke
Hvad kan være mere passende end at fejre det nye job med garnkøb ? ;o)
og noget flot garn tilmed ..
jeg er vild med dit halsstykke - sikken et smukt mønster ..
og fantastisk med de bøger. Der må jeg da vist lige ind og kigge.
hilsen Mona
Linda Aasan sa…
Den så både fin og varm og praktisk ut! Jeg ender ofte med sjal, og så ender tuppene i havregrøten... Kanskje det må en hals til!

Garnet og bøkene lover godt for mange timer kos - pashminagenseren jeg strikket, skal rekkes opp og bli jakke, så får jeg dobbel moro av den også :)
Hege sa…
Fin hals og nydelige farger på hespene :)
Torilpia sa…
Den var bra lekker .. kjekt med noe sånt hvis man vil skjerme seg for trekk :o)

Håper du har hatt en fin søndag og at du får ei flott ny uke :o)
Rekkehuset sa…
En nydelig hals, og så mye lekkert garn! Du bruker mye sånne farger jeg liker:-) Takker for lueskryt, den var faktisk ikke vanskelig synes jeg, det var jo kun en type flette. Du spurte hva som er mitt favorittgarn akkurat nå..det vet jeg faktisk ikke men har strikket endel i nøstebarnull i det siste. Og nå har jeg planer om å prøve ut noen flere av garnene til DSA:-) Hjertelig hilsen Hanne.
strikketine sa…
Kjempefin hals og gratulerer med nytt garn og nye bøker, nyt følelsen! ;-)