Trådfesting - tips!


Tips: Fest tråder underveis og i hvertfall før du har hundre lapper liggende! Noen fulgte ikke dette gode rådet, og noen  har hatt mange, lange timer med trådfesting denne uka.

Jeg bare lurer: Fester du tråder underveis i prosjektene dine, eller tar du den kjedelige jobben til slutt sånn som meg noen andre jeg kjenner?

Det spørs vel om ikke den stakkars enslige rødorange lappen øverst stikker seg litt vel mye ut, og må gå i skammekroken.
Det kjedeligste var likevel at det viste seg at hundre lapper ikke var nok, enda oppskriften sier 77. Det mangler fortsatt nesten tyve lapper som både må hekles og festes tråder på, for å få plass til tærne under teppet.

Ryktene sier også at lappene visstnok må hekles sammen til slutt. Jeg stikker hodet i sanden til lappene er ferdige, og så tror jeg jeg tilkaller eksperthjelp.

Lappene er heklet i Drops Delight etter denne oppskriften fra Garnstudio.

På tampen her vil jeg sende en liten hilsen til Spania og min gamle far som fyller år i dag: Gratulerer med dagen, kos dere i sola! Vi er ikke misunnelige i det hele tatt her i snøværet, slett ikke...

God helg til alle som er innom! :)

Kommentarer

Jege lager ikke lappetepper pga trådfestinga.... så struts er jeg :)

Fester tråder underveis hvis jeg er HELT sikker på at størrelse og sånt er grei, for jeg fester tråder altfor godt, så det er så veldig mye jobb å ta opp igjen....
Haha, jeg kjenner også "noen" som venter til slutt hver gang, og det er ikke videre lurt!Det er verdens verste jobb!
Men når det er sagt, så er lappene dine kjempe fine da, du er heldig som ikke har tre forskjellige farger på lappene, slik som "noen" jeg kjenner;) Men må si meg enig med deg ang den oransje lappen. Det kan da ikke være samme garnet?
Wouw - jeg har aldrig set noget så flot. Glæder mig til at følge din blog.
sissels sa…
Jeg sier bare: kos deg med trådfesting og montering - du kommer i mål til slutt skjønner du.
Ikke mye trøst i det kanskje, men teppet blir veldig fint.

Ha ei riktig så fin helg.
Linda sa…
Eg tek dei nok litt undervegs. Då vert liksom ikkje så stor....for å feste trådar er noko av det seigaste som er. Teppet er kjempe fint. Gled deg til det er ferdig. Ha ei fin helg.
Rekkehuset sa…
Det blir et nydelig teppe i alle fall!! Det der er tydeligvis et område Delight egner seg:-) Jeg er nok også som deg, som venter med trådene til slutt...men jeg tenker alltid at jeg skal bruke trådene til sammensying og at det da er greit å ha dem der. Kunne jo festet noen likevel...men det frister liksom ikke.
Riktig god helg, hjertelig hilsen Hanne.
Jeg venter som regel til slutt og angrer hver gang, men så hender det at jeg tar meg sammen og skal feste underveis - og DA kan du være sikker på at det burde jeg ikke gjort for det pleier som regel å være noe som må rekkes opp og strikkes på nytt aller på en annnen måte. Puhhh - det var ei lang setning.
Teppet var forøvrig nydelig - jeg har sett på det samme, men vegrer meg stort pga all festinga. Festing er ikke festelig!
Mette G. sa…
Jeg hader at sidde med en nål og hæfte ender, så jeg "hæklehæfter" alle de tråde, jeg kan undervejs. Smukke farver!
Quiltefia sa…
Hei!! Utrolig kule bilder!! Hva gjør du?? Jeg faller ned på en mellomting!! Litt festing underveis og mye til slutt:-) Det blir så fint!! Skal du hekle det sammen med et ensfarget garn?? Eller bruke et av garnene?? tenk på det til vi sees. Jeg gleder meg til å lage flere sånne lapper.... Ha en fin helg!! AnneK:-) ps hygelig at du kaller meg ekspert....:-)
Jeg har begynt å spytspleise og det er helt fantastisk. Ingen tråder å feste!! Det kan man jo kun på garn som kan toves i utgangspunktet - men det er ofte den typen garn jeg bruker. Det er perfekt når man strikker sjaler og slikt når endefesting vil synes!!
Teppet blir fint - og kanskje den knallorange lappen blir prikken over i-en??

Jeg fester garn underveis - der er jeg faktisk flink. Det gjelder på alt jeg strikker og hekler. Tar en pause, fester litt tråder, og når jeg er ferdig, er det bare den siste trådenden som skal festes. Men alle finner jo sine metoder.

Det går jo an å hekle trådene inn underveis også, men det egner seg ikke på ting der baksiden også syns - fordi trådendene vil syns likevel. Ihvertfall på så løst heklede ting som dette.

Ønsker deg en riktig fin helg! Her i vår del av verden blir det visst en fin ski-helg, sies det.
sipusa sa…
Nei si det. Heklet et teppe og der kunne jeg hekle trådene inn mens jeg heklet lappen og så siste tråden mens jeg heklet sammen og det passer meg ypperlig for å si det sånn;-)

Men teppet ditt blir nydelig! og så synes jeg du skal la utstikkerlappen få være med. Ja til de annerledese! La den stå midt på et sted, så trenger den ikke skamme seg men være stolt i stedet:-D
to vrange sa…
Så flott det blir!

Jeg fester tråder til slutt (men lappeteppe har jeg aldri laget, tror muligens jeg måtte gjort et unntak der, ellers frykter jeg at lappene aldri hadde blitt teppe:)
Grete sa…
Så nydelige farger du har, og garnet SER jo mykt og deilig ut! Kanskje den røde ikke stikker seg så ut om du plasserer andre i rød-, gul- og oransjeaktige farger i nærheten? Jeg er sterk motstander av å ikke få brukt biter og blokker jeg allerede har laget....
Å feste, festing har forskjellige betydninger, så tenk på trådfesting som en fest.... Lykke til og god helg!
farmormor sa…
Jeg velger å sy sammen teppet med disse trådene i stedet formåmhekle sammen. Jo kortere tråd du syr sammen med jo større sannsynlighet for at teppet ikke "drar" seg. Lykke til med jobben! God helg fra Heidi
Charlotte sa…
For noen fantastiske farger på lappene da! Er jo det drømmeteppet :)
Marieki sa…
Så nydelig teppet blir!! :D
Jeg har også hekla det teppet, og 77 lapper var langtifra nok ja..
Jeg festa tråder underveis, hekla opp ett nøste og festa tråder på alle lappene før jeg begynte på et nytt nøste :)
Lykke til videre med trådfesting og sammenhekling, det ER virkelig verdt det for teppet er fantastisk! :D
trinemamma sa…
Trådfesting er vel noe som ofte hos meg er trådfesting på nyttårsforsett listen. Jeg er veldig flink i januar og derfra bærer det veldig galt avsted. Ofte blir det hele helger med ingen strikking, bare trådfesting = ikke så blid mamma.
Men jeg har potensialet til forbedring :-)

God helg og teppe blir skikkelig lekker (når alle trådene er festet)
Tess sa…
Huff, trådfesting er det verste jeg vet!
Men teppet ditt blir flott da!
God helg!
Kjempefine lapper. Ta med alle sammen. Jeg hekla rundt den innerste tråden og festa resten etter hvert nøste jeg hekla opp. Jeg hekla sammen rutene, ikke som i oppskrifta, men i annenhver maske. Sørst alle de vannrette radene, så alle de loddrette. Ble ikke mye å feste da, for trådene til sammenheklinga hekla jeg rundt da jeg lagde ytterkanten. Lykke til med fortsettelsen.
Petronella sa…
Nydelige teppelapper, som helt sikkert blir til et skikkelig flott teppe etterhvert som trådendene blir sydd inn - Lykke til =)
hej Vibeke
Det tæppe bliver bare rigtig vellykket
- men 100 lapper er et stort arbejde !
hold da op - du har nok at gøre med at hæfte.
Men bare resultatet bliver godt, så lønner det sig.
Tillykke med din far.
Ja lidt af Spaniens sol kan vi nu godt bruge her. :o)
mange hilsener
Mona
Bodil sa…
Wow, for eit lekkert teppe det blir, og såå flotte fargar :) Lukke til med resten. God helg :)
Lisbeth Bula sa…
Dette var bare fornydeligdeiligogfintogfantastisk!
Jeg lærer sjelden av slike feste-trådene feil, så jeg hadde sikkert også hatt en haug av dem..
Sylvia sa…
Heisann. jammen har du heklet mange lapper (og enda er det ikke nok!!!!!)
Jeg har lyst til å hekle dette teppet selv. Det er jo så lekkert i alle disse fargene(og jeg elsker jo farger!)
Jeg er ikke "noen", så jeg fester alltid trådene underveis, dvs jeg hekler tråden inni arbeidet, når jeg hekler videre på lappen.
Ellers HEKLER jeg lappene sammen (med løse fm. Vrange mot vrange. Blir veldig fint å baksiden også)
Jeg hekler lapp på lapp, til en lang remse, så hekler jeg remsene sammen, det går kjappest.
Hvis du vegrer deg for å hekle enda flere lapper, kan du hekle en bred kant (feks med staver)rundt hele teppet. Det har jeg gjort, og du får rammet inn teppet.
Blir spennende å se det ferdig!
God helg, Vibeke, og lykke til med ferdigstillingen av teppet, hvorenn du gjør det.
Helle sa…
Hmm, kjenner meg godt igjen. jeg sparer det kjedeligste til slutt. Sitter og stønner over trådfesting og foretrekker derfor å strikke i ensfarget = færre tråder å feste.
Linda Aasan sa…
Ha, ha, det var et godt tips! Jeg klarer det noen ganger, andre ganger ikke. Men først og fremst hekler eller strikker jeg fast så mange tråder som mulig underveis - og jeg plukker faktisk mønstre med det for øye. Ikke har jeg så mye i mot å feste tråder heller, egentlig, men det er klart at hundre lapper hadde blitt mye... Men fantastisk fint blir det! Jeg er fristet til å strikke ett i samme garnet, har bare ett og et halvt annet teppe å strikke først.
Line sa…
Jeg festet noen av trådene underveis da jeg heklet lappeteppe til sønnen min. Noen sparte jeg til slutt, og de er ennå ikke festet, selv om teppet har vært i bruk i et par år nå. Et av mine nyttårsløfter i år er å feste trådene med en gang arbeidet er ferdig, får se hvordan det går. Teppet ditt er uansett nydelig! Gleder meg til å se det ferdig montert!
heisan ....
kor mange flotte ruter ;)

eg er også den noen som ikkje fulgte med - og ops... var her løse tråder ;)

klems fra monika

ps.. mange fine ord og bilder i ein fine blogg ;)
elin65 sa…
For et herlig teppe dette blir. Jeg må bare si at jeg føler med deg ang trådfesting. Det er noe av grunnen til at jeg ikke har begynt på teppe, enda jeg synes de blir kjempeflotte.
fish-fish sa…
Trådfesting engasjerer! Gøy å lese alle kommentarene. Jeg fester alltid til slutt, men hekler inn så mye som mulig underveis. Målet er alltid å ende med kun en tråd å feste med nål (endetråden). Når jeg strikker tover jeg alltid trådendene sammen midt i arbeidet (som ved nålbinding).

Ellers må jeg sid et er et fantastisk teppe! Nydelige farger og nydelig garn. Er spesielt fasinert av entrådet garn, og det ser ut som det er det du har brukt (?).

Flott håndverk å se her hos deg iallfall!