Mandag og ny lue

Ikke at det er så stor forskjell på dagene når man ikke jobber, men huset blir ganske tomt og deilig stille etter helgen.
Fortsatt vanskelig å ta vellykkede bilder av seg selv...
I går hadde vi en deilig vinterdag her, etter snøfallet lørdag. Sola er nesten kommet tilbake her bak Ekebergåsen og jeg var sprek nok til å gå en liten tur i Svartdalen. Da ble den nystrikkete lua Autumn vine beret testet ut.

Fint, velskrevet mønster på denne og et ekstra pluss at både "vrangborden" og fellingen er helt integrert i mønsteret. Min lue er strikket i Hverdags fra DSA, og det var veldig velegnet til formålet. Det eneste dumme, og det er helt og holdent min egen feil, var at jeg strikket en halv repetisjon ekstra av bladmønsteret. Dermed er lua litt for saggete og stor. Hadde jeg holdt meg til mønsteret så ville jeg ikke trengt mer enn et nøste heller. Denne blir nok brukt likevel, den sitter godt på hodet.

Prosjektside på Ravelry

Ikke sol i Svartdalen enda, men snart...
Skjerfet jeg viste bilde av i forrige innlegg er rekket opp og sjal er påbegynt. Jeg hadde glemt at det var en del knuter i garnet og derfor vanskeligere å rekke opp fordi det var flere festede tråder enn forventet. I tillegg har jeg funnet to knuter til og det er skuffende i et så eksklusivt garn som Shelter skal være.


I tillegg er garnet så utrolig trått å strikke med, og det hadde jeg også glemt. Tror nok metallpinner er et must på dette garnet, så det må jeg nok skaffe meg i riktig størrelse. Selv om Shelter er lekkert i fargene, tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe det flere ganger.

Ellers denne mandagen så står en tur til garnbutikk på planen. Nå gjelder det bare å bli enig med kroppen om det er et overkommerlig prosjekt eller ikke.

Ha en fin uke! :)

Kommentarer

to vrange sa…
Kjempeflott lue!

Hm, jeg blir dritsur av garn med masse knuter i, så muligens ikke verd å prøve Shelter, da. Synd, for som du sier, fargene er superfine!
Xhantippe sa…
Så flott lue! Jeg er også irrirert over garn med knuter. argh.
Nydeleg hue! Ei sånn vil eg også ha, sjølv om eg ikkje er eit huemenneske.

Shelter har eg lenge hatt lyst til å prøva, men no trur eg det vert med tanken. Knutar på tråden er skikkeleg kjipt.

Kan ikkje sei at eg er misunneleg på alle trådane du må festa, nei. Dei skal du få ha for deg sjølv. ;-)
Charlotte sa…
Den lua var kjempefin! Syns den var kul litt stor og posete jeg. Håper du kommer til å få glede av den for det, for det ser ut som om du har lagt litt jobb i den. Ha en fin hobbyuke :)
BeritS sa…
Flott lue.
Det er ikke lett å finne fine luer når en både har kort hår og bruker briller. Men etter å ha sett denne, begynner det å friste med å strikke en lue til meg selv også. :)
Linda sa…
Flott hue, trur eg legg den i "ha lyst til å strikke køen" :) Kjedeleg med garn med masse knutar i. Betre lykke neste gong.
HobbyMegHer sa…
Så kjipt med masse knuter i garnet.. Liker ikke!!

men lua ble kjempeflott! :D
Bodil sa…
Trasig med mange knutar i garnet. Kjempefin hue, og flott mønster.
Kanskje du kan strikka Mariusgensar med rundfelling. Har sett fleire som har gjort det her i bloggland. Ynskjer deg ei god veke :)
Hej Vibeke
Hvor er det bare et flot mønster på den hue !
Meget vellykket vil jeg sige :)
Mange hilsner
Mona
Vanella sa…
Så deilig denne lua så ut!
Likte også sjalet ditt kjempegodt.

Ha en fin uke!
Linda Aasan sa…
Der hadde Google readeren min fått hikke igjen, og serverte to innlegg på rappen... Fantastisk skjerf! Stilig lue! Mye mulig jeg hermer etter begge deler :)
SILKESAUEN sa…
Nok ei fin-fin hue! Eg har også beundra den lilla versjonen din av "Bramble beret" tidlegare.

Elles interessant, dvs skuffande, det du skriv om Shelter. Eg som har skaffa meg fargekartet og har sikla på diverse fine fargar... Men trått og knutete høyrest ikkje lovande ut. Skal tru om den nye, tynnare varianten "Loft" er betre?
Silkesauen: Jeg ser jo på Ravelry at mange elsker Shelter. Det kan jo bare være jeg har vært uheldig og jeg tror det bare var et nøste med knuter. Jeg har likevel lyst til å prøve Loft en eller annen gang. :)
Tusen takk for kommentar på bloggen min, det setter jeg stor pris på! Har også strikket luer til mine små i helgen, din lue var kjempefin. Ha en fortsatt kreativ uke!
Ruth sa…
Leaker den da. Jeg la den I køen min. Det er en stund siden jeg har vært på bloggbesøk og det er mye jeg må lese nå. Du har jo vært på ferie og alt mulig. Og de angoravottene !! Herlige.

Jeg ser du blogget fra ipad, jeg forsøker jo, men jeg syns det er skikkelig knotete.
duBedåre sa…
Så lekker lue! Knallfin, fikk lyst til å begynne på en med en gang... Alle disse fristelsene!

Og ltt skuffa over å lese at Shelter ikke lever helt opp til forventningene. Syns garnet ser så utrolig deilig ut, i mange flotte farger, har hatt veldig lyst til å prøve meg på det! Men kanskje like greit at lysten minskes litt, siden garnet er såpass dyrt og ikke så lett å få tak i heller...

Ha en flott strikkedag!
Kort og Søm sa…
Kom du deg til garnbutikken? :O)

Kjempe fin lue du har strikket,
ha en fin kveld! :O)
Berit sa…
stilig lue !! likte sjalet under her : ))

Takk for gode ord hos meg.. og ja.. nå er dagene lysere : )
Det var ei kjempefin lue.
Jeg fikk lyst til å strikke en slik til meg også. Håper jeg har noe garn som passer. jeg liker det når fellinga liksom forsvinner i mønsteret. Skal huske på å strikke akkurat så mange repetisjoner som mønsteret sier.