Klar for kaldere dager

Egentlig blir jeg aldri klar for kaldere dager, men med tunikaen Irish coffee er jeg hvertfall bedre forberedt.


Tykk og god ble denne, men så tunika-aktig ble den ikke i grunnen. Det skyldes antagelig modifikasjonene jeg har gjort på den. Først og fremst har jeg strikket lange ermer istedenfor korte. Jeg synes den er finere med korte ermer, men det fungerer overhodet ikke her. Jeg blir jo iskald på områder som er uten ull og funksjonelt må det være for at det ikke skal havne i skuffen.


Den kunne nok også vært lenger, for å få mer tunika-look, men jeg strikket faktisk lenger enn oppskriften, så det er litt mystisk.

Bortsett fra det er jeg fornøyd med denne. Grei ovenfra-og-ned strikk med fine fletter, som ikke var så vanskelige. Etter å ha strikket en del gensere og jakker ovenfra og ned, har jeg funnet fram til noen forandringer som fungerer. Ermene er strikket en størrelse større enn kroppen og jeg har prøvd underveis og tatt inn litt mer i sidene enn oppskriften sier.

Det er ikke uten grunn jeg tar mest hodeløse bilder, snakk om fårete smil! :)
Garnet er Cascade 220 i fargen turquose pebble og det ble bestilt fra Webs i USA. Cascade 220 er det mest populære garnet på Ravelry og det er lett å forstå hvorfor. Det er ganske rimelig, selv med porto og toll. Det er masse fine farger å velge mellom og det er godt å strikke med og resultatet blir bra

Garn med denne strikkefastheten som er 20 masker per 10 cm, er faktisk ikke så lett å skaffe i Norge, det er ikke en vanlig garntykkelse av en eller annen grunn. Etter at jeg bestilte fra USA, fant jeg ut at den norske nettbutikken Strikkinnom også selger Cascade 220, til en ikke altfor dyr penge.

Prosjektside på Ravelry

Ellers har jeg begynt å senke skuldrene litt når det gjelder juleforberedelser. Mesteparten av gavene er kjøpt inn, og vi skal bort julaften, så da er det ikke egentlig så mye som skal gjøres her hjemme. Mannen er vaskeansvarlig og litt pynt skal vi få til etterhvert. Jentene har bakt en kakesort og jeg tror vi sier oss fornøyd med det.


Hm, kanskje litt ensporet i fargevalget i klesvein...
Jeg har til og med fått kjøpt kjole til 50-årslaget til helgen, så da begynner ting å komme på stell.

Her i Oslo er det forreseten ufyselig vær i dag, med regn og islagte gater. Det er i grunnen ganske ok å tilbringe dagen hjemme.

Ha en fin førjulsuke! :)

Kommentarer

Quiltefia sa…
Hei!! Den ble kjempefin!! Jeg synes den ble enda finere med lange armer!! Halsen er også veldig fin!! Du kler alt!! Du får strikke en til som er enda lengre.......
Jeg har heklet ferdig teppet!! Bare en tynn kant rundt igjen. Jeg prøvde å hekle en tykk kant rindt, det fungerte ikke!! Jeg gir det bort til min gamle mamma til jul. Jeg vet hun kommer til å like fargene godt og det vil bli fint der hun bor. Jeg har begynt å hekle på et nytt. Har tatt frem alt av tynn alpakka og skal hekle bølger....
Begynner på jobb idag. 7 vakter før jul. Ikke helt ille. Begynner å venne meg til det rolige livet. Julestresset har ikke blitt stress helles så jeg er litt sjokkert..... Fin kjole!! til fint sjal! Idag er det vær for forsiktig gange hvis man må ut. Mannen min hadde gått skikkelig på nesa på vei til jobb. Så nå er det farlig der ute. Ha en fin dag!! AnneK:-)
Kjempe fin genser da! Med det navnet må den jo bare være god å ha på seg. Fargen var kjempe fin!
Rigmor sa…
den ble kjempe fin. nydelig farge!!
Rigmor sa…
den ble kjempe fin. nydelig farge!!
gyldenkron sa…
Den var nydelig! Du er så flink å lage store plagg til deg selv. Jeg er litt veldig misunnelig
Linn Marit sa…
For en flott genser! Fargen er nydelig! Alle skulle vel hatt en sånn en i disse vinterdager! for snakk om kald vind her i Skottland!
Kort og Søm sa…
Kjempe fin genser du har strikket deg, og fin farge til deg!

Ha en fin dag :O)
Ulla-Bella sa…
Genseren din ble kjempefin! Jeg likte spesielt halsen godt:)
hold da bare op hvor er den flot !
Og sikken fantastisk farve !
tak for henvisning til webshop !
Den synes jeg bare er rigtig flot. Tillykke med den :o)
hilsen Mona
Linda sa…
Kjempe fin gensar.
Fantastisk lekker, rett og slett. Sliter litt med sånne tykke gensere selv, men den der har stått på lista lenge, og rykket atskillige hakk oppover nå! Liker også veldig godt fargen, selv om jeg ikke kler den like godt som deg :) Kjolen og sjalet blir kjempeflott, det også!
torirot sa…
Flott genser i nydelig farge! Jeg har funnet ut at Drops Nepal (ull alpakka) kan gi ca 20 m i strikkefasthet, det samme kan Rauma Mitu (litt dyrere, også ull/alpakka). Men er enig i at det er dårlig utvalg i Norge med den strikkefastheten. Har strikket en genser i Cascade 220. Det var godt å strikke med, og genseren er god å ha på, men det blir ganske mye nupper, syns jeg.
Sylke sa…
Genseren ble kjempefin! Ville vel heller ikke kalt den tunika - men det viktigste er vel at den faller i smak og passer, og det gjør den jo ;)
reSIRIkulert sa…
Om det er tunika eller gend\ser spiller vel ingen rolle når resultatet blir så flott....?! ;o)
Lisbeth Bula sa…
Lekker kjole og strikkeriet har sannelig kommet ut på den ytterst heldige siden!! Når det gjelder fargevalget er det åpenbart at fargen kler deg, så da BØR man vel ha mer enn ett plagg i den fargen :-)
Veldig lekker! Likte flettemønsteret godt. Og jeg ville også hatt lange ermer, jeg er frossenpinn og fryser også på armene..
Jane sa…
Den ble bare helt fantastisk fin!! Og jeg har enda mer lyst på den nå, og er helt sikker på at dette skal bli mitt romjulsprosjekt til meg selv. :D
Fargen er også knallfin, helt i "min gate".
Berit sa…
tunika eller ikke.. den ble nydelig ! og for en farge !! ensporet ? hvorfor bytte ut en farge man trives med sier jeg : )

ha en fin kveld.
Sylvia sa…
Skikkelig flott genser du har strikket deg. Og det var faktisk en farge jeg kunne ha brukt, selv om den er i BLÅ-familien. litt sånn petrol-aktig, eller?
Jeg liker også best lange ermer, eller 3/4, men da må jeg ha laaange pulser til. Og det lager man jo på null komma svisj, om man ikke må strikke massse julegaver, urk!!!!!!
Kos deg videre nå før jul. Klem
hej Vibeke
Du har vundet en give-away hos mig
mvh mona
Helle sa…
Likte spesielt godt åpningen i halsen på genseren, også fargen var nydelig.

har pleid å bestille Cascade fra BySlavi.dk uten at jeg vet hvor dyrt det er i forhold til å bestille fra Yarn.com. Av og til har de (BySlavi) også tilbud slik at man akkurat får nok til en genser under 200 Nok, som er veldig velkomment.

Ellers er jeg nybegynner på yarn.com, men har forelsket meg i de litt dyre garnsortene som veldig fort overstiger tollgrenser. Men det er noe med å få tak i garn som vi ikke har tilgang på her hjemme..

Takker for tipset om norsk garnbutikk, den skal straks sjekkes ut. :)
LivM sa…
Så lekker den ble. Og jeg er så enig i at Cascade er et nydelig garn. Jeg har kun strikket votter i det garnet, men de ble tykke og myke.
Ønsker deg og dine en riktig GOD JUL!
Kjempefin genser/tunika!!! Jeg strikker en jakke av samme designer, men sliter litt med å bli ferdig (som alltid...).

Ønsker deg og dine en riktig fin og fredelig jul!