Transformasjon

Tusen takk for alle fine kommentarer på trådfestingsinnlegget under her. Jeg noterer meg at det er flere som venter med å feste tråder til slutt, men at mange er flinke underveis. Takk også for alle tips til sammenhekling av teppet, det trenger jeg, heklenovise som jeg er.


Terra-sjalet ble ferdig i helgen. Forvandlingen fra skjerf til sjal gikk overraskende kjapt. Mens det tok over en måned å strikke et skjerf av tre nøster Shelter, tok det en uke å strikke sjal av 4,5 nøster. Forklar det den som kan, men det kan jo ha noe med at jeg aldri har likt å strikke skjerf.


Sjalet ble en god del større enn forventet. Planen var å ha det surret rundt halsen når det er kaldt, men jeg er litt i tvil om det er fysisk mulig å få stappet dette ned i kåpa. Fra et for smalt skjerf til et for vidt sjal med andre ord, men jeg foretrekker absolutt et sjal jeg kan tulle meg inn, så jeg er er fornøyd.


Sjalet var enkelt å strikke og gikk raskt på pinne nr 5. Mønstre fra Brooklyn tweed har nesten alltid noen avanserte løsninger i oppskriftene sine, denne gangen droppet jeg alt og gjorde det enkelt. Det ble ikke noe midlertidig opplegg i starten som skulle sys sammen til slutt, jeg bare la opp litt færre masker og økte. Det gikk helt fint og ingenting synes i nakken.

Det ble heller ikke sydd avfelling, jeg brukte bare en større pinne og felte av ved å strikke to masker vridd sammen og sette tilbake på pinnen, to nye vridd sammen osv. Det ble en helt fin og elastisk kant av det.


Selv om jeg ikke liker så godt å strikke av Shelter-garnet er sluttresultatet flott. Sjalet ble veldig mykt og lett i forhold til størrelse og tykkelse på garnet, og fargen er nydelig. Så jeg må i grunnen si det var verdt strevet og kanskje også knutene jeg fant i garnet.

Mer på prosjektsiden på Ravelry.

Ellers så er jeg straks i mål med heklingen av de siste lappenen på lappeteppet.


Da kan jeg jo bare notere meg at jeg ikke har lært noe av tidligere feil. Jeg fester fortsatt ikke tråder underveis, så jeg er nok et såkalt håpløst tilfelle.

Ha en fin uke! :)

Kommentarer

karna sa…
Så fint sjal! Og jeg skjønner godt tidsforskjellen i strikketid jeg ,-) Det vi liker, lager vi raskere ,-)
Så fint teppet ditt blir, jeg er heller ikke flink til å feste tråder undervegs. Det går det å
BodilE sa…
Veldig lurt å rekke opp skjerf til fordel for sjal, dette ble kjempefint og gjør mye mer av seg!

Og teppet ditt under her blir kjempefint! Nydelige farger! Jeg må innrømme at jeg luket ut de rutene som skilte seg for mye ut, tenkte at jeg kom til å irritere meg over utskuddlappen hvis jeg tok den med :)

Når det gjelder trådfesting, så har jo jeg heklet dette teppet 3 ganger. Den første gangen heklet jeg inn alle trådendene, men de har en tendens til å skli ut igjen når det er så løs hekling. Så på de neste to heklet jeg inn den innerste enden, og feste den ytterste etter hver lapp. Fort gjort!
Ang størrelsen på teppet, så husk at hvis du velger å følge oppskriften til drops når du skal hekle lappene sammen, så fyller det ganske mye, dermed blir teppet mye større enn det ser ut til når man legger det sammen sånn som du har gjort på bildet :)

Gleder meg til å se hvordan du velger å gjøre det!
Åhh, for et nydelig sjal... :O) Fargen er utrolig vakker og du kledte den veldig godt. Beunsdrer alle som strikker sånne store og flotte sjal!

teppet ditt under blir også veldig nydelig, flott fargespill i lappene! Gleder meg til å se det helt ferdig!

Klem
Trulte sa…
Kjempe fint sjal og nydelig farge!
Ulla-Bella sa…
Så flott sjal:) Jeg synes faktisk det er hyggelig å feste trådene til slutt jeg også:)
Veldig veldig flott sjal!!!! Ser komplisert ut!!
Charlotte sa…
Nydelig sjal! Jeg elsker den lillafargen. Når det gjelder festing av lapper til lappeteppe er jeg veldig klar over at jeg burde montere underveis, men jeg av en eller annen grunn så skjer det bare ikke... Det er egentlig irriterende... hehe
Grete sa…
Sjalet ser deilig ut! Nydelig farge og deilig at det er stort så det blir riktig godt og varmt rundt halsen!
Linda sa…
Kjempe fint sjal. Eg hadde ikkje rekt opp at skjerfet og strikka eit sjal. Eg hadde hellr kjøpt meir garn og så strikka eit sjøl. Du er flink.
Thorunn sa…
Kjempeflott sjal - og takk for tipsene hvordan du har gjort din vri på oppskriften - kjekt å vite i tilefelle jeg skulle få lyst til å gå igang med samme prosjekt...:-)
Ha en fortsatt fin mandag!
Lisbeth sa…
Åååh, så nydelig sjalet ble!!!
hej Vibeke
Det sjal er bare rigtig flot
og dejligt lunt i dette kolde vejr.
Det skal du nok få fornøjelse af - for nu lader det til vinteren kommer :o)
hilsen Mona
trinemamma sa…
Så nydelig sjal. Er det virkelig samme garnet som du brukte på skjerfet. Da har det vært en vellykket opprekking. Kunne ønske at mine opprekksnøster forvandler seg til nydelige sjal :-)
Linda Aasan sa…
det så deilig ut! Og ja takk til enkle løsninger. Midlertidig opplegg er det sjelden jeg gidder på sjal, jeg plukker opp i oppleggskanten på sånne garter tabs og har aldri klart å se forskjellen... Og sewn bind off må være det langsomste noensinne! Jeg bruker også den du brukte, eller Jen's surprisingly stretchy, som funker greit på glattstrikk også.

Spent på teppet! Jeg er på rute 30 av 30 i strikketeppet som skal bli bryllupsdagsgave til foreldrene mine, og gleder meg stort til å bli ferdig!
Sjalet ble strålende!! Lekker farge og flott mønster.
Det er nok slik at det vi liker å gjøre går mye fortere enn det vi sliter litt med, men slik er det bare. Noen ganger må man ta seg skikkelig i sammen for å få unna det som ikke er like hyggelig , som å feste tråder:)
Teppet ditt kommer til å bli herlig og fargesprakende!
Torilpia sa…
Nydelig sjal ... lekker farge :o)

Synes det er imponerende jeg .. nydelige farger på heklerutene også.

Ha en super tirsdag - klem!
Sikke et smukt sjal og farven er super flot :-)
Majbritt
Sylvia sa…
Da må jeg vel først begynne å kjefte litt med å si: hvorfor fester du ikke trådene underveis`??? ;) Så skal du se det går mye bedre på slutten av teppet!
Ellers må jeg bare skryte av det flotte sjalet ditt. Såååå lekkert, både farge og mønster.
Og jeg er enig med deg i at det går kjappere med sjal enn med skjerf. Og faktisk er det sånn med hekling også. Det går mye kjappere enn å strikke!!!
Håper du snart viser frem teppet ditt. Det ser lekkert ut.....
Helle sa…
Må du stappe sjalet inne i kåpen da? Sjalet kommer jo ikke til sin rett dersom du gjemmer det inne i kåpen, men bør tulles utenpå så det både varmer og synes. For fint til å gjemmes ble det i alle fall.
Rekkehuset sa…
Sjalet ser utrolig deilig ut! Kan vel være enig i at det ser litt stort ut til å ha rundt halsen, men det ser kjempedeilig ut å pakke seg inn i:-) Og fargen er jo bare lekker! Hjertelig hilsen Hanne.