Strikkekavalkade 2011 del 1

Siden 2011 var et så produktivt strikkeår, tar jeg oppsummeringen i flere deler.Alt i alt strikket jeg over 23 000 meter  i 2011 og det er ca 8000 meter mer enn i 2010. Dermed er fjoråret det året jeg har strikket mest noensinne.

Først ut er de store plaggene; jakker og gensere.


Syv jakker (hvorav den siste ble ferdig i går og kom dermed ikke med), fem gensere og en vest. Flesteparten var visst til meg selv, kun tre var til andre.

Årets suksess: Det var nok Honeybeejakkene og må jeg velge, blir det den grønne som er friskest i fargen. Det var overraskende god passform på disse, antagelig på grunn av tøyeligheten i lace-mønsteret. Veldig fine til sommerbruk og på mildere dager. Denne jakka fikk også flest hjerter på Ravelry. Tidligere blogginnlegg om jakka finnes her og her og faktisk også her.


Årets mest brukte: Peasy-jakka er nok mest brukt. Den har vist seg veldig anvendelig, både tynn og varm på en gang og fargen er praktisk og passer til det meste av det jeg har.


Jeg liker godt mønsterborden foran oppe, men orker sjelden å knappe opp alle knappene. Den fungerer oftest som en genser med knappene igjen. Blogginnlegg om jakka her, her og faktisk også her.

Årets overraskelse: Det må bli Vitamin-D-jakka, som jeg var veldig i tvil om underveis på grunn av fasongen, men som jeg har likt overraskende godt etter at den ble ferdig.


Luksusgarnet Pashmina fra Madelinetosh gjør at jakka også er supermyk og behagelig å ha på seg. Denne prøver jeg å spare til  litt finere anledninger. Blogginnlegg om jakka her.

Mens jeg strikket Vitamin-D lærte jeg meg endelig å strikke short rows eller forkorta rader. Før ungikk jeg prosjekter med short rows, siden det ble stygge hull. I denne oppskriften var det forklart skikkelig og i tillegg har jeg fått det forklart og vist av Linda. Det er godt å komme over den strikkekneika og slippe å velge bort flere prosjekter på grunn av det.

Årets morsomste strikk: Det må bli Atelier-jakka.  Her var det flere nye teknikker og det var stadig nye utfordringer underveis. Jeg lærte også å strikke lommer.

Dessuten ble jakka strikket under ski-VM og da gikk det radig unna. Jeg tror nesten jeg strikket i takt med de norske skiløperne. Atelier-jakka har jeg blogget om her og her.

Årets fiasko: Det må være Mandel genseren som aldri ble ferdig.


Oppskriften er fin, det er garnet og jeg som ikke ville bli venner. Genseren er strikket i det nye garnet til Drops: Baby alpakka silk. Jeg synes alle ujevnheter og feil synes veldig godt og genseren sitter i tillegg som et pølseskinn. Det gjenstår imidlertid bare et halvt erme, så jeg har vage planer om å gjøre den ferdig likevel.  Det bør være overkommerlig i løpet av 2012.


Ellers er jeg overraskende fornøyd med det jeg har strikket. Den turkise Buttercup-genseren er litt for kort og skal strikkes lenger. Den stripete jakka ble litt større og mer posete enn planlagt, men er mye i bruk likevel. Strikkegavene var også populære, selv om minstemann nok har vokst ut av sin genser allerede.

Det har vært moro å ferdigstille så mange plagg og det lover godt for 2012, det blir nok noen gensere og jakker i år også.


Kommentarer

Linda sa…
Så mykje fint som du har strikka. Måtte 2012 bli like produktivt.
karna sa…
Godt Nyttår!
Så mye fin strikking du har laget i 2011! Jeg har jo lest men så det sammen gir et imponerende inntrykk.
Takk for koselig kommentar.
trinemamma sa…
Etter å ha lest og sett alle jakkene får jeg kjempelyst til å strikke en selv :-)
Quiltefia sa…
Hei!! Det er så flott å se alt du har laget!! Litt av en samling! Jeg har hatt rolige dager i jula, med masse tid til å drive med forming.....Men nå er det slutt på ferielivet. Vi snakkes!! AnneK:-)
Elisabeth sa…
Oj så mange flotte jakker! Du har jo strikket utrolig mange fine og store ting, og mest imponerende at de fleste er til deg selv ;)
Godt nyttår!
Iselin sa…
Bevare meg så mye flott! Du er ein fantastisk flink strikkar.
Håper du skal blogg mer om hagen din utover våren, den ble jo så flott!
Blir spennende å se hva dine neste prosjekt blir. :)
Lisbeth sa…
Åh, d lager så utrolig mye fine ting!
Jeg gleder meg til å følge deg i dette året og se hvilke nye lekre ting du tryller frem.
Grete sa…
Du verden, for en produktivitet! Så mange lekre strikkeplagg. Skulle ønske skuldrene mine likte strikking..... Morsomt å regne strikking i kilometer!
to vrange sa…
Så mye flott! (Den grønne jakken er så fiiiin, sånn har jeg lyst på!)
Judith sa…
Du strikker så mye flott og er virkelig flink til å finne gode og fine mønster. Takk for titten i året som gikk, følger deg videre i 2012.
Hilsen Judith
Mona sa…
Så mye fint, nydelige jakker i veldig fine farger! En kunst det, å finne det rette garnet til rett prosjekt :) Godt nytt strikkeår!
Utrolig mye lekkert! Og imponerende mye voksenplagg! Takk for et inspirerende 2011, gleder meg til å holde følge i 2012.
Hege sa…
Så masse flott du har laget!
Håper kreativiteten fortsetter i 2012.
Godt nyttår :)
Lisbeth Bula sa…
Jeg bare bøyer meg i støvet!
hej Vibeke
Du har lavet nogle rigtig flotte trøjer i 2011.
Ingen tvivl om det.
Og så flot din D-vitamin er - jeg kan godt lide de farver den har.
Du kan se min D-vitamin i min årskavalkade. Den var til min søster - overvejer at lave en til mig selv i dueblå - men nu så jeg jo også lige din Peasy-jakke - og den kunne jeg også lade mig inspirere af ;o)
glæder mig til at se næste etape af årskavalkaden.
og tak for linket til Ravelry. Jeg har fundet ud af at linke mærket over nu.
mange hilsener Mona
Linda Aasan sa…
Har hatt akutt kommentarvegring de siste dagene, så det får bli en oppsummerende "så mye fint!". Hyggelig å bli kjent med deg i året som har gått, takk for hyggelige kommentarer og for en kjempeflott blogg" Godt nyttår!