Om å bli ved sin lest...

Når man har mange prosjekter på gang, noe jeg klaget litt over i forrige innlegg, skulle man tro det naturlige ville være å bli ferdige med disse.


Neida, isteden starter vi opp med et nytt prosjekt i en helt annen gate, ny og upløyd mark kan man si. Inspirert av diverse blogger (se f.eks Helles syskrin) der det trylles fram fantastisk flotte hjemmesydde plagg, bestemte jeg meg for å forsøke jeg også.

Jeg bestemte meg for å begynne enkelt med en bluse med et ikke fullt så enkelt navn: Jippi-Romantica-oh-yes-blusen fra boka Made by me, for anledningen innlånt på biblioteket. Opphavskvinnen til mønsteret har bloggen Jippiyes syblogg.

Det ble en relativt frustrerende syopplevelse. Hovedgrunnen var nok at jeg kjøpte veldig tynt stoff. Det var lite stødig og vanskelig både å klippe i og ikke minst å sy med. Ikke bra for en nybegynner. I tillegg minnet de kortfattede oppskriftene i boka meg litt om norske strikkeoppskrifter, det virket som det var forventet at man visste en god del fra før av.


For å få til halskanten måtte jeg til og med tråkle! Det har jeg ikke gjort siden barneskolen tror jeg, men kanskje man skal gjøre det når man syr plagg. Hva vet vel jeg?  Etter hvert ble jeg litt mer uvøren for å få den ferdig før jeg ble lei, og det gikk visst like bra.

(Litt for) røft påsydd hjerte på den ene armen for å bryte det ensformige lilla.

Og resultatet: Veldig gjennomsiktig og tynn og egner seg nok best til sommerbruk. Jeg får litt sånn hjemmesydd tunika fra 70-talls-følelse med den lilla fargen, så det gjenstår å se hvor hyppig den blir brukt.

Litt artig å prøve å sy plagg, men jeg holder meg nok til strikking og enkel lappeteknikk som ikke krever kroppstilpasning heretter.

Kommentarer

Judith sa…
Jeg syns den ble fin jeg. Syns du er tøff som går rett på bluse. Jeg er bitt av sydilla selv, men holder meg foreløpig til vesker, puter og gardiner.
trinemamma sa…
Den var kjempefin. Så flink du har vært :-)
Gitte sa…
Synes den er rigtig smart! Fortsæt du bare ved maskinen ;-)
Quiltefia sa…
Hei!! Det ser bra ut!! Fint med det hjertet!! Men jeg skjønner hva du mener!! jeg har en halvferdig sak hengende på syrommet. Jeg kjøpte et mønster på Stoff og stil, og stoff også. Gjøv løs, men det ble noe formløse greier som aldri vil bli ferdig. Ikke kjøp mønster der. Jeg tror at det er lurere å kjøpe klær. Strikke og hekle og sy lapper, ja!- Klær nei...... Hvis man da ikke kjøper skikkelige mønstere. AnneK:-)
Quiltefia sa…
Hei!! Det ser bra ut!! Fint med det hjertet!! Men jeg skjønner hva du mener!! jeg har en halvferdig sak hengende på syrommet. Jeg kjøpte et mønster på Stoff og stil, og stoff også. Gjøv løs, men det ble noe formløse greier som aldri vil bli ferdig. Ikke kjøp mønster der. Jeg tror at det er lurere å kjøpe klær. Strikke og hekle og sy lapper, ja!- Klær nei...... Hvis man da ikke kjøper skikkelige mønstere. AnneK:-)
Det er altid sjovt at prøve noget nyt - og at blive inspireret af de andre bloggere.
Resultatet ser da fint ud.
mvh Mona
Berit sa…
tøft gjort !! synes den ble flott ! og ja.. synes mange ganger at de tar som en selvfølge at man kan det fra før.. hva skal man da med en bok eller en oppskrift : )

ha en fin dag : )
Syns den ble kjmpeflott... :O)
Klær er ikke det enkleste å sy, så jeg syns du var tøff som begynt med et sånt plagg. Vanskelig å sy i tynne stoffer... :O)

Ønsker deg en strålende dag!
Den ble fin!

Jeg vil så gjerne være flink til å sy, men tar meg aldri tid til det... og da blir jeg irritert over at jeg ikke er god, hehe.
Sylvia sa…
Akurat slike bluser ELSKER jeg!!!! Nydelige om sommeren er de, med en liten singlet under(de er som regel litt gjennomsiktige, ja!)
Blir du lei av den, vet du hvor du finner meg ;)
Og så måtte jeg le av dine påfunn med perler, da! Det er nok aller enklest å træ de på garnet før man begynner på prosjektet. Det har jeg lært opp Snuppa til. Jeg er litt sleip, og lager feks varm kakao og litt kjeks til, og så sier jeg: Nå skel vi kose oss. DU kan godt træ på disse perlene, ,mens jeg sitter ved siden av og strikker, og så får vi det sååå koselig sammen.
Hun går rett på, og KOSER seg!!!
Sylvia sa…
Akurat slike bluser ELSKER jeg!!!! Nydelige om sommeren er de, med en liten singlet under(de er som regel litt gjennomsiktige, ja!)
Blir du lei av den, vet du hvor du finner meg ;)
Og så måtte jeg le av dine påfunn med perler, da! Det er nok aller enklest å træ de på garnet før man begynner på prosjektet. Det har jeg lært opp Snuppa til. Jeg er litt sleip, og lager feks varm kakao og litt kjeks til, og så sier jeg: Nå skel vi kose oss. DU kan godt træ på disse perlene, ,mens jeg sitter ved siden av og strikker, og så får vi det sååå koselig sammen.
Hun går rett på, og KOSER seg!!!
BodilE sa…
Synes blusen var kjempefin jeg! Ikke lett å sy i så tynt stoff. Og takk for link til Helles syhjørne, der var det mye fint! Ikke rart du ble inspirert!
Ruth sa…
Jeg har nylig gått til innkjøp av hele 3 forskjellige bøker som liksom skal lære meg å sy. Jeg har ikke fått til en bluse engang jeg. Og jeg syns jo din ble fin da, særlig med det hjertet på ermet. Og jeg trodde tråkling var noe som håndarbeidslærerinnen på skolen fant opp for å plage elevene. ;) Ønsker det en fin dag med eller uten prosjekt
Siena sa…
Jeg synes blusen ble flott! Inspirerende å se at en nybegynner kan få til dette - jeg har kjøpt symaskin men ennå ikke turt å ta den i bruk...
Ulla-Bella sa…
Den ser i alle fall super ut. Lykke til med videre syprosjekter:)
Sylke sa…
Den så jo fin ut! Det er nok litt enklere å begynne å sy med stødig bomullsstoff, men det er ingen grunn til å gi opp etter dette forsøket som ser vellykket ut ;)
Mette sa…
Den tar seg veldig godt ut må eg seia. Eg vert også imponert over Helles syskrin og skulle ynskja eg berre kune slå saman noko til eit antrekk..... Hmpf, det vert stort sett puter.
Nina sa…
Jeg synes den ble veldig fin, og jeg synes også du kan bruke den slik, med genser under!

Angående tråkling - dette gjør jeg nå alltid på maskin, still maskinen på maks stinglendte på rettsøm og så tråkler maskinen for deg.
Å, men tenk så deilig den blir til sommeren! Jeg har faktisk lett etter sånn skikkelig tynt bomullsstoff, til sommerbluser og nattøy. Og når et kommer til lester, så synes jeg at man skal flytte fra dem så ofte man vil. Og tilbake, hvis det passer bedre.
Desiree sa…
Jøss, og dette er din første? Du har jo vært kjempeflink!

God helg!
Berit sa…
heisann : )

det jeg gjør er å strikke vrangborden på to pinner.. sørger for at "sømmen" blir bak.. og strikker resten på 4 pinner super enkelt : ))

har lyst å lære noe nytt.. fortell om den magiske loopen ! har du link ?
Elisabeth sa…
Likte både modellen og fargen jeg.
Har kjøpt bladet Madebyme, men la ikke merke til denne blusen. Får kikke en gang til. Kanskje jeg skulle finne fram symaskinen min igjen??? Haddet stevnemøte den for noen uker tilbake. Et positivt et sådan.
God mandag!
duBedåre sa…
Syns blusen din ble finfin! Og fikk liyt lyst til å prøve meg på min egen, i et like tynt og deilig stoff. Trass dine advarsler... så får jeg takke meg selv når jeg sitter der ved symaskinen og banner fordi det ikke var så lett som jeg trodde... (o: