Strikkekavalkade 2011 del 2

Det ble noen sjal i fjor også...


Selv om flere sjal er gitt bort, så er det ikke til å komme forbi at det begynner å fylles opp i skuffer og skap. Det blir derfor definitivt ikke like mange sjal i år.

Årets suksess: Damask-sjalet som søsteren fikk i bursdagspresang.


Valg av mønster og garn viste seg å være en veldig heldig kombinasjon på dette sjalet og gjorde at begge deler fikk vist seg fra sin beste side synes jeg. At sjalet var det morsomste å strikke i tillegg , var en ekstra bonus. Hvis du vil ha mere ino om garnvalg så kan du sjekke tidligere blogginnlegg her.

Årets designer: Siden tre sjal er strikket etter Kitman Figueroas oppskrifter, blir hun årets sjaldesigner i min lille uhøytidelige kåring. Sjalene hennes er vakre, mønstrene lett forståelige og interessante å strikke. Rene kinderegget med andre ord.

Damask, Batik og Frangipani av Kitman Figuero
Årets overraskelse: To overraskelser i år, av litt forskjellig art. Første overraskelse var hvor stor forskjell bruk av tynt lace-garn gjorde for hvilket uttrykk det ferdige sjalet får.

Laminaria var mitt første sjal i lace-garn, men definitivt ikke det siste. Det ble flortynt og lekkert, men likevel varmt.

Den andre overraskelsen var at Camomille-sjalet har blitt en favoritt vinterstid. Stort og godt å tulle seg inn i, og farger som passer til mye. Dette kan det hende det blir et til av i år.


Årets fiasko: Først og fremst Herbivore-sjalet, som jeg trodde var maskulint nok til at en av mennene i familien ville overta det. Det ville de definitivt ikke, og ikke likte jeg det selv heller. Historien endte likevel godt for det ble rekt opp og strikket om til Frangipani-sjalet isteden.

Herbivore foran og Frangipani bak.  

Ellers har også Rock Island vært mye i bruk og også Miralda's triangular shawl som er det siste i rekken. Derimot har hverken Stripe study eller uglesjalet levd helt opp til forventningene. Stripe study er asymetrisk og jeg sliter litt med å dandere det på en logisk måte. Uglesjalet er veldig stramt i kanten og det er litt ubehagelig. Dessuten ble det veldig langt og er hverken sjal eller skjerf, litt ubestemmelig liksom.


Årets garn: Wollmeise 100% ble brukt i fem sjal, så det er fortsatt en sjalfavoritt, selv om de tynnere garntypene seiler opp som nye utfordrere.

Jeg har hatt mye moro med sjalstrikking i 2011 og det har både blitt fine gaver, nye strikkeerfaringer og flere sjal i egen garderobe. Det blir interessant å se hva jeg ender opp med på slutten av 2012, for noen flere sjal blir det helt sikkert.

Ha en fortsattt fin nyttårsuke! :)

Kommentarer

to vrange sa…
Så mange nydelige sjal (og utrolig lekre bilder)! Syns Camomille er så flott, det tror jeg at jeg blir helt nødt til å strikke i år.
Sylvia sa…
Heisann Vibeke, og godt nytt år !!
Her har jeg visst kommet til sjal-heaven, her hos deg. Jammen har du vært flittig, både med sjal og med jakker/gensere. Det er like morro å strikke store ting, som små, det synes jeg også. Litt småting innimellom gir variasjon.
Her blåser og regner det, og snart jeg og snuppa ut i stallen. Det er bare å kle seg. men tykke ullgensere har vi jo.....så det går bra.
Ha en fin kveld. Klem
Utrolig imponerende - tror jeg hadde brukt ett helt år på bare ett av de sjalene. Vær stolt - dette er utrolig flott håndverk!!
Sylke sa…
Det er mye fint du har strikket i 2011, både jakker og sjal!
Linda Aasan sa…
Et lekkert utvalg :) Teller tolv trekantsjal og tre blondeskjerf her i gården, og fire av sjalene er maken til dine. Og to av mine favoritter er dine ikke-favoritter. Er det noen 12 i 2012-utfordring, tro? Regnet ut at jeg har lace-garn til omtrent 15 sjal liggende, i tillegg til alt i fingering, så det blir nok noen her i år også... Gleder meg til å se hva du lager i år!
hej Vibeke
hvor er det nogle smukke sjaler du har strikket i 2011 - og mon ikke din søster blev glad for fødselsdagsgaven ? det er også et utroligt smukt sjal.
Fint mønster.
glæder mig til at følge produktionen i 2012
mange hilsener Mona
Hold da op, hvor har du bare været produktiv! Både flotte trøjer og de smukkeste smukke sjaler. Meget impnerende
Petronella sa…
WOW - nydelige sjal. Så flink du er =)
Linda sa…
Åååå så mange fine sjal!
BodilE sa…
Her var det mye fint! Har både Camomille og Damask på min to do liste, og hadde nok strikket Camomille for lenge siden dersom oppskriften hadde vært lett tilgjengelig, dvs nedlastbar fra nett.
Er enig ang uglesjalet, det ble for stramt i kanten og jeg får følelsen av å bli kvalt. Men det skulle vel være mulig å sette uglekant på et sjal som ikke strammer i kanten for uglene er jo fine!
Innestemmen sa…
Så nydelige sjal, og FOR et imponerende antall!

Klem
Y`s design sa…
Helt utrolig hvor mye flott du lager. Sjalene er bare så nydelige.
Kommer gjerne på "besøk" hos deg igjen,og legger meg til som følger. Ønsker deg en fortsatt fin uke. Klem
Mette sa…
Eg er missunneleg på din flotte produksjon. Det damasksjalet er heilt nydeleg. Du klarte jo faktisk 12 sjal i 2011. Imponert.