Vintersett i lilla

I vinter skal jeg matche skikkelig når jeg er ute i kulda. Det blir en ny opplevelse, siden jeg aldri har hatt lue og skjerf strikket av samme garn tidligere. Tilfeldighetene har fått råde, og jeg har stort sett rasket til meg lue og skerf/sjal som har ligget nærmest på vei ut.


Nå må jeg bare sørge for at det matchende settet ligger nærmest døra, så jeg får brukt det sammen. Det er mulig at andre har forskjellig oppfatning av matche enn meg, siden mønsteret på skjerf og lue er ganske forskjellig. Det er imidlertid likt nok for meg, så jeg er fornøyd.


Begge deler er strikket i garnet Shelter i fargen Thistle fra Brooklyn tweed. Garnet ble innkjøpt i påsken på Purl Soho i New York av mannen i huset, etter nøye anvisninger. Nydelige farger på dette garnet, men litt trått og stivt å strikke med synes jeg. Etter vask ble det atskillig mykere og var vel verdt strevet.

Skjerfet Wayfarer ble påbegynt først og har vært en seig affære å få ferdig. Ingen grunn til det egentlig, siden det er forholdsvis tykt garn og tykke pinner. Årsaken har nok mer å gjøre med at jeg synes skjerf er fryktelig kjedelig å strikke og det har stadig måttet vike for andre prosjekter.


Lua heter Bramble beret og er et gratismøntser. Jeg strikket samme lua i fjor og det fristet til gjentagelse. Lua er kledelig på og flettemønsteret gir fin effekt. På samme måte som i fjor, ble bremmen litt løs. Hvis det blir en neste gang skal jeg legge opp færre masker og heller øke mer på selve lua.


Så nå er jeg nesten klar for en kjøligere værtype enn det vi har hatt i Oslo de siste dagene. Men, for all del det haster ikke, jeg er en frysepinn og kan godt vente på kuldegradene. Dessuten er jeg jo ikke ferdig, vottene mangler.


Påbegynt er de, men for tiden lider jeg av nr 2-syndromet noe som innebærer vegring av å påbegynne andre vott. Tommel på disse hadde vel gjort seg også, så det er bra at kulda holder seg borte foreløpig.

Nå har forresten Brooklyn tweed kommet med en lillesøster til garnet Shelter, nemlig garnet Loft som er tynnere (fingering) og i enda flere vakre farger. De har også kommet med en egen kolleksjon til garnet. Nydelige bilder og fristende mønster, vel verdt en titt. Jeg har hvertfall fått både nytt garn og flere nye oppskrifter på ønskelisten.

Prosjektside på Ravelry på skerf og lue.

Kommentarer

torirot sa…
Nydelig farge og mønster!
Innestemmen sa…
Så fine ting! Den lua kledde du veldig godt =) God søndag!

Klem Siv
marit´s,,, sa…
Ja med det flotte settet der må du ut og rusle i Oslo støtt.
Det er lekkert og den lillafargen er knall.
Ha en fin søndag , Marit.
Tebasile sa…
Nydelig sett og jeg synes det matcher veldig fint jeg.
Linda sa…
For eit fint sett. Når fargen er lik så er det no vel eit sett.
Shun sa…
Lekkert! Lekkert!

Og så gleder jeg meg til du kommer med en forbrukeranmeldelse på Loft også. Det var noen veldig fine prosjekter til Loft i den dreieboka til Brooklyntweed, nemlig :-)
Judith sa…
Utrolig flott sett. Og fargen er nydelig. Takk for luetips, den vil jeg også varme meg med i vinter.
hej Vibeke
jeg er helt enig med dig i at det ikke gør noget, at det er forskellige mønstre i lue og skjerf. Det passer rigtig flot sammen alligevel.
Det er et rigtig flot set, som du nok skal få glæde af når vinteren kommer.
mvh ona
hej Vibeke
jeg er helt enig med dig i at det ikke gør noget, at det er forskellige mønstre i lue og skjerf. Det passer rigtig flot sammen alligevel.
Det er et rigtig flot set, som du nok skal få glæde af når vinteren kommer.
mvh ona
trinemamma sa…
Wow så lekkert sett. Nydelige farger til deg, og hvilket fargespill i garnet :-)
Så utrolig fint sett! Fargene var jo bare nydelige da;)
Helle sa…
Så spennende å høre om garnet fra Brooklyn Tweed. jeg har selv akkurat mottatt en forsendelse derfra og syntes også at garnet virket litt trått.

har også vært inne på siden deres og sett på Loft til øyet er stort og vått... fristelser, fristelser ....
Liker begge deler veldig godt - i tillegg til vottene. Synes det er fint at det er litt forskjellig mønster. Flott farge. Er imponert over mannen som gikk på garn shopping!!
Snasent! Har heller aldri klart å lage matchende sett, men siden jeg har kjøpt verdens dølleste svarte dunjakke, hadde det kanskje vært en ide?

Mønstrene passet godt sammen, synes jeg, mange elementer som likner.

Fargen er også nydelig - og hvis du skal bestille loft, blir jeg gjerne med og spleiser på toll og tull...
Merete sa…
Et vældig fint sæt, som klæder dig godt!
Desiree sa…
Så nydelig det var! Garnet og farven var jo bare dritlekkert!!

Ha en fortsatt fin søndagskveld!

PS: Jeg har giveaway i bloggen min, mulig du ikke så den da du var innom :)

Klem fra Desiree
Berit sa…
akk, ja.. den som kunne strikke slike ting..

Nydelig sett !! og en herlig farge som virkelig kledde deg ! kom deg over vegringa før du fryser fingrene av deg : )

ha en trivelig kveld : )
Bodil sa…
For ein lekkert sett og ein nydeleg farge :) Og så godt du kledde det.
Annelive sa…
Utrolig flott sett i nydelige farger.
Annelive
Det er så nydelig, det garnet! Og flott skjerf og lue du har strikket - jeg syns de passet perfekt sammen, med rillestrikk som fellesnevner.
Da jeg var på Purl Soho i høst, hadde de bare noen få farger, og ikke de fargene jeg hadde tenkt meg, så det ble ikke noe Shelter på meg der. Har også sett det nye garnet + kolleksjonen, utrolig fristende farger!
Ønsker deg en finfin uke!
BodilE sa…
Kjenner meg godt igjen i det å raske med seg det som ligger lettest tilgjengelig når man skal haste avsted :)
Dette settet var kjempefint, nydelig farge og god match! Skulle ønske det garnet var tilgjengelig i Norge også, synes fargene er så fine og avstemte!
Sylvia sa…
For et lekkert sett, i nydelig farge. Jammen var du fin i det, Vibeke.
Og vi lider av det samme syndromet: Jeg får nesten aldri ferdig verken votter eller sokker....kun en av gangen. Og tommelen mangler på votten. Har faktisk en liggende her...kremt.
Mannen din var vel flott i den lekre genseren.Kjekt at de gidder stille opp som modell også.
Så fin du er! Det matcher jo som bare det. Litt mønstermix er jo bare elegant. Nå kan du gå vinteren lyst i møte altså.
Ønsker deg fine dager, vi må jo satse på bedre tider etter alt som har skjedd nå. ( selv om jeg er forsiktig optimist..) Det går i alle fall rett vei! Hurra!
Desiree sa…
Tusen takk for at du er med på giveawayen min!

Ha en flott onsdagskveld!
karna sa…
Nydelig vintersett, jeg har også kommet til at det gjør seg å ha noe likt/passer sammen.
Lisbeth sa…
Så nydelig lue og skjerf! Vottene ser også ut til å bli lekre. I mine øyne matcher dette perfekt og blir et lekkert sett. Du har valgt en nydelig farge som kler deg godt!