Bedford-genser til datteren

Hjemmestrikk står ikke så høyt i kurs lenger hos tenåringjentene i huset, så da 17-åringen ønsket seg hjemmestrikket genser var jeg ikke så vanskelig å be. Dessuten ønsker hønemorgenet i meg at hun alltid skal være varm og god, og en ullgenser er et godt tilskudd i så måte.

Etter litt leting på nett, ble vi enige om Bedford fra Brooklyn tweed. Fargen kunne gjerne være grå som i mønsteret med tweed-effekt. Originalgarnet er Shelter, som jeg akkurat har strikket skjerf og lue i. Garnet er relativt dyrt og med frakt og moms i tillegg, var det fristende å finne et litt rimeligere alternativ. Garn med strikkefasthet 20 masker per 10 cm er vanskelig å finne i Norge, men siden jeg strikker løst gikk for Rowan felted tweed med strikkefasthet på 22 masker per 10 cm.


Nydelig garn, lett og godt å strikke med og det frister til gjentagelse. Til tross for tynnere garn og et halvt nummer tynnere pinner (4,5), var det ikke noe problem å strikke bolen i passe størrelse. Dette til tross for at jeg valgte minste størrelse.

Ermene derimot var ikke like vellykket. Første forsøk kom ut for trangt og jeg måtte strikke på nytt med flere økninger. Kjedelig å strikke tre ermer, når det er så lite morsomt i utgangspunktet.


Mønsteret var litt kronglete og tidkrevende å strikke, men lett å lære seg. Ermene skulle strikkes med vrangsiden ut, men jeg strikket rett til sammenkoblingen med bolen og vrengte de så vrangmaskene kom ut da. Mønsteret har også flere vrangmasker enn rettmasker så det ble mange vrangmasker til sammen.

Det blir spennende å se om den passer for den er ikke prøvd på enda. 17-åringen kommer hit på mandag, men det blir vel neppe dagslysbilder med genseren på før til helgen igjen. I mellomtiden ble det bilder i rimfrosten som var i hagen i forigårs. Utrolig hvor kald man blir på fingrene under fotograferingen etterhvert.


Jeg er fornøyd med resutatet så langt, men mønstret var litt for tidkrevende og kjedelig til at jeg kommer til å strikke denne igjen. Garnet derimot skal jeg definitvt strikke av flere ganger.

Prosjektside på Ravelry

Her står kino på programmet. Min første 3D-film og jeg som for tiden er skeptisk til kino generellt og 3D spesielt lurer litt på hvordan dette går. Jeg er var for lyder og bevegelse, og det er jo ikke til å unngå på kino. Men av og til må jeg prøve meg og teste ut grensene litt. Kan jo hende det går bra også.

Ha en fin helg! :)

Kommentarer

Renathe sa…
Så heldig jenta de er som har deg som hønemor da! :) Den var helt nydelig!!
Berit sa…
lekkert, lekkert !

vet ikke hvor du kjøper garn fra men be de trekke fra momsen slik at du slipper og betale dobbelt opp.. noen gjør det automatisk, noen plasser må man be om det..

nydelige frost-bilder her også : )

lykke til på kino.. og god helg.
Grete sa…
Så fin genser!
Og så legger du ut bildene så fint, med små og store i gruppe. Hvordan får du til det?
God helg!
Kort og Søm sa…
Denne var fin, krysser fingrene for at den passer :O)

Kos deg på kino,
og god lørdagskveld :O)
En meget flot trøje og en vanskelig opgave er løst til glæde for både strikker og modtager. God lørdag aften.
Nydelig genser. Den blir hun nok fornøyd med.
Nydelig genser. Den blir hun nok fornøyd med.
Rigmor sa…
en helt nydelig genser! Heldig jente :) ha en fin lørdag :)
BodilE sa…
Genseren ser veldig fin ut, tipper frøkna blir fornøyd! Nydelig farge også.
Håper kinotur var vellykket, jeg har ennå til gode å se en 3D film! :)
Innestemmen sa…
Å, den kommer hun til å kle godt =) Garantert suksess!
Klem Siv
Flott genser! Greit å bli advart mot vrangmaskene, dog :) Men felted tweed er deilig, ja. Nydelige frostbilder! Spent på å høre om 3d-opplevelsen - jeg feiga ut og så Harry Potter i 2d...
Ulla-Bella sa…
Herlig genser. Kan godt tenke meg at det var litt drøyt å strikke den ja. Men eieren er da heldig:)
trinemamma sa…
Kjempefin genser. Var ganske stilig med de vrang strikkede ermene ;-)
Fru Tunheim sa…
Flott genser og jeg likte kjempegodt de lilla vottene under her....

Ha en fin kveld