Etter "bare" ti år presenteres: Energiteppet

TTT- Ting tar tid! Det er definitivt tilfellet med dette lappeteppet. For omlag ti år siden strikket jeg nesten aldri. Skulle jeg driver med noe hobbyrelatert, så var det lappesøm. Jeg gikk ikke av veien for å begynne på store prosjekter og dette teppet var nummer fire i rekken.


Inspirasjonen til dette teppet fant jeg i boka: Patchwork av Kaffe Fasset. En fantastisk vakker bok, bredfull av vakre tepper fotografert i matchende omgivelser. Nå er ikke Fasset kjent for lettvinte løsninger, hverken når det gjelder strikking eller søm, og det gjaldt også teppet jeg begynte på. Det var et nitidig arbeid å kutte alle de de små stoffbitene som skulle til og siden sy de sammen igjen.


Jeg husker ikke lenger når jeg startet på teppet, men boka er fra 1997, så det må ha vært en gang etter det. Etterhvert kom livet litt i veien, med samlivsbrudd og flytting både en og to ganger. I 2007 ble det tatt fram igjen og jeg sydde noen flere lapper, før det ble pakket bort igjen. På dette tidspunktet strevde jeg også med å kombinere jobb og en stadig økende utmattelse, og overskudd til hobbyer fantes ikke.


I høst har jeg hatt vært så heldig å ha overskudd til å ta det fram igjen og gjøre det ferdig. Første steg på veien, var at jeg besluttet at det ikke trengte å være et stort sengeteppet. Et mindre teppet er bedre enn ikke noe teppe.

Jeg sydde sammen de lappene jeg hadde og lagde kant rundt av kvadrater i forskjellige farger. Det som har tatt mest tid og vært krevende er å sy sammen lappetopp, ullvatt og underside. Jeg valgte å quilte teppet i tre deler, som ble tatt i etapper med flere ukers mellomrom, og sydd sammen til ett stort teppe til slutt.


Baksiden ble lagd av stoff jeg hadde fra før og dermed måtte det skjøtes og lappes her og der. Det heter vel ikke lappeteppe for ingenting, og jeg synes det ble fint.

Nå ligger energiteppet på gjestesengen og lyser opp hele syrommet. Energiteppet heter det fordi det har så mange farger og fordi jeg blir glad av å se på det. Det var Sylvia som foreslo navnet i en kommentar tidligere og jeg adopterte det umiddelbart.

Jeg er kjempestolt over at jeg har klart å fullføre teppet etter så lang tid, og jeg synes det ble veldig fint rett og slett. Og selvskryt skal man høre på sa min mor, for det kommer fra hjertet.

Selv om jeg er veldig fornøyd, så skal jeg nok holde meg til mindre syprosjekter heretter. Prosjekter som er litt mer overkommerlige både når det gjelder tidsperspektiv og energinivå.

Ellers så er det bare å beklage lite julestemning på bloggen, men det reflekter den faktiske tilstanden i heimen også. Det er fortsatt lite julete aktiviteter og jeg kjenner at panikken kommer langsomt snikende. Fordelen med det er at det skjer det kanskje noe her snart. Tenåringen har heldigivis meldt seg frivillig til kakebaking i dag, hvis de bare klarer å få tak i smør eller noe som ligner.

Jeg har i hvertfall begynt å strikke en liten julepresang i det minste.

Ha en fortsatt fin førjulsuke! :)

De andre teppene mine kan beskues her, her og her.

Kommentarer

Hold da op for et fantastisk tæppe
og sikken et arbejde du må have haft med det.
hilsen Mona
Innestemmen sa…
Et realt stykke arbeid! Det var kjempeflott!
Berit sa…
Du har lov å være stolt og får stående applaus herfra !!!

Energiteppe var et tøft navn.. for det krever vel temmelig mye energi å lage også : ))

som jeg har sagt til flere her inne.. senk kravene med hensyn til jul.. det er ikke 7 sorter, rundvask og pynten som skaper jula.. senk skuldrene.. det blir jul uansett.. dessuten bør du innkalle troppene du måtte ha til rådighet.. gi beskjed om at jul skapes sammen.. ikke av mor ; )

ha en fin dag : )
Utrolig flott. Det er ikke tiden det tar å lage det men veien du går. Hvilken historie i det teppet - og nå heter det energiteppe. Herlig. Enig med Berit - når vi slutter å drepe oss selv med julen - da blir det virkelig en god jul. Lykke til!!!
Rekkehuset sa…
Det ble utrolig flott! Klart du er strålende fornøyd med egen innsats og at du faktisk klarte å bli ferdig med det:-) Jeg er imponert! Hjertelig hilsen Hanne.
Rekkehuset sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
BodilE sa…
All grunn til å være fornøyd med dette teppet, nydelige avstemte og varme farger. Og historien du forteller om hendelser i livet mens du har jobbet med det gjør det ekstra spesielt synes jeg!
Kjempefint!
Sylvia sa…
Tenk at du ble ferdig med teppet, Vibeke. Så hyggelig at du kaller det for energi-teppet, etter mitt forslag! Farger gir jo energi, det.
Kjempeflott er det, iallefall, og for en bragd å få det ferdig også.

Her er det heller ikke noen julestemning i heimen enda. Jeg la på et linhåndkle på kjøkkenbordet i går, som er litt "julete", og bruker det som duk. Tenker å kjøpe meg en rød Amaryllis også. Og julekaker kan også kjøpes. Jeg har bare ikke energi til å sette igang med noe som helst for tiden......skikkelig slakk er jeg blitt. Det hjelper heller ikke med et vondt kne, sukk. Men heldigvis er humøret som vanlig på topp.
Quiltefia sa…
Hei!! Teppet er så utrolig fint!! Og det er morsomt når det er så mange år siden du startet på den. Eller mer du har god tidløs smak!! Det som også er fint er at du har løst det med eget valg av stoffer og ikke har "blå-Kopier". Det er er jo morsomt å sy, men det trenger jo ikke være så svære arbeider.......
Ikke få julepanikk!! Det er faktisk ennå en stund igjen!! Jeg har fri denne uka, men så blir det litt jobb de siste 2 ukene fram ti jul, og det er greit. Ha det fint så lenge, lykke til med feiringen i helgen!! Klem fra AnneKari:-)
torirot sa…
Nydelig teppe - litt av en jobb! Gratulerer!
(Mitt blogginnlegg i dag har samme tema, det heter "Bedre sent enn aldri", men det gjaldt bare et par votter hos meg, da.)
Tovepia sa…
Det var aldeles nydelig!! Flott navn til teppet, for dette krever blant annet energi til å få i havn.
Jeg skjønner nesten ikke hva folk stresser med til jul, jeg skal "bake" en sort, og det er brente mandler;)
Kos deg masse denne førjulstida, den beste kosetida i året!!
Klem fra meg;)
Ulla-Bella sa…
Dette teppet var vakkert! Så bra at det ble funnet frem og ferdigstilt:) Du får nok dratt jula vel i havn skal du se:)
Grete sa…
Gratulerer med flott fullført teppe! Nydelige farger! Og ikke stress med juleforberedelser. Noen duker, blomster og lys, vips, så ser det "julete" ut. Og kaker er ikke sunt! Kos deg med venner og familie i stedet!
Ha en fin og stressfri førjulstid!
Wow! Det var virkelig fantastisk flott! Lurt å skalere ned prosjekter, det gjør jeg også. Stadig vekk. Jobber hardt akkurat nå med å overbevise meg selv om at brodern fortjener litt mer enn femten cm bredt skjerf til jul, for eksempel...
Men teppet er jo stort nok til at det virker! Har fortsatt ikke helt skjønt selve quilte-delen, men det høres jo lurt ut å dele det.
minon sa…
Herre min hatt for et flott teppe! Virkelig energiteppe! Du er kjempeflink :)
Mette sa…
Nydeleg teppe med veldig god fargesamansetnad. Du kan vera godt noegd med deg sjoelv.
Ruth sa…
Det var skikkelig flott, Vibeke. Ikke det minste rart at det tok 10 år. Jeg syns det var ganske raskt jeg når man tenker på hvor mye arbeid det er nedlagt. Himmel og hav.
Det er ikke så mye juleforbereding her heller. Jeg har vært på Ikea og kjøpt havreflarn og strikket genser til en nisse. Det får klare seg. :)
Ha en skikkelig koselig helg.
Bodil sa…
Fantastisk flott teppe, som det ligg mykje arbeid bak :) Ha ei god adventshelg :)
Sylke sa…
Teppet ditt ble kjempeflott, veldig fine farger!
Kan tenke meg det føles utrolig deilig å få det ferdig - og så flott som det ble!
Vanella sa…
Nyydelig teppe! Flotte farger g fint arbeid. Det må være en nytelse å ha framme. Gratulerer!

Ønsker deg også en god jul, Vibeke!