Miraldas triangular shawl

Da har jeg fått utnyttet dagslyset en dag det var innom og fått tatt noen brukbare bilder av Miraldas triangular shawl.


Mønsteret til dette sjalet finnes i boka Knitted lace of Estonia av Nancy Bush. Boka ble innkjøpt for en god stund siden, ene og alene for å strikke Miraldas sjal, siden jeg synes det er et nydelig mønster. Nå er det mange fine oppskrfiter i boka og også grunnoppskrifter på lace og border, så den bør absolutt være anvendelig til flere prosjeter.

Garnet jeg har brukt er Kampes entrådige ullgarn som har ca 600 meter på 100 gram. Det er ganske tynt og litt ujevnt spunnet, så jeg var spent på hvordan resultatet ville bli. I oppskriften står det oppgitt garnlengde 750 meter, men både jeg og andre har strikket sjalet med atskillig mindre garn. Jeg brukte 576 meter, så da var det bare 14 meter igjen av nøstet da jeg var ferdig. Ganske hårfint.


Sjalet strikkes nedenfra og opp. Det vil si at man starter med å legge opp over 300 masker og feller på annenhver omgang til man ender på toppen med bare noen få masker igjen. De første omgangene tar evigheter og det gjør i grunnen nuppeomgangene også, men når det er unnagjort så er det enkelt mønster og det går stadig raskere unna.


Jeg var spent på hvordan sjalet ble etter vask og blokking, siden det var et for meg ukjent garn. Det overgikk alle  forventingene jeg hadde. Etter to omganger med håndvask og Milo, for å få bort sauelukten, var det skylling og en liten runde i sentrifugen. Det ble veldig mykt og fluffy etter vask og de fleste ujevnheter i spinningen forsvant. Det ble også en god del større. I det hele tatt var det utrolig morsomt å se forvandlingen fra andunge til svane etter blokking.


Dette sjalet ble jeg superfornøyd med. Jeg synes det er vakkert og det skal være mitt, bare mitt. Første anledning det skal brukes er feiringen av Tors 50-årsjubileum neste helg. Resten av antrekket er ikke klart enda, men jeg får se om jeg klarer å rote fram noe fra skapet som passer til vakkersjalet.

Fakta:
Mønster: Miralda's triangular shawl
Garn: Kampes entrådige ullgarn, Ganske billig, bare 62 svenske kroner for 100 gram. Mye sjal for pengene!
Pinner: Harmony woods rundpinne nr 4.
Prosjektside på Ravlery

Her er det fortsatt rolig med juleforberedelser. Litt gaver er innkjøpt, men helsa holder ikke til å stresse i noen særlig grad. Erfaringen tilsier at det blir jul hvert år likevel, og at det stort sett går bra. Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Jane sa…
Å fy søren!!! Dette er noe av det vakreste jeg har sett på sjalfronten. Utrolig fint! Jeg hadde aldri i verden hatt tålmodighet til alle de "nupperellene", men det hørtes takknemlig ut å strikke sjal den veien, til en forandring...

Nok en gang bøyer jeg meg i støvet, tar av meg hatten osv i dyp beundring over alt det vakre du lager....

WOW!!
Hvor er det et smukt sjal, flot arbejde :-)
to vrange sa…
Så utrolig flott det var! (Og så kjekt å høre at garnet var bra, jeg har nemlig nettopp fått noen hesper Kampes i posten!:)
Ruth sa…
Vakkert, rett og slett. Og for en kjempejobb. Sånne nupper tar en hel evighet av tid. Jeg blir stadig imponert over tingene du lager. du er virkelig uskikkelig dyktig. Jeg lurer litt på om jeg burde bli litt sur egentlig. ;) Ha en fin kveld da du, flinkeguri.
torirot sa…
Imponerende!!!
Jeg blir stum av beundring.
Bebiane sa…
Så smukt dit sjal er, mønsteret er ganske enestående og fremhæves i det lyse garn. Flot håndarbejde.
Berit sa…
WOH !! for et vanvittig flott mønster !!! jeg fatter ikke at det går ann å strikke slikt.. hvordan i alle dager kan man strikke popcorn ?? jeg kan hekle slike men klarer overhodet ikke se hvordan de kan strikkes.. du har gjort et fantastisk arbeid med dette !!

tror du bør velge en ensfarget kjole så mønstret kommer skikkelig frem.. det fortjener det virkelig !!

jepp.. jul blir det uansett.. og firer man litt på kravene pleier den å bli utmerket : )

samle krefter til samvær heller og la resten av familien delta i det som er nødvendig å gjøre.. det har jeg tenkt til.. er lei av at alle skal gå til dekket bord og at jeg er utmattet før vi kommer til bords : )

nyt kvelden..
Fantastisk lekkert! Men alle de nuppene da, mennesk... Imponert!
BodilE sa…
Dette sjalet har helt klart gjort seg fortjent til betegnelsen vakkersjalet! Rett og slett nydelig!
LilleAsk sa…
så nydelig sjal du har strikket. Rett og slett vakkert er det. Kos deg med det nydelige sjalet ditt og ha en fin førjulstid.