De mykeste vottene


Jeg er ganske sikker på at det er disse vottene, som fortjener betegnelsen de mykeste.


Utgangspunktet var deilig hjemmespunnet garn fra angorakanin, som jeg var så heldig å få fra en venninne. Hun hadde selv både klipt kaninen og spunnet ulla.

Selve vottene er laget på enkelt vis. Jeg la opp 40 masker på pinne 3.75 og strikket vrangbord og åtte omganger rett. Så økte jeg to masker til tommel hver 3. omgang til jeg hadde 11 masker, hvorav en maske var en av de 40. På høyre vott økte jeg til tommel etter første maske og på venstre vott økte jeg rett før siste maske på omgangen.

Tommelmaskene ble satt på en tråd og jeg la opp en maske bak disse maskene så jeg hadde 40 masker igjen. Så strikket jeg til vottene var nesten passe lange og tok inn fire masker annen hver omgang til jeg hadde 16 masker igjen. Da tok jeg åtte masker på hver pinne og strikket de sammen og felte av samtidig på vrangen. Det går også an å sy maskene sammen istedenfor.

Tommelmaskene ble plukket opp og satt på pinne og jeg plukket også opp tre til så jeg hadde 14 masker. Kunne nok vært et par ekstra, for de ble veldi akkurat passe. Når tomlene var lange nok, strikket jeg to og to masker sammen, og så tok jeg tråden gjennom de resterende maskene med en nål og "snurpet" sammen.


Pynten er sydd på med kjedesting i dobbelt tråd med Holst supersoft garn. Det er mitt første forsøk med kjedesting, så jeg er rimelig fornøyd med resultatet.

Vottene er som nevnt utrolig myke og deilige på, og blir nok garantert nye yndlingsvotter. Angora skal være ekstra varmt også, så det lover godt. Vindtette er nok vottene ikke, men med noe vindtett utenpå, hadde de nok vært uslåelige.

Ravelrylenke

Kommentarer

Helle sa…
Vottene din så fantastisk myke og gode ut. Også gjorde broderiene du hadde satt på dem det lille ekstra.

Grattis med årets første jakke. Den ble veldig flott med det som for meg ser ut som et ganske avansert mønster.
torirot sa…
Deilige votter! Dem må du passe godt på :-)
Så utrolig nydelige votter - du er jo så god med kjedesting. Skulle ikke tro det var første gang! Og så koselig at garnet kommer fra kanin og fra en venn!!
gyldenkron sa…
De var utrolig fine. Og kan tenke meg at de er myke og gode.
Hvor er de bare skønne :o)
hilsen Mona
Linda sa…
Wow dei såg herlege ut. Og med så fin pynt.
Beate sa…
mmm, de så gode ut, og så lekre de ble med det broderiet på!
Bodil sa…
Å, så herlege vottar. Og broderiet var kjempefint :)
karna sa…
Så fine votter, utrolig hva lit brodering gjør. Lekker jakke også, og turn takk for hyggelig hilsen på min. itt inspirert av deg når det gjelder jakker ,-)
Quiltefia sa…
Hei!! Det var hyggelige votter!! Tenk så eksklusivt garn.... Bra du bruker det på deg selv!! Jeg hekler på et teppe for en venninne. Det er viktig at det blir ferdig. Så jeg har byttet på å holde på med flere ting. En rolig helg med mye forming...... AnneK:-)
siwi sa…
Unike flotte votter, likte pynten veldig godt!
BodilE sa…
Nydelige og unike votter!
berit.. sa…
de var nydelig !! herlige farger du har brodert med ! har hatt en angoragenser en gang og den var i allefall varm nok : )

ha en fin dag.
Jane sa…
Nydelig! Og så personlig og fint med broderiene. Bra jobba! :)
Linda Aasan sa…
Å, de så deilige ut! En vindløsning hadde jo vært å ha hansker inni, men da kjenner du jo ikke hvor myke de er :) Heldigvis ser det ut til å bli vindstille dager i vinter også, ikke bare stiv kuling og storm!
Sanna sa…
Nydelige votter! Broderiet gjorde seg virkelig.