Perlende

Da er perler for første gang involvert i et strikketøy her i huset. Jeg kom tilfeldigvis over en KAL (knit along) på skjerfet Moraine på Ravelry og meldte meg på. Mønsteret kom i går kveld og jeg er i gang.


Garnet er Wollmeise 100% i fargen Veilchen og perlene er fra Du store Alpakka. Jeg var sikker på at perlene skulle tres på underveis med heklenål, så jeg har satt himmel og jord i bevegelse (nesten) for å skaffe tilveie verdens minste heklenål.


0.75 mm er størrelsen på heklenålen men nettbutikken To Damer kunne opplyse om at de også hadde 0.6 og 0.5 så verdens minste er min ikke, selv om jeg måtte bruke makroobjektiv for å få tatt bilde av den. Veldig rask service forøvrig, jeg bestilte i går og fikk heklenålen i dag.

Da jeg fikk mønsteret viste det seg at perlene måtte tres på tråden på forhånd, heklenålmetoden dugde ikke. Så da var det bare å tre 350 perler på tråd uten nål, og det tok litt tid.


Det er likevel morsomt å prøve noe nytt og mønsteret er veldig enkelt å lære seg utenat, og jeg har blitt litt opphengt.

Det er typisk at det morsomme er det man egentlig ikke burde bruke tiden på. Isteden skulle jeg nok heller strikket mer på denne:


Genseren til mannen nærmer seg ferdig strikket, men han har tross alt bursdag i oktober så her er det bare tiden og veien.


Genseren til datteren er bare så vidt påbegynt. Nå ligger hun syk med feber, noe jeg har mistanke om at kommer av tynnkleddhet, så da synes morshjertet at denne haster litt.


Dette skjerfet haster ikke, så det får bare stille seg bakerst i strikkekøen en god stund.

Tredje runde av Norsk sokkedille som startet i kveld, tør jeg ikke tenke på en gang, så der må jeg nok stå over. Ikke ante jeg at en hobby kunne bli så travel!

Det blir nok litt mer perlestrikking i dag, men i morgen skal jeg strikke på genserene igjen...kanskje...

Ha en fin helg! :)


Kommentarer

Sommertid sa…
Såvidt meg bekjent, så er de alle fleste mønstre som innbefatter perler gjort på nettopp den metoden du referer til. Litt klundrete det også kan være. Spennende med slike Kal.
Nå håper jeg mannen får sin gave i tide, og at datteren blir frisk i en fei. Ullklær er tingen fremover..

Ha ei go strikkende helg :)
BodilE sa…
Det er det jeg sier, så mye å strikke, så liten tid :)
Men skjønner godt at du valgte å prioritere skjerfet foran genseren, så mye morsommere å prøve noe nytt! Skjerfet ser veldig fint ut, perfekt til å pynte opp hva det skulle være, kommer sikkert godt med fremover!
Ull er tingen nå ja, ser ut som både datter og mann har fine ting i vente.
Ha en god helg!
Linda sa…
Du er nok ikkje aleine om ha det slik som dette. Alltid noko som burde vore ferdig.....
Heisan, alldeles nydelig med WM og perle prosjektet ditt. Jeg har også strikket et lite sjal med WM og perler, husker ikke navnet på det, men du finner det i bloggen min. Så mange flott prosjekter du holder på med, ha en kreativ helg!
Grete sa…
Så nydelige blålilla farger i perleskjerfet du lager! Den som kunne laget noe slikt!
sissels sa…
Mange spennende prosjekter på gang her inne ser jeg.
Det å strikke med perler har jeg heller ikke gjort enda, det ble veldig pent til deg.
Ha ei fin helg.
Jeg skal ikke si noe på antall prosjekter, i hvert fall, det er noe med stein og glasshus, har jeg hørt... Greit å ha litt å bytte på, er det ikke? Og spesielt når alt sammen blir så fint? Og så ser det veldig imponerende ut når man er ferdig med en genser den ene dagen og en ny den neste! God helg!
to vrange sa…
Oh yes, kjenner på strikkestresset om dagen jeg også - så mange prosjekter, så liten tid! :) Nydelig farge på perleskjerfet ditt!
Vanella sa…
Høres spennende ut å strikke med perler.
Kos deg med strikkingen! Ønsker deg en god helg!
Det ser godt ud med det perlestrik.
men sikken et arbejde med alle de små perler :o)
Manden bliver garanteret glad for genseren.
hilsen Mona
Berit sa…
om du går innom hobbybutikk har de noen spesialnåler av wire.. den har nåløye som klemmes sammen slik at man kan træ perlene enkelt..

nydelig farge på skjerfet ! og håndarbeid skal være gøy.. kjedelige prosjekt kan vente.. de reker ikke av : ))

ha en fin helg : )
petronellas sa…
Vakker perlestrikk - imponert =)
Pillan sa…
Så mye fint du har på pinnene for tiden, for ikke å snakk om alt garn. Bare elsker den WM du bruker til sjalet, gleder meg til å se mer av fremgangen her.
Ønsker deg en riktig fin helg videre!
Pernilla
Sylke sa…
Så fint det blir med det lilla garnet og perlene!
LivM sa…
Spennende prosjekt du har der med perler. Jeg har kun strikket med perler en gang og det var på sokker av alle ting! Lykke til med de andre prosjektene.
Wow, du strikkar på mykje flott for tida! Nydelege fargar både på skjerfet og sjalet. Gler meg til å sjå alt ferdig.

Ang spm om eg ikkje vert lei av sokkestrikking, så må eg vel svara at ja, eg vert (unnskyld språket) dritlei i periodar. Då strikkar eg på andre ting, så kjem sokkestrikkelysta sigande. Det er no slik at familien alltid treng sokkar, så då må det strikkast også. Eg er meir imponert over deg som strikkar så mange store prosjekt, eg. Gensarar og jakkar og sjal i lange baner!
Gøy å strikke med perler! Tror du kan velge selv om du vil tre på perlene først ellr hekle dem inn underveis? Uansett, det er jo greit å tre dem på først da, så går selve strikkingen raskere. Nydelig garn og farger!
Fine gensere du strikker også! De står på strikkelista mi begge to, men det spørs om jeg noen gang kommer så langt, det går litt langsomt for tiden...
Ønsker deg en fin torsdag og en god helg!
skb sa…
Nydelege farger på "perleskjerfet" ditt.